Teologia praktyczna małżeństwa i rodziny WSR-NR-D-TPR1
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny |
Literatura: |
R. Bieleń, Duszpasterstwo rodzin we współczesnej Polsce, Lublin 2001; B. Mierzwiński, Elementy teologii praktycznej małżeństwa i rodziny, w: K. Majdański (red.), Teologia małżeństwa i rodziny, Warszawa 1980, s. 157-253; A. Szafrański, Małżeństwo i rodzina w świetle nauki Kościoła i współczesnej teologii, Lublin 1985; Dyrektorium Duszpasterstwa Rodzin, Warszawa 2003. Mierzwiński B., Wilk J., Bieleń R., Duszpasterstwo Rodzin, w: Kamiński R. (red.), Teologia pastoralna, t. 2, Lublin 2002, s. 403-442. Buxakowski J., Wprowadzenie do teologii duszpasterstwa rodzin, Pelplin 1999. Paszkowski S. Zarys Teologii Praktycznej Małżeństwa i rodziny, Skrypt dla studentów, Wrocław 2018. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza EK_1 - ma uporządkowaną wiedzę na temat teologii praktycznej małżeństwa i rodziny oraz duszpasterstwa rodzin; EK_2 - zna teologiczne i społeczne koncepcje człowieka stanowiące teoretyczne podstawy do rozumienia zadań rodziny, wychowania i apostolatu rodziny; Umiejętności EK_3 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teologii pastoralnej w celu diagnozowania i prognozowania oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych obszarów działalności na rzecz małżeństwa i rodziny; Kompetencje społeczne EK_4 - docenia znaczenie teologii praktycznej małżeństwa i rodziny dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych; ECTS: udział w wykładzie: 30 godz. lektura i analiza literatury przedmiotu: 10 godz. przygotowanie pracy zaliczeniowej - 10 godz. przygotowanie do zaliczenia pisemnego: 5 godz. Suma godzin: 55 1 ECTS = 30(25) godz. = 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Wiedza (EK 1-2): Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi przedstawić wiedzy na temat teologii praktycznej małżeństwa i rodziny oraz duszpasterstwa rodzin, nie ma wiedzy na temat teologicznych i społecznych koncepcji człowieka stanowiących teoretyczne podstawy do rozumienia zadań rodziny, wychowania i apostolatu rodziny. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu przedstawia wiedzę na temat teologii praktycznej małżeństwa i rodziny oraz duszpasterstwa rodzin, nie w pełni wyjaśnia teologiczne i społeczne koncepcje człowieka stanowiące teoretyczne podstawy do rozumienia zadań rodziny, wychowania i apostolatu rodziny. Ocena 4 (db) – student poprawnie przedstawia wiedzę na temat teologii praktycznej małżeństwa i rodziny oraz duszpasterstwa rodzin, potrafi ogólnie wyjaśnić teologiczne i społeczne koncepcje człowieka stanowiące teoretyczne podstawy do rozumienia zadań rodziny, wychowania i apostolatu rodziny (min. 50%). Ocena 5 (bdb) – student dokładnie przedstawia wiedzę na temat teologii praktycznej małżeństwa i rodziny oraz duszpasterstwa rodzin, potrafi szczegółowo wyjaśnić teologiczne i społeczne koncepcje człowieka stanowiące teoretyczne podstawy do rozumienia zadań rodziny, wychowania i apostolatu rodziny (min. 80%). Umiejętności (EK 3): Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teologii pastoralnej w celu diagnozowania i prognozowania oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych obszarów działalności na rzecz małżeństwa i rodziny; Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posługuje się podstawowymi ujęciami teologii pastoralnej w celu diagnozowania i prognozowania oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych obszarów działalności na rzecz małżeństwa i rodziny; Ocena 4 (db) – student poprawnie posługuje się podstawowymi ujęciami teologii pastoralnej w celu diagnozowania i prognozowania oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych obszarów działalności na rzecz małżeństwa i rodziny; Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teologii pastoralnej w celu diagnozowania i prognozowania oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych obszarów działalności na rzecz małżeństwa i rodziny; Kompetencje społeczne (EK 4) Ocena 2 (ndst) – student nie docenia znaczenia teologii praktycznej małżeństwa i rodziny dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i nie odnosi zdobytej wiedzy do projektowania zadań osobistych i zawodowych; Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu docenia znaczenie teologii praktycznej małżeństwa i rodziny dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i w niepełnym zakresie odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych; Ocena 4 (db) – student docenia znaczenie teologii praktycznej małżeństwa i rodziny dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych; Ocena 5 (bdb) – student w pełni docenia znaczenie teologii praktycznej małżeństwa i rodziny dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i w pełni odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych; Do zaliczenia wykładu wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia; 2. prezentacja pracy semestralnej; 3. zaliczenie pisemne treści programowych. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy (EK 1-2): Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: zaliczenie pisemne treści programowych, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział Efekty umiejętności (EK 3): Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu weryfikacja - praca semestralna, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 4): Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna Tematy do opracowania przez studentów: 1. Struktura i funkcje Duszpasterstwa Rodzin – ogólnokościelne 2. Struktura i funkcje Duszpasterstwa Rodzin – krajowe i diecezjalne 3. Troska o ludzkie życie u jego początku– ruchy pro life 4. Troska o życie człowieka starego i chorego 5. Przygotowanie do życia małżeńskiego i rodzinnego 6. Katecheza małżonków i rodziców 7. Ruch Światło-Życie, Domowy Kościół 8. Equipes Notre-Dame 9. Wspólnota Chemein Neuf 10. Droga Neokatechumenalna 11. Stowarzyszenia Rodzin 12. Ruch Focolari 13. Ruch Szensztacki 14. Przymierze Rodzin 15. Ruch Rodzin Nazaretańskich 16. Spotkania Małżeńskie 17. Wspólnota Emmanuel 18. Wspólnota trudnych Małżeństw SYCHAR 19. Kierownictwo duchowe małżonków 20. Poradnie rodzinne 21. Katecheza rodzinna 22. Duszpasterstwo osób żyjących w związkach niesakramentalnych 23. Duszpasterstwo rodzin na emigracji 24. Pomoc rodzinom dysfunkcyjnym (uzależnienia , przemoc) |
Zakres tematów: |
Treści programowe: 1.Antropologia teologiczna małżeństwa- zarys 2.Koncepcja teologii praktycznej małżeństwa i rodziny. 3.Tożsamość i zadania rodziny. 4. Rodzina jako przedmiot i podmiot Teologii praktycznej małżeństwa i rodziny 5. Pastoralna analiza współczesnej sytuacji rodziny polskiej 6.Duszpasterstwo Rodzin - pojęcie i rozwój 7. Przygotowanie do małżeństwa i rodziny 8. Pastoralne aspekty sakramentu małżeństwa 9. Zadania Duszpasterstwa Rodzin 10. Struktury Duszpasterstwa Rodzin 11. Poradnictwo Rodzinne 12. Formacja pracowników Duszpasterstwa Rodzin 13. Apostolat rodziny. 14. Zrzeszenia rodzin katolickich 15. Postulaty rozwoju Duszpasterstwa Rodzin |
Metody dydaktyczne: |
Zastosowane metody dydaktyczne: - wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu - pytania i dyskusja ze studentami na temat konkretnych przypadków pomocy małżeństwom i rodzicom. - prezentacja, wcześniej przygotowanych opracowań studentów na wybrany temat. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 13:15 - 14:45,
sala 1905 |
Mieczysław Ozorowski | 11/18 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Kampus Wóycickiego Bud. 19 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.