Digitalizacja z zastosowaniem systemów mobilnych w ochronie zabytków i cyfryzacji dziedzictwa kulturowego WM-MA-U2-DIGI
Ćwiczenia (CW)
Semestr zimowy 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Systemy informacji przestrzennej z QGIS : podręcznik akademicki. Cz. 1 i 2 - https://gis-support.pl/swietny-podrecznik-akademicki-do-qgis-za-darmo/ lub http://www.dts.put.poznan.pl/wp-content/uploads/QGIS/20170602_Systemy_informacji_przestrzennej_z_QGIS_2_18.pdf Kubik H., 2007, Sieci neuronowe w analizie uszkodzeń powierzchni, "Fizyka budowli w teorii i praktyce", t. II - http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-LOD6-0004-0047/c/Kubik.pdf Iwona Szmelter, 2018, "Holizm to przyszłość? Całościowa perspektywa ochrony dziedzictwa kultury materialnego, niematerialnego i cyfrowego", "Widomości konserwatorskie", 56/2018 - http://www.zeriba.pl/wkjohc/wk/wk56.pdf Anna Maj, 2008, "Media w podróży" - https://www.researchgate.net/profile/Anna_Maj/publication/215446905_Media_w_podrozy_Media_in_Travel/links/555123ac08ae93634ec9f91e/Media-w-podrozy-Media-in-Travel.pdf "Cyfrowy archeolog. Podręcznik promocji archeologii w nowych mediach" - https://nowa.muzarp.poznan.pl/fotki/files/files/Cyfrowy_archeolog_PDF_v1.2.pdf "Cyfryzacja w naukach o przeszłości i ochronie zabytków – analiza potencjału i zagrożeń na wybranych przykładach", Warszawa / UKSW - http://www.ihs.uksw.edu.pl/node/429 |
||
Efekty uczenia się: |
12 pkt ECTS (1 pkt ECTS = 25-30 godz.) Udział w zajęciach / łącznie – 105 godz. = 3,5 pkt ECTS Udział w ćwiczeniach – 30 godzin Udział w laboratorium – 30 godzin Udział w wykładzie – 45 godzin Przygotowanie do zajęć 20 godz. Czas na przygotowanie referatu – 10 godz. Samodzielna lektura – 50 godz. Przygotowanie do zaliczenia (test, egzamin) – 30 godz. Łącznie – około 300 godz. / 12 pkt. ECTS |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia – zaliczenie: obecność, aktywny udział w zajęciach (np. dyskusja) oraz przygotowanie referatu. |
||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie 2. Systemy mobilne – sprzęt, oprogramowanie, dane – dostępne rozwiązania, analiza oferty rynkowej. 3. Zasoby cyfrowe – dane z badań, dokumentacja cyfrowa, bazy danych – pozyskiwanie, przetwarzanie, archiwizacja (analiza przykładów). 4. Zasoby on-line a digitalizacja dziedzictwa kulturowego (analiza przykładowych zasobów – np. Geoportal2). 5. Zagadnienia problemowe – część referatowa – „Systemy informacji przestrzennej – QGIS”. 6. Zagadnienia problemowe – część referatowa – „Przetargi na usługi wykonywania aplikacji (mobilnych, internetowych itp.) – muzea, archiwa państwowe, Narodowy Instytut Dziedzictwa”. 7. Zagadnienia problemowe – część referatowa – „Sieci neuronowe – zastosowanie, przykłady itp. a ochrona zabytków”. 8. Zagadnienia problemowe – część referatowa – „Nowe rozwiązania IT w popularyzacji zabytków” – część I. 9. Zagadnienia problemowe – część referatowa – „Nowe rozwiązania IT w popularyzacji zabytków” – część II. 10. Zagadnienia problemowe – część referatowa – „Informatyk – oferta pracy w branży zabytki / konserwacja”. 11. Zagadnienia problemowe – część referatowa – „Software i hardware jako dziedzictwo kulturowe – „zabytek informatyki””. 12. Analiza wybranych przykładów danych teledetekcyjnych i/lub cyfrowych – część I. 13. Analiza wybranych przykładów danych teledetekcyjnych i/lub cyfrowych – część II. 14. Analiza wybranych przykładów danych teledetekcyjnych i/lub cyfrowych – część III. 15. Podsumowanie. |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne / metody poszukujące: - klasyczna metoda problemowa - sytuacyjna Metody dydaktyczne / praktyczne: - ćwiczeniowa - metoda projektu - obserwacji Metody dydaktyczne / dyskusyjne: - referatu Metody dydaktyczne / eksponująca: - pokaz |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45,
sala 1203 |
Rafał Zapłata | 21/30 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Kampus Wóycickiego Bud. 12 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.