Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tradycja antyczna WH-FP-I-1-TradycAnty
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Wykaz literatury

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć:

A. Krokiewicz, Moralność Homera i etyka Hezjoda, Warszawa 1959,

W. Jaeger, Paideia. Formowanie człowieka greckiego, przeł. M. Plezia i H. Bednarek, Warszawa 2001,

M. Cytowska, H. Szelest, Historia literatury starożytnej, PWN Warszawa 2007.

M. Korolko, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990.

E. R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, tłum. i oprac. A. Borowski, Kraków 1997.

+ Materiały własne

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:

Antropologia antyku greckiego. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. W. Lengauer i L. Trzcionkowski, Warszawa 2011

+ materiały opracowane przez wykładowcę i dostarczane uczestnikom kursu w formie elektronicznej

B. Literatura uzupełniająca:

H. Lausberg, Retoryka literacka. Podstawy wiedzy o literaturze, przeł. A. Gorzkowski, Bydgoszcz 2002.

A. F. Grabski, Dzieje historiografii, Poznań 2006.

D. R. Kelly, Losy historii. Badanie przeszłości od Herdera do Huizingi, Warszawa 2010

Metody i kryteria oceniania:

Niedostateczną ocenę uzyskuje Student, który nie opanował efektów kształcenia.

Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który:

- w stopniu dostatecznym zna terminologię nauk humanistycznych z zakresu wiedzy o kulturze;

- w stopniu dostatecznym ma uporządkowaną, ogólną i szczegółową, wiedzę o kulturze;

- w stopniu dostatecznym posiada uporządkowaną wiedzę na temat literatury i kultury antycznej oraz wywodzącej się z niej terminologii humanistycznej, a także zna język łaciński na poziomie podstawowym;

- w stopniu dostatecznym potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa w celu odsłonięcia znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym zgodnie ze studiowanymi specjalnościami;

- w stopniu dostatecznym posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków;

- w stopniu dostatecznym ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy;

- w stopniu dostatecznym ma świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.

Dobrą ocenę uzyskuje Student, który:

Dobrą ocenę uzyskuje Student, który:

- w dobrym stopniu zna terminologię nauk humanistycznych z zakresu wiedzy o kulturze;

- w dobrym stopniu ma uporządkowaną, ogólną i szczegółową, wiedzę o kulturze;

- w dobrym stopniu posiada uporządkowaną wiedzę na temat literatury i kultury antycznej oraz wywodzącej się z niej terminologii humanistycznej, a także zna język łaciński na poziomie podstawowym;

- w dobrym stopniu potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa w celu odsłonięcia znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym zgodnie ze studiowanymi specjalnościami;

- w dobrym stopniu posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków;

- w dobrym stopniu ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy;

- w dobrym stopniu ma świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.

Bardzo dobrą ocenę uzyskuje Student, który:

- w bardzo dobrym stopniu zna terminologię nauk humanistycznych z zakresu wiedzy o kulturze;

- w bardzo dobrym stopniu ma uporządkowaną, ogólną i szczegółową, wiedzę o kulturze;

- w bardzo dobrym stopniu posiada uporządkowaną wiedzę na temat literatury i kultury antycznej oraz wywodzącej się z niej terminologii humanistycznej, a także zna język łaciński na poziomie podstawowym;

- w bardzo dobrym stopniu potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa w celu odsłonięcia znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym zgodnie ze studiowanymi specjalnościami;

- w bardzo dobrym stopniu posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków;

- w bardzo dobrym stopniu ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy;

- w dobrym stopniu ma świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.

Efekty kształcenia w zakresie wiedzy zostaną zweryfikowane na postawie pracy pisemnej (test oraz analiza i interpretacja wybranych pojęć, zagadnień i utworów) - 70%.

Efekty kształcenia w zakresie umiejętności zostaną zweryfikowane na podstawie egzaminu ustnego, który będzie miał charakter uzupełniający, sprawdzający umiejętność czytania w języku łacińskim i greckim oraz sentencji-pamiątek słownych po antyku śródziemnomorskim - 30%

Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych zostaną zweryfikowane w trakcie dyskusji na zajęciach.

Punkty dodatkowe za udział w projekcie "Doświadczyć chorei"

Zakres tematów:

Problematyka wykładów:

Język grecki i łaciński – języki martwe czy żywe? Podstawy kultury europejskiej. Słowne pamiątki antyku. Filozofia grecka jako podstawa myśli europejskiej. Etyki starożytnej Grecji i ich recepcja (m.in. zasada „prepon”). Idea Paideii – systemy wychowawcze w dziejach Europy. Kobieta w kulturze antyku „Trójjedyna Choreia”, czyli współistnienie sztuk. Retoryka (sztuka świadomej i perswazyjnej wypowiedzi) i jej znaczenie dla historii Europy. Epika w starożytności i jej recepcja (m. in. zmiany refleksji literaturoznawczej i historycznej). Liryka w starożytności i jej recepcja. Dramat w starożytności i późniejsza recepcja (Theatrum mundi). Kultura europejska i łacińskie średniowiecze. Antyk w renesansie – kierunki recepcji. Antropologia społeczeństw antycznych: narodziny, miłość, śmierć. Resume wiedzy o starożytnych korzeniach kultury europejskiej

Tematy dotyczące stricte literatury antycznej: u źródeł gatunków literackich liryka grecka (miary metryczne), epopeja, tragedia, komedia, dialog i diatryba. Epoka hellenistyczna - narodziny współczesnej kultury (np. Lukian i science fiction), idea synergii, epigramat, idylla, agonistyka. Kolekcjonerstwo literackie, oryginalność Literatury starożytnego Rzymu (od Plauta do Boecjusza, w zarysie).

"Doświadczyć chorei" – projekt poetycko-muzyczny w formie dramy.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 8:00 - 9:30, sala 417
Beata Gaj 21/20 szczegóły
2 każdy wtorek, 9:45 - 11:15, sala 417
Beata Gaj 23/20 szczegóły
3 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, sala 417
Beata Gaj 25/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)