Badania ekologii i behawioru ptaków w celu ochrony gatunkowej – metody terenowe WF-OB-BEBP
Wykład monograficzny (WYK_MON)
Semestr letni 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
1. Krebs Ch. J., Davies N.B. 1997. Behavioural Ecology: An Evolutionary Approach, Blackwell Scientific Publ. 2. Danchin E., Giraldeau L-A., Cezilly F. 2008. Behavioural Ecology: An Evolutionary Perspective on Behaviour. OUP Oxford. 3. W. J. Sutherland, I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP 4. Krebs Ch.J. Davies N.B. 2014. Wprowadzenie do ekologii behawioralnej. PWN Literatura uzupełniająca: Artykuły w języku angielskim dotyczące metod badań ekologii rozrodu i zachowania się zwierząt |
Efekty uczenia się: |
a) Efekty kształcenia 1.Wiedza: EK1 Student zna metody badawcze z zakresu ekologii i zachowania się zwierząt; EK2 Student rozumie i wyjaśnia związki między ekologią, zachowaniem się zwierząt i możliwościami oraz metodami ochrony; potrafi wyjaśnić znaczenie badań terenowych dla planowania ochrony gatunku; EK 3 Student rozpoznaje podstawowe terminy w języku obcym w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej 2.Umiejętności EK4 Student wykonuje i opisuje proste zadania badawcze indywidualnie i zespołowo; EK5 Student posługuje się specjalistyczną terminologią w zakresie ekologii, zachowania się zwierząt i ochrony przyrody; EK6 Student sporządza proste raporty na podstawia zebranych danych; EK7 Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej i wizualnej 3.Kompetencje: EK 8 Student doskonali swoje umiejętności zawodowe w pracy terenowej; dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy EK9 Student poprzez pracę w terenie a także przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz dyskusję dostrzega słabe i mocne strony swoich umiejętności, postaw i działań b) Opis ECTS Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta Udział w części audytoryjnej 5 Przygotowanie do części terenowej 10 Udział w części terenowej 30 Studiowanie literatury do części audytoryjnej 15 Studiowanie literatury do części terenowej10 Przygotowanie prezentacji 30 Przygotowanie raportu 20 Suma godzin120 [90/30 (25) = 4] Liczba ECTS 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Wiedza (EK 1-3): Na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna metod badawczych z zakresu ekologii i zachowania się zwierząt; Student nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić związków między ekologią, zachowaniem się zwierząt i możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej; nie potrafi wyjaśnić znaczenia badań terenowych dla planowania ochrony gatunku; Student nie rozpoznaje podstawowych terminów w języku angielskim w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej Na ocenę 3 (dst.): Student zna niektóre metody badawcze z zakresu ekologii i zachowania się zwierząt; nie potrafi przytoczyć przykładów ich zastosowania; Student wie, że istnieje związek między ekologią, zachowaniem się zwierząt i możliwościami oraz metodami ochrony, ale nie potrafi podać przykładów; nie potrafi wyjaśnić znaczenia badań terenowych dla planowania ochrony gatunku; Student rozpoznaje niektóre podstawowe terminy w języku obcym w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej, ale nie zawsze prawidłowo ich używa Na ocenę 4 (db.): Student zna wiele metod badawczych z zakresu ekologii i zachowania się zwierząt i potrafi przytoczyć przykład ich zastosowania; Student wie, że istnieje związek między ekologią, zachowaniem się zwierząt i możliwościami oraz metodami ochrony; zna wiele przykładów; potrafi wyjaśnić znaczenie badań terenowych dla planowania ochrony gatunku, ale nie potrafi podać przykładów z literatury; Student dobrze rozpoznaje podstawowe terminy w języku obcym w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej Na ocenę 5 (bdb.) Student bardzo dobrze zna metody badawcze z zakresu ekologii i zachowania się zwierząt; zna wiele przykładów; Student doskonale rozumie i wyjaśnia relacje między ekologią, zachowaniem się zwierząt i możliwościami oraz metodami ochrony; potrafi wyjaśnić znaczenie badań terenowych dla planowania ochrony gatunku oraz podać przykłady ich zastosowania; Student doskonale rozpoznaje podstawowe terminy w języku obcym w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej i wykorzystuje je w przygotowaniu swoich wystąpień 2. Umiejętności (EK 4-7) Na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi wykonać i opisać prostych zadań badawczych indywidualnie (zespołowo); Student nie posługuje się specjalistyczną terminologią w zakresie ekologii, zachowania się zwierząt i ochrony przyrody i używa potocznego słownictwa; Student nie potrafi sporządzić prostego raportu na podstawie zebranych danych; Student nie umie przygotować wystąpienia ustnego z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej i wizualnej, korzysta z niesprawdzonych źródeł, tekst omawianego artykułu jest niepoprawnie przetłumaczony Na ocenę 3 (dst.): Student potrafi poprawnie wykonać, ale ma problem z prawidłowym opisaniem prostych zadań badawczych indywidualnie (zespołowo); Student stara się posługiwać specjalistyczną terminologią w zakresie ekologii, zachowania się zwierząt i ochrony przyrody, ale nadużywa słownictwa potocznego; Student poprawnie sporządza proste raporty na podstawia zebranych danych, ale nie potrafi wyciągnąć wniosków, a strona graficzna raportu pozostawia wiele do życzenia; Student poprawnie przygotowuje wystąpienie ustne z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej i wizualnej, ma jednak problemy z tłumaczeniem naukowych tekstów w języku angielskim oraz wybraniem ważnego dla prezentacji materiału Na ocenę 4 (db.): Student dobrze wykonuje i opisuje proste zadania badawcze indywidualnie (zespołowo); Student dobrze posługuje się specjalistyczną terminologią w zakresie ekologii, zachowania się zwierząt i ochrony przyrody; popełnia czasem błędy; Student sporządza proste raporty na podstawia zebranych danych; wyciąga prawidłowe wnioski, ale strona graficzna raportu jest uboga; Student dobrze przygotuje wystąpienia ustne z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej, prezentacja zawiera jednak błędy lub nie wykorzystuje wszystkich ważnych informacji zawartych w omawianych artykułach Na ocenę 5 (bdb.): Student doskonale wykonuje i opisuje proste zadania badawcze indywidualnie i zespołowo; Student doskonale posługuje się specjalistyczną terminologią w zakresie ekologii, zachowania się zwierząt i ochrony przyrody; Student sporządza proste raporty na podstawie zebranych danych; wyciąga prawidłowe wnioski i zastanawia się nad otrzymanymi wynikami, wykorzystuje tabele i ryciny do przedstawiania wyników; Student przygotowuje spójne i przemyślane wystąpienie ustne z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej i wizualnej. Prezentacja zawiera wszystkie istotne informacje zawarte w przeczytanych artykułach, a artykuły są przetłumaczone bezbłędnie 3. Kompetencje (EK 8-9): Oceniana jest rzetelność pracy zarówno w terenie jak i w czasie przygotowania prezentacji oraz raportów. Oceniana jest umiejętność dyskutowania, przedstawiania i obrony swoich argumentów. Oceniany jest również stopień krytycyzmu w korzystaniu z dostępnych informacji Metody oceniania: Ocena raportu z badań terenowych. Oceniana będzie praca indywidualna w terenie, oraz sposób prezentacji wyników (umiejętność opisania metody oraz przebiegu obserwacji, wnioski z obserwacji) Ocena z prezentacji multimedialnej, streszczającego artykuł lub zagadnienie związane z tematem zajęć. Oceniana będzie (a) umiejętność pracy w grupie, (b) forma, treść i sposób przedstawienia prezentacji oraz (c) umiejętność wyszukania odpowiedniego materiału do prezentacji Ocena aktywności podczas zajęć (uczestniczenie w dyskusji) Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z raportu i oceny z prezentacji. Znacząca aktywność na zajęciach, zarówno w terenie, jak i w części audytoryjnej podwyższa końcową ocenę. Nieobecności na zajęciach wyjazdowych równoznaczna jest z ich niezaliczeniem Dalsze szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane uczestnikom w trakcie zajęć. |
Zakres tematów: |
1. Organizacja zajęć. Czym zajmuje się ekologia rozrodu. Podstawy pojęć z zakresu ekologii i behawioru ptaków 2. Techniki pracy w terenie – zagadnienia etyczne i prawne 3. Techniki badań terenowych – bezpieczeństwo pracy w terenie 4. Monitoring – po co liczymy ptaki lęgowe? 5. Biologia i ekologia rozrodu ptaków – metody badania w terenie 6. Wybiórczość siedliskowa i wybór miejsca na gniazdo – metody badania w terenie 7. Miejsca i sposoby żerowania – metody badania ekologii żerowania 8. Jak badamy presję drapieżników? 9. Po co obrączkujemy ptaki – obrączkowanie obrączkami metalowymi i kolorowymi 10. Po co i w jaki sposób odławiamy ptaki - jakie dane możemy uzyskać po złapaniu osobnika? 11. Po co pobieramy krew – metody pobierania i konserwacji? 12. Życie w kolonii – co dają nam badania behawioralne? 13. Metody badania zachowania się ptaków – co możemy obserwować w terenie 14. W jaki sposób badania biologii, ekologii i zachowania się ptaków pomagają w skutecznej ochronie gatunku i jego siedliska gniazdowania 15. Podsumowanie zajęć |
Metody dydaktyczne: |
Opis metod dydaktycznych: Wykład informacyjny – przedstawienie tematyki, sposobu prowadzenia zajęć oraz wymagań i oczekiwań nt. pracy na zajęciach i indywidualnego przygotowywania się do raportu. Wyjaśnienie zasad nt. planowania, przygotowania i przeprowadzenia prezentacji multimedialnej, Omówienie terminu wyjazdu oraz warunków w bazie terenowej Wykład konwersatoryjne – uzupełnianie, wyjaśnianie, ewentualne również uściślenie treści tematycznych dot. przedstawianej na danych zajęciach prezentacji Badania (obserwacje) terenowe – pokaz metod i pracy w terenie, indywidualne badania (obserwacje) w terenie, przygotowanie raportu z prac terenowych Indywidualna lektura tekstów naukowych - indywidualna lektura materiałów naukowych angielskojęzycznych (książka, czasopismo, Internet), niezbędnych do przygotowania prezentacji multimedialnych na wylosowany temat Analiza treści materiału – omówienie, wspólnie z studentami na zajęciach, treści przedstawianego referatu w celu wyjaśnienia treści niezrozumiałych i ewentualnej ich weryfikacji Dyskusja – omawianie prezentacji (forma, zakres tematyczny i sposób przedstawienia), jak również treści w niej zawartych. Omawianie pracy w terenie, związanych z nią zagadnień etycznych i zagrożeń. Prezentacja multimedialna – prezentacja w programie PowerPoint lub równoważnym na wylosowany temat. W przypadku prezentacji indywidualnych powinny one trwać nie mniej niż 20 min i nie więcej niż 25 min, w przypadku prezentacji zespołowych nie powinny trwać krócej niż 40 min i nie dłużej niż 50 min. Opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia: Referat tematyczny/prezentacja multimedialna na wylosowany temat – sposobem weryfikacji efektów kształcenia będzie ocena jakości pracy wykonanej przy przygotowaniu i wygłoszeniu referatu/prezentacji. Oceniana będzie treść tj. poziom merytoryczny, sposób przedstawienia tj. zaprezentowanie się studenta w czasie prezentacji oraz forma tj. sposób przygotowania prezentacji w PowerPoint Raport z badań (obserwacji) – weryfikacja efektów kształcenia będzie odbywała się także przez ocenę wykonania indywidualnego raportu z badań lub obserwacji Indywidualna ocena przygotowania, aktywności i sumienności podczas zajęć, zgodnie z przedstawionymi wcześniej regułami. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 8:00 - 9:30,
sala e-learning |
Monika Bukacińska, Arkadiusz Buczyński | 2/15 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: e-learning |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.