Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Idea i praktyka zrównoważonego rozwoju WF-OB-IPZR
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 50
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Bukowski Z., Zrównoważony rozwój w systemie prawa, Toruń 2009.

2. Hull Z., Czy idea sustainable development ukazuje nową wizję rozwoju cywilizacyjnego? „Problemy Ekorozwoju”, 2007, vol. 2, Nr 1, str. 49-57

http://ekorozwoj.pol.lublin.pl/no3/g.pdf

3. Nasza wspólna przyszłość: raport Światowej Komisji do Spraw Środowiska i Rozwoju, przeł. U. Grzelońska, E. Kolanowska, Warszawa 1991.

4. Papuziński A., Zrównoważony rozwój. Od utopii do praw człowieka, Bydgoszcz 2005;

5. Pawłowski A., Rozwój zrównoważony. Idea, filozofia, praktyka, Lublin 2008;

6. Sadowski R. F., Łepko Z., (red.), Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland, Warszawa 2017

7. Skowroński A., Zrównoważony rozwój perspektywą dalszego postępu cywilizacyjnego, „Problemy Ekorozwoju”, 2006, vol. 1, nr 2, s. 33-46;

http://ekorozwoj.pol.lublin.pl/no2/e.pdf

Literatura uzupełniająca:

1. Borys T. (red.), Wskaźniki zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Warszawa - Białystok 2005;

2. Graczyk A. (red.), Teoria i praktyka zrównoważonego rozwoju, Białystok 2007;

3. Kiepas A. (red.) Człowiek - technika – środowisko. Człowiek współczesny wobec wyzwań końca wieku, Katowice 1999;

4. Kostecka J. (red.), Zrównoważony rozwój w ujęciu interdyscyplinarnym, Rzeszów 2008.

5. Kronenberg J, Bergier T. (red.), Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce, Kraków 2010.

6. Kozłowski S., Przyszłość ekorozwoju, Lublin 2005;

7. Tyburski W. (red.), Zasady kształtowania postaw sprzyjających wdrażaniu zrównoważonego rozwoju, Toruń 2011;

Efekty uczenia się:

Wiedza: student wie czym jest środowisko przyrodnicze, zna jego rolę i znaczenie dla życia człowieka, dostrzega i rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawnymi oraz ekonomicznymi. Zna i opisuje problemy zagrożeń o charakterze globalnym, regionalnym i lokalnym; zna podstawowe procesy i wydarzenia, które doprowadziły do ukonstytuowania się idei zrównoważonego rozwoju; zna i rozumie problemy etyczne, prawne, polityczne, ekonomiczne i edukacyjne zrównoważonego rozwoju, zna podstawowe dokumenty i akty prawne dotyczące zrównoważonego rozwoju, a także sposoby definiowania i kluczowe cele zrównoważonego rozwoju.

Umiejętności: student potrafi ocenić zasoby i szanse regeneracyjne przyrody, posiada umiejętności wykorzystywania instrumentów prawnych i ekonomicznych służących ograniczaniu antropopresji, określa zagrożenia dla zdrowia człowieka oraz zagrożenia dla środowiska społeczno-przyrodniczego.

Kompetencje: student jest świadomy potrzeby ograniczania i racjonalnego wykorzystywania zasobów przyrodniczych w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; wykazuje zrozumienie dla potrzeb innych ludzi, troskę o jakość życia przyszłych pokoleń, a także kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju.

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

- na ocenę 2 (ndst.): student nie zna roli i znaczenia środowiska przyrodniczego dla życia człowieka i nie rozumie związków między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawnymi oraz ekonomicznymi. Nie potrafi wskazać i opisać problemów globalnych i nie posiada wiedzy na temat idei zrównoważonego rozwoju.

- na ocenę 3 (dst): student wie czym jest środowisko przyrodnicze, zna jego rolę i znaczenie dla życia człowieka; dostrzega, ale nie rozumie związków między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawnymi oraz ekonomicznymi; zna podstawowe procesy i wydarzenia, które doprowadziły do ukonstytuowania się idei zrównoważonego rozwoju, jednak jego wiedza na ten temat jest nieuporządkowana i niespójna.

- na ocenę 4 (db): student wie czym jest środowisko przyrodnicze, zna jego rolę i znaczenie dla życia człowieka, dostrzega i rozumie współzależności jakie zachodzą między kulturą i naturą oraz uwarunkowaniami prawnymi oraz ekonomicznymi. Potrafi wskazać i scharakteryzować problemy zagrożeń o charakterze globalnym, regionalnym i lokalnym; zna ogólnie historię kształtowania się idei zrównoważonego rozwoju, jego definicje, cele i założenia. Dostrzega i rozumie problemy etyczne, prawne, polityczne, ekonomiczne i edukacyjne zrównoważonego rozwoju.

- na ocenę 5 (bdb): student wie czym jest środowisko przyrodnicze, zna jego rolę i znaczenie dla życia człowieka, dostrzega i rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawnymi oraz ekonomicznymi. Wykazuje się bardzo dobrą znajomością problemów o charakterze globalnym, regionalnym i lokalnym. Doskonale orientuje się w problematyce zrównoważonego rozwoju - zna historię, ważniejsze dokumenty i wydarzenia związane z kształtowaniem się koncepcji zrównoważonego rozwoju; potrafi zdefiniować "zrównoważony rozwój"; zna teorię implementacji postulatów zrównoważonego rozwoju do polityki i prawa ochrony środowiska. Jest bardzo dobrze zorientowany w kwestiach edukacyjnych i etycznych zrównoważonego rozwoju.

Umiejętności:

- na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi ocenić zasobów i szans regeneracyjnych przyrody; nie posiada umiejętności wykorzystywania instrumentów prawnych i ekonomicznych służących ograniczaniu antropopresji; nie potrafi wskazać ani ocenić zagrożeń dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń dla środowiska społeczno-przyrodniczego; nie analizuje dokumentów odnoszących się do zrównoważonego rozwoju.

- na ocenę 3 (dst): student słabo ocenia zasoby i szanse regeneracyjne przyrody; posiada niewielkie umiejętności wykorzystywania instrumentów prawnych i ekonomicznych służących ograniczaniu antropopresji, potrafi wskazać zagrożenia dla zdrowia człowieka oraz dla środowiska społeczno-przyrodniczego, ale w niewielkim stopniu je ocenić; słabo analizuje dokumenty odnoszące się do zrównoważonego rozwoju.

- na ocenę 4 (db): student potrafi ocenić zasoby i szanse regeneracyjne przyrody; posiada umiejętności wykorzystywania instrumentów prawnych i ekonomicznych służących ograniczaniu antropopresji; wyprowadza dobre wnioski z przeanalizowanych dokumentów odnoszących się do zrównoważonego rozwoju.

- na ocenę 5 (bdb): student potrafi doskonale ocenić zasoby i szanse regeneracyjne przyrody; posiada umiejętności wykorzystywania instrumentów prawnych i ekonomicznych służących ograniczaniu antropopresji; wyprowadza bardzo dobre wnioski z przeanalizowanych dokumentów odnoszących się do zrównoważonego rozwoju.

Kompetencje:

- na ocenę 2 (nast.): student nie ma świadomości potrzeby ograniczania i racjonalnego wykorzystywania zasobów przyrodniczych w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; nie dostrzega potrzeby kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju i wdrażania jego postulatów; nie wykazuje zrozumienia dla potrzeb innych ludzi oraz troski o jakość życia przyszłych pokoleń.

- na ocenę 3 (dst.): student jest świadomy potrzeby ograniczania i racjonalnego wykorzystywania zasobów przyrodniczych w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; nie dostrzega potrzeby kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju i wdrażania jego postulatów; w niewielkim stopniu wykazuje zrozumienie dla potrzeb innych ludzi, jednak nie dostrzega potrzeby troski o jakość życia przyszłych pokoleń.

- na ocenę 4 (db): student ma świadomość potrzeby ograniczania i racjonalnego wykorzystywania zasobów przyrodniczych w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; dostrzega potrzebę kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju i wdrażania jego postulatów; wykazuje zrozumienie dla potrzeb innych ludzi oraz troski o jakość życia przyszłych pokoleń.

- na ocenę 5 (bdb): student ma znakomitą świadomość potrzeby ograniczania i racjonalnego wykorzystywania zasobów przyrodniczych w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; dostrzega potrzebę kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju i dąży do implementowania w życie jego postulatów; wykazuje zrozumienie dla potrzeb innych ludzi oraz troski o jakość życia przyszłych pokoleń.

Zaliczenie przedmiotu: forma pisemna (test z pytaniami zamkniętym oraz 3 krótkie pytania opisowe)

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są dwie nieobecności. Kolejne nieobecności skutkują obniżeniem oceny końcowej. Finalnie (wliczając dopuszczalne nieobecności) powyżej 3-4 nieobecności ocena końcowa obniżona zostanie o jeden stopień, powyżej 5-6 nieobecności - o dwa stopnie, powyżej 7 nieobecności - student nie zostaje dopuszczony do zaliczenia.

Zakres tematów:

1. Geneza oraz ewolucja idei zrównoważonego rozwoju. Znaczenie Raportu Brundtland (2h)

2. Dyskusja pojęcia „zrównoważony rozwój” i sposoby definiowania (2h)

3. Płaszczyzny zrównoważonego rozwoju (4h)

4. Regulacje prawne idei zrównoważonego rozwoju – aspekt międzynarodowy (2h)

5. Agenda Zrównoważonego Rozwoju 2030 (2h)

6. Polityka Unii Europejskiej na rzecz zrównoważonego rozwoju (2h)

7. Zrównoważony rozwój w Konstytucji RP oraz krajowych dokumentach legislacyjnych (2h)

8. Wybrane koncepcje zrównoważonego rozwoju (2h)

9. Systemowe zarządzanie zrównoważonym rozwojem (2h)

10. Instrumenty zrównoważonego rozwoju (2h)

11. Wskaźniki zrównoważonego rozwoju (2h)

12. Etyczne aspekty zrównoważonego rozwoju (2h)

13. Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju (2h)

14. Zrównoważony rozwój w praktyce. Kryzys paradygmatu zrównoważonego rozwoju (2h)

15. Powtórzenie materiału (2h)

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny – słowna prezentacja treści

Prezentacja multimedialna – prezentacja treści wykładu w programie Power Point

Wykład problemowy – omówienie jakiegoś szczegółowego zagadnienia czy problemu z zakresu problematyki zrównoważonego rozwoju

Indywidualna lektura tekstów – lektura tekstów oraz aktów prawnych

Analiza treści tekstu – przeprowadzana wspólnie podczas wykładu w celu uzyskania poprawnych wniosków oraz wyjaśnienia kwestii niezrozumiałych

Dyskusja - wspólne podsumowanie zaprezentowanego materiału, formułowanie konstruktywnych wniosków

Metoda rybiego szkieletu - zastosowanie diagramu Ikishawy

E-learning – platforma ma służyć jako pomoc dydaktyczna dla uczestników wykładu. Student będzie miał możliwość uzyskania dodatkowych materiałów oraz sprawdzenia swojej wiedzy poprzez rozwiązywanie quizów

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 11:30 - 13:00, sala 1908
Agnieszka Klimska 58/50 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 19
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)