Literatura: |
SEMESTR ZIMOWY
Lektury obowiązkowe
1. R. Ingarden, Człowiek i jego rzeczywistość, [w:] tegoż, Książeczka o człowieku, Kraków 1998, s. 27-38.
2. D. Korwin-Piotrowska, Poetyka - przewodnik po świecie tekstów, Kraków 2011 (tu rozdział 1.: Podstawowe informacje, w tym trochę historii, s. 15-27 oraz rozdział 9.: Wartość brzmienia - prozodia, s. 157-168).
3. R. Ingarden, O poetyce, [w:] tegoż, Studia z estetyki, t. I, Warszawa 1966 (tu paragraf 2.: Określenie poetyki i jej stosunek do filozofii literatury i do nauki o literaturze, s. 281-290).
4. A. Stoff, Warstwa brzmieniowa powieści jako przedmiot percepcji czytelniczej, [w:] Problematyka tekstu głosowo interpretowanego (III), pod red. W. Sawryckiego, P. Tańskiego, D. Kaji, E Kruszyńskiej, Toruń 2010, s. 35-80.
5. E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Zarys poetyki, Warszawa 1980 (tu rozdziały: Rytmika i Rym, s. 408-435; Metryka porównawcza, s. 441-457).
6. M. Dłuska, Wiersz, Język polski 1962, nr 1/2; także [w:] Problemy teorii literatury, [seria 1], wyboru dok. H. Markiewicz, Wrocław 1967 [s. 179-209] i wyd. nast.
7. M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Zarys teorii literatury, Warszawa 1986 (tu odpowiednie fragmenty Systemów wiersza polskiego, dotyczące wiersza średniowiecznego, sylabicznego, sylabotonicznego, tonicznego).
8. Wersyfikacja polska. Teksty teoretyczne i słowniczek pojęć, red. M. Wożniakiewicz-Dziadosz, M. Ryszkiewicz, Lublin 2007 (fragmenty wskazane przez prowadzącą, a dotyczące wiersza nieregularnego oraz wolnego).
9. L. Pszczołowska, Semantyka form wierszowych, Pamiętnik Literacki 1981, z. 4, s. 191-203.
10. S. Sawicki, Wokół opozycji: wiersz-proza, w t. zbior. Metryka słowiańska, pod red. Z. Kopczyńskiej i L. Pszczołowskiej, Wrocław 1971, s. 265-283; także [w:] S. Sawicki, Poetyka-interpretacja-sacrum, Warszawa 1981.
Lektury uzupełniające
1. Wersyfikacja polska, t. I-III, red. M. Woźniakiewicz-Dziadosz, M. Ryszkiewicz, Lublin 2007 (wybrane fragmenty dla celów ćwiczeniowych).
2. Ćwiczenia z poetyki, pod red. A. Gajewskiej, T. Mizerkiewicza, Warszawa 2006 (j. w.).
3. M. Dłuska, Średniowieczny asylabizm, [w:] tejże, Studia z historii i teorii wersyfikacji polskiej, Warszawa 1978, t. I, s. 155-184.
4. M. Dłuska, Odmiany i dzieje wiersza polskiego. Prace wybrane, red. S. Balbus, Kraków 2001 (tu: Polski wiersz toniczny).
5. Z. Jarosiński, Postacie poezji, Warszawa 1985 (tu rozdz.: Kształt współczesnego wiersza, s. 129-160).
|
Zakres tematów: |
W semestrze zimowym:
1. Zagadnienia wstępne - literatura (poetyka) wobec rzeczywistości, poetyka jako nauka, jej poszczególne rozgałęzienia; poetyka w przeszłości (Arystoteles) i współcześnie ("poetyka kulturowa", "poetyka intertekstualna", "poetyka kognitywna").
2. Poetyka rozumiana jako jeszcze jedna możliwość sposobu poznawania dzieła sztuki literackiej.
3. Wprowadzenie do problematyki prozodii: warstwa brzmieniowa dzieła literackiego; omówienie najważniejszych pojęć - akcent, iloczas, intonacja, pauza, kadencja i antykadencja.
4. Pojęcie rytmu i rymu; zajęcia poświęcone praktycznym ćwiczeniom z prozodii: oznaczanie miejsc przypadania akcentów, pauz; zaznaczanie intonacji; ćwiczenia uwzględniające różnorodność rymów.
5. Podstawowe pojęcia z zakresu wersyfikacji - wiersz, wers, ekwiwalencja, rozczłonkowanie wersowe a składniowo-intonacyjne, klauzula, średniówka, wiersz stroficzny i stychiczny.
6. Wprowadzenie do problematyki systemów wersyfikacyjnych - metryka antyczna (stopa - arsa i teza, różnorodność rytmiczna stóp; pojęcie dierezy i cezury, kataleksy i jej odmian; miary antyczne - heksametr, pentametr) oraz średniowieczny wiersz łaciński.
7. Systemy wiersza polskiego - teoretyczne wiadomości na temat wiersza średniowiecznego oraz sylabicznego (+ ćw. praktyczne).
8. Systemy wiersza polskiego - teoretyczne wiadomości na temat wiersza sylabotonicznego (+).
9. Systemy wiersza polskiego - teoretyczne wiadomości na temat wiersza tonicznego (+).
10. Systemy wiersza polskiego - teoretyczne wiadomości na temat wiersza nieregularnego oraz wolnego.
11. Zagadnienie semantyki form wierszowych.
12. Wiersz a proza.
|