Literatura: |
F. Jaroszyk (red.), „Biofizyka – podręcznik dla studentów”, PZWL, Warszawa, 2008
Z. Jóźwiak, G. Bartosz, „Biofizyka. Wybrane zagadnienia z ćwiczeniami”, PWN, Warszawa, 2005
A. Hrynkiewicz, E. Rokita, „Fizyczne metody diagnostyki medycznej i terapii”, PWN, Warszawa, 2000
G. Ślósarek, „Biofizyka molekularna, Zjawiska Instrumenty Modelowanie”, PWN, Warszawa, 2011
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
B.W5. zna prawa fizyczne opisujące przepływ cieczy i gazów oraz czynniki wpływające na opór naczyniowy przepływu krwi
B.W6. zna naturalne i sztuczne źródła promieniowania jonizującego oraz opisuje oddziaływanie promieniowania jonizującego z materią
B.W7. zna fizykochemiczne i molekularne podstawy działania narządów zmysłów
B.W8. zna fizyczne podstawy nieinwazyjnych metod obrazowania
B.W9. zna fizyczne podstawy wybranych technik terapeutycznych, w tym ultradźwięków i naświetlań
B.W12. charakteryzuje struktury I-, II-, III- oraz IV-rzędowe białek; zna modyfikacje potranslacyjne i funkcjonalne białka oraz ich znaczenie
B.W34. zna zasady prowadzenia badań naukowych, obserwacyjnych
i doświadczalnych oraz badań in vitro służących rozwojowi medycyny
Umiejętności
B.U1. wykorzystuje znajomość praw fizyki do wyjaśnienia wpływu czynników zewnętrznych, takich jak temperatura, przyspieszenie, ciśnienie, pole elektromagnetyczne oraz promieniowanie jonizujące na organizm i jego elementy
B.U2. potrafi ocenić szkodliwość dawki promieniowania niejonizującego, jonizującego
i innych czynników fizycznych działających na organizm oraz stosuje się do zasad ochrony radiologicznej
B.U10. obsługuje proste przyrządy pomiarowe oraz ocenia dokładność wykonywanych pomiarów
B.U11. korzysta z baz danych, w tym internetowych,
i wyszukuje potrzebną informację za pomocą dostępnych narzędzi
D.U16. rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych, planuje własną aktywność edukacyjną
D.U17. krytycznie analizuje piśmiennictwo medyczne, w tym w języku angielskim, oraz wyciąga wnioski w oparciu o dostępną literaturę
Kompetencje społeczne
K4. posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się
|
Metody i kryteria oceniania: |
PREZENTACJE - DYSKUSJA W CZASIE ZAJĘĆ
Kryteria oceniania:
ocena niedostateczna (ndst. -2) student nie posiada wiedzy(B.W7, B.W8, B.W9. B.W12), umiejętności (B.U1, B.U11, D.U16, D.U17) i kompetencji (K4) przewidzianych w efektach kształcenia.
ocena dostateczna (dst.: 3) student opanował wiedzę (B.W7, B.W8, B.W9. B.W12), umiejętności (B.U1, B.U11, D.U16, D.U17) i kompetencje (K4) przewidziane w efektach kształcenia w stopniu niewielkim.
ocena dobra (db.: 4) student opanował wiedzę (B.W7, B.W8, B.W9. B.W12), umiejętności (B.U1, B.U11, D.U16, D.U17) i kompetencje (K4) przewidziane w efektach kształcenia w stopniu wystarczającym.
ocena bardzo dobra (bdb.: 5) student opanował wiedzę (B.W7, B.W8, B.W9. B.W12), umiejętności (B.U1, B.U11, D.U16, D.U17) i kompetencje (K4) przewidziane w efektach kształcenia w stopni pełnym.
ĆWICZENIA - KOLOKWIUM KOŃCOWE, OCENA PRZYGOTOWANIA DO ZAJĘĆ, OBSERWACJA STUDENTA W CZASIE ZAJĘĆ LABORATORYJNYCH, DYSKUSJA W CZASIE ZAJĘĆ
Kryteria oceniania:
ocena niedostateczna (ndst. -2) student nie posiada wiedzy(B.W7, B.W34), umiejętności (B.U1, B.U2, B.U10, D.U16) i kompetencji (K4 ) przewidzianych w efektach kształcenia.
ocena dostateczna (dst.: 3) student opanował wiedzę(B.W7, B.W34), umiejętności (B.U1, B.U2, B.U10, D.U16) i kompetencje (K.4 ) przewidziane w efektach kształcenia w stopniu niewielkim.
ocena dobra (db.: 4) student opanował wiedzę(B.W7, B.W34), umiejętności (B.U1, B.U2, B.U10, D.U16) i kompetencje (K.4 ) przewidziane w efektach kształcenia w stopniu wystarczającym
ocena bardzo dobra (bdb.: 5) student opanował wiedzę(B.W7, B.W34), umiejętności (B.U1, B.U2, B.U10, D.U16) i kompetencje (K.4 ) przewidziane w efektach kształcenia w stopniu pełnym.
|
Zakres tematów: |
SEMINARIUM:
1. Zasady przygotowania dobrej prezentacji naukowej
2. Przeszukiwanie baz danych artykułów naukowych
3. Elementy biofizyki molekularnej –poszukiwanie nowych leków metodami in silico
4. Narząd wzroku – budowa, elementy optyki
5. Narząd słuchu – budowa, funkcje
6. Fizyczne podstawy funkcjonowania układu oddechowego – wymiana gazowa
7. Fizyczne podstawy funkcjonowania układu krążenia – ciśnienie krwi, praca serca
8. Fizyczne podstawy funkcjonowania układu nerwowego – przekaźnictwo sygnałowe
9. Empiryczne przykłady wpływu wielkości fizycznych na organizmy żywe
12. Wybrane metody diagnostyczne i obrazowania tkanek i narządów, np.: EKG, USG, PET, RTG, CT
ĆWICZENIA:
1. Podstawy rachunku błędów
2. Elementy biofizyki molekularnej – modelowanie molekularne, poszukiwanie nowych leków metodami in silico
3. Narząd wzroku –elementy optyki
4. Metody spektroskopowe i rezonansowe – analiza widm, wykorzystanie w diagnostyce
5. Promieniowanie jonizujące: podstawowe wielkości i jednostki dozymetryczne
6. Poszukiwanie nowych leków/ocena efektywności terapii metodami in vitro: wybrane mechanizmy działania: apoptoza, generowanie wolnych rodników, uszkodzeń DNA, metody mikroskopowe, cytometryczne
|
Metody dydaktyczne: |
SEMINARIUM:
Opracowanie zadanych tematów przez studenta z prezentacją, uzupełnienie wiedzy przez wykładowcę, dialog student – wykładowca, dyskusja w grupach, analiza literatury, samodzielne dochodzenie do wiedzy, metody aktywizujące, konsultacje.
ĆWICZENIA:
Ćwiczenia rachunkowe, ćwiczenia laboratoryjne w grupach, ćwiczenia pokazowe – prezentacja przypadków i wyników badań, metody aktywizujące, konsultacje.
|