Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Powszechna historia państwa i prawa WP-PR-PHP-ćw
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa

K. Sójka - Zielińska, Historia prawa, Warszawa 2015

Literatura uzupełniająca:

Źródła:

Kodeks Hammurabiego, tłum. i wyd. M. Stępień, Warszawa 1996;

Wybór źródeł do historii prawa sądowego czasów nowożytnych, pod red. G. Bałtruszajtys, J. Kolarzowskiego, M. Paszkowskiej, K. Rajewskiego, Warszawa 1996.

Opracowania

Dziadzio A., Historia prawa, Warszawa 2008;

Efekty uczenia się:

Student

EK 1 potrafi, znając historię poszczególnych instytucji ustrojowo – prawnych, dokonać ich krytycznej analizy i oceny

EK 2 potrafi, dzięki przykładom z historii, postrzegać instytucje ustrojowo – prawne w ich kontekście społecznym, politycznym i ekonomicznym

EK 3 potrafi krytycznie analizować różne kategorie źródeł prawa i poznania prawa.

EK 4 rozumie potrzebę stałego doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności oraz etycznego zachowania w toku badań naukowych i pracy zawodowej

EK 5 potrafi, korzystając z wiedzy historyczno - prawnej, współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

EK 6 potrafi właściwie określić priorytety w konkretnym działaniu badawczym w zakresie historii prawa, podjętym samodzielnie lub w grupie

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

efekty kształcenia w obszarze umiejętności: ocenianie ciągłe, praca pisemna

Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych: różne formy dyskusji i ocenianie ciągłe

Kryteria oceniania

ocena niedostateczna (2)

Student

EK 1 nie potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny dawnych instytucji EK 2 nie potrafi postrzegać dawnych instytucji w kontekście społecznym, politycznym i ekonomicznym,

EK 3 nie potrafi krytycznie analizować różnych kategorii źródeł,

EK 4 nie dostrzega potrzeby stałego doskonalenia swojej wiedzy oraz etycznego zachowania w pracy zawodowej i badawczej

EK 5 nie potrafi, z powodu braku wiedzy historyczno - prawnej, współdziałać i pracować w grupie

EK 6 nie potrafi właściwie określić priorytetów w konkretnym działaniu badawczym w zakresie historii prawa, podjętym samodzielnie lub w grupie

Ocena dostateczna (3)

Student

EK 1 potrafi, znając historię poszczególnych instytucji ustrojowo – prawnych, dokonać z pomocą nauczyciela ich krytycznej analizy i oceny

EK 2 potrafi, dzięki przykładom z historii, postrzegać przy pomocy nauczyciela instytucje ustrojowo – prawne w ich kontekście społecznym, politycznym i ekonomicznym

EK 3 Potrafi przy pomocy nauczyciela krytycznie analizować różne kategorie źródeł prawa i poznania prawa.

EK 4 Rozumie potrzebę stałego doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności oraz etycznego zachowania w toku badań naukowych i pracy zawodowej

EK 5 potrafi, w podstawowym zakresie, korzystając z wiedzy historyczno - prawnej, współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

EK 6 potrafi właściwie określić najprostsze priorytety w konkretnym działaniu badawczym w zakresie historii prawa, podjętym samodzielnie lub w grupie

Ocena dobra (4)

Student

EK 1 potrafi, znając historię poszczególnych instytucji ustrojowo – prawnych, dokonać ich krytycznej analizy i oceny

EK 2 Potrafi, dzięki przykładom z historii, postrzegać instytucje ustrojowo – prawne w ich kontekście społecznym, politycznym i ekonomicznym

EK 3 Potrafi krytycznie analizować różne kategorie źródeł prawa i poznania prawa.

EK 4 Rozumie potrzebę stałego doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności oraz etycznego zachowania w toku badań naukowych i pracy zawodowej

EK 5 potrafi, korzystając z wiedzy historyczno - prawnej, współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

EK 6 potrafi właściwie określić priorytety w konkretnym działaniu badawczym w zakresie historii prawa, podjętym samodzielnie lub w grupie

Ocena bardzo dobra (5)

Student

EK 1 Potrafi, znając historię poszczególnych instytucji ustrojowo – prawnych, bardzo dobrze dokonać ich krytycznej analizy i oceny

EK 2 Potrafi, dzięki przykładom z historii, bardzo dobrze postrzegać instytucje ustrojowo – prawne w ich kontekście społecznym, politycznym i ekonomicznym

EK 3 potrafi krytycznie analizować różne kategorie źródeł prawa i poznania prawa.

EK 4 rozumie potrzebę stałego doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności oraz etycznego zachowania w toku badań naukowych i pracy zawodowej

EK 5 potrafi, korzystając z wiedzy historyczno - prawnej, bardzo dobrze współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

EK 6 potrafi właściwie określić priorytety w konkretnym działaniu badawczym w zakresie historii prawa, podjętym samodzielnie lub w grupie

Zakres tematów:

Prawo społeczeństw pierwotnych i archaicznych. Najstarsze pomniki prawa sądowego: Kodeks Hammurabiego. Analiza tekstu

Prawo średniowiecznej Europy – charakterystyka ogólna

Źródła prawa sądowego średniowiecznej i nowożytnej Europie

Historia prawa muzułmańskiego.

Prawo osobowe i rodzinne w średniowieczu i czasach nowożytnych

Prawo rzeczowe, zobowiązań i spadkowe w średniowieczu i czasach nowożytnych

Prawo karne w średniowieczu i czasach nowożytnych.

Postępowanie sądowe w średniowieczu i czasach nowożytnych.

Postępowania inkwizycyjne

Przemiany prawa w epoce Oświecenia.

Kodyfikacje cywilistyczne i handlowe XIX wieku

Rozwój prawa cywilnego w XIX-XX wieku.

Kodyfikacje karne XVIII – XX wieku: szkoła humanitarna i jej dziedzictwo

Instytucje dziewiętnastowiecznego prawa karnego

Postępowanie sądowe w XIX wieku

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne służące osiąganiu efektów w obszarze umiejętności i kompetencji społecznych

dyskusja

studium przypadku

gry symulacyjne

prezentacja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 9:45 - 11:15, sala 1742
Przemysław Gawron 31/31 szczegóły
2 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, sala 1742
Przemysław Gawron 31/31 szczegóły
3 każdy wtorek, 13:15 - 14:45, sala 1742
Przemysław Gawron 31/31 szczegóły
4 każdy wtorek, 15:00 - 16:30, sala 1742
Przemysław Gawron 29/31 szczegóły
5 każdy wtorek, 16:45 - 18:15, sala 1742
Przemysław Gawron 26/31 szczegóły
6 każdy wtorek, 13:15 - 14:45, sala 1762
Jan Sobiech 30/31 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 17
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)