Literatura: |
Podmiotowa:
Honoriusz Balzac, Ojciec Goriot;
Gustaw Flaubert, Pani Bovary;
Józef Ignacy Kraszewski, Dziecię Starego Miasta;
Eliza Orzeszkowa, Cham;
Eliza Orzeszkowa, Marta;
Eliza Orzeszkowa, Nad Niemnem;
Bolesław Prus, Faraon;
Bolesław Prus, Lalka;
Bolesław Prus, Omyłka;
Henryk Sienkiewicz, Bez dogmatu;
Henryk Sienkiewicz, Humoreski z teki Worszyłły;
Aleksander Świętochowski, Ojciec Makary;
Gabriela Zapolska, Tamten;
Emil Zola, Germinal;
Przedmiotowa:
E. Paczoska, Prawdziwy koniec XIX wieku. Śladami nowoczesności, Warszawa 2010;
J. Parvi, Rzeczywistość i fantazja. Szkice o literaturze francuskiej XIX wieku, Warszawa 1989;
Zdziwienia Kraszewskim, red. M. Zielińska, Wrocław 1990;
J. Maciejewski, Powstanie styczniowe a przełom kulturowy połowy wieku, w: Literatura południa wieku, Warszawa 1992
P. Chmielowski, Utylitaryzm w literaturze, w: Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu, oprac. J. Kulczycka-Saloni, Wrocław 1985;
M. Żmigrodzka, Strategia powieści tendencyjnej, w: tejże: Młodość pozytywizmu, Warszawa 1965;
S. Eile, Ideał powieści pozytywistycznej, „Pamiętnik Literacki” 1974 z. 1;
G. Borkowska, O „centrum” powieściowego świata w „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej, w: Nowe stulecie trójcy powieściopisarzy, red. A. Z. Makowiecki, Warszawa 1992, s. 283 – 294;
A. Sygietyński, Współczesna powieść we Francji, w: tegoż: Pisma krytycznoliterackie, oprac. T. Weiss, Kraków 1971;
H. Suwała, Emil Zola, Warszawa 1968;
H. Suwała, O kilku technikach narracyjnych naturalizmu, „Przegląd Humanistyczny” 1992, z. 6;
A. Martuszewska, Pozytywistyczna mowa ezopowa w kontekście literackich kategorii dotyczących milczenia i przemilczenia, w: Z domu niewoli. Sytuacja polityczna a kultura literacka w drugiej połowie XIX wieku, red. J. Maciejewski, Wrocław 1989;
A. Martuszewska, Pozytywistyczne parabole, Gdańsk 1997;
B. Bobrowska, Małe narracje Prusa, Gdańsk 2004.
E. Paczoska, „Lalka” czyli rozpad świata, Warszawa 2008;
Świat „Lalki”. 15 studiów, red. J. A. Malik, Lublin 2005;
W. Olkusz, Szczęśliwy mariaż literatury z malarstwem. Rzecz o fascynacjach estetycznych Marii Konopnickiej, Opole 1984;
E. Kraskowska, Kilka uwag na temat powieści kobiecej, „Teksty Drugie” 1993, nr 4-5-6;
E. Owczarz, „Na piedestale tragiczności” – „Bez dogmatu” Sienkiewicza, w: Problemy tragedii i tragizmu, red. H. Krukowska, J. Ławski, Białystok 2005;
M. Gloger, Sienkiewicz nowoczesny, Bydgoszcz 2010 (tu: rozdział II);
R. Koziołek, Martwe kobiety, w: Sienkiewicz dzisiaj. Eseje o twórczości autora „Trylogii”, Warszawa 2016, s. 305-320
L. Szaruga, Faraon jako powieść o państwie, „Teksty” 1975, nr 5;
G. Leszczyński, „Przemija postać tego świata”. Stulecie Faraona, w: Trzy pokolenia. Pamięci Profesor Janiny Kulczyckiej-Saloni, Warszawa 1998;
A. Martuszewska, Stracone złudzenia młodego faraona, w: Prus i inni. Prace ofiarowane Profesorowi Stanisławowi Ficie, red. J. A. Malik, E. Paczoska, Lublin 2003, s. 151-171
|