Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy antropologii kulturowej WH-KU-I-1-PodAntKu-C
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura:

Antropologia. jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska, amerykańska, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005

James Frazer, Złota gałąź, Warszawa 1965

Edward B. Tylor, Edward B. Tylor, Cywilizacja pierwotna: badania rozwoju mitologii, filozofii, wiary, mowy, sztuki i zwyczajów, t.1, Warszawa 1896 : Wyd. "Głosu", (Warszawa : F. Csernák)

Andrzej Paluch, Mistrzowie antropologii społecznej : rzecz o rozwoju teorii antropologicznej, Warszawa : Państ. Wydaw. Naukowe, 1990,

Bronisław Malinowski, Argonauci Zachodniego Pacyfiku : relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005

Bronisław Malinowski, Ogrody koralowe i ich magia, Warszawa 1986, Wydawnictwo Naukowe PWN

Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009

Claud Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, Wydawnictwo Aletheia Warszawa, 2009

Edmund Leach, Levi-Strauss, Prószyński i S-ka, Warszawa, 1998,

Fernand Braudel, Gramatyka cywilizacji, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006

Clifford Geertz, Interpretacja kultur: wybrane eseje, Kraków: Wydawnictwo UJ, Kraków 2005

Amerykańska antropologia kognitywna : poznanie, język, klasyfikacja i kultura / wybór i red. nauk. Michał Buchowski , Instytut Kultury, Warszawa 1993

Alan Barnard, Antropologia : teoria i historia, PIW, Warszawa 2008

Eric Gans, The Origin of Language: A Formal Theory of Representation. University of California Press, 2019

Magdalena Złocka-Dąbrowska, "Generative Anthropology and the Mahabharata: Cognition, Narrative, Culture”, Anthropoetics XXIII, Journal of Generative Anthropology, no.1, Fall 2017

Efekty uczenia się:

KU1_W02

Student wie jakie znaczenie ma przede wszystkim antropologia kulturowa dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin .

KU1_U06

Student potrafi zidentyfikować czynniki antropologiczne, które należy uwzględnić w podejmowaniu decyzji na poziomie mikro i makro

KU1_K02

Student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy na temat antropologii kulturowej przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych

Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: indywidualna lektura, i przyswajanie treści wskazanych tekstów połączone z ich wykorzystaniem w pracy pisemnej dołączonej do platformy Moodle, mające prowadzić do charakterystyki, analizy i interpretacji- pokazując znaczenie antropologii kulturowej dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa oraz wzajemnego powiązania tych dyscyplin

Efekty w obszarze umiejętności osiągane są takimi metodami jak: praca pisemna ,dzięki której student potrafi zidentyfikować czynniki antropologiczne, które należy uwzględnić w podejmowaniu decyzji na poziomie mikro i makro.

Efekty w obszarze kompetencji społecznych osiągane są takimi metodami jak prace pisemne, w efekcie których student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy na temat antropologii kulturowej przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia prowadzone są metodą referatu połączoną z metodą seminaryjną.

KU1_W02

Student wie jakie znaczenie ma przede wszystkim antropologia kulturowa dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin :

Na ocenę niedostateczną:

Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną.

Na ocenę dostateczną: Student wymienia podstawowe treści z zakresu antropologii kulturowej i na ich podstawie objaśnia jakie znaczenie ma przede wszystkim antropologia kulturowa dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin .

Na ocenę dobrą: Student wymienia rozszerzone treści z zakresu antropologii kulturowej i na ich podstawie objaśnia jakie znaczenie ma przede wszystkim antropologia kulturowa dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin .

Na ocenę bardzo dobrą: Student wymienia, komentuje oraz samodzielnie interpretuje rozszerzone treści z zakresu antropologii kulturowej i na ich podstawie objaśnia jakie znaczenie ma przede wszystkim antropologia kulturowa dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin .

KU1_U06

Student potrafi zidentyfikować czynniki antropologiczne, które należy uwzględnić w podejmowaniu decyzji na poziomie mikro i makro:

Na ocenę niedostateczną:

Student nie potrafi zidentyfikować czynników antropologicznych, które należy uwzględnić w podejmowaniu decyzji na poziomie mikro i makro.

Na ocenę dostateczną:

Student potrafi zidentyfikować podstawowe czynniki antropologiczne, które należy uwzględnić w podejmowaniu decyzji na poziomie mikro i makro.

Na ocenę dobrą:

Student potrafi zidentyfikować i omówić wiele czynników antropologicznych, które należy uwzględnić w podejmowaniu decyzji na poziomie mikro i makro.

Na ocenę bardzo dobrą:

Student potrafi zidentyfikować, omówić, samodzielnie zinterpretować i wskazać przyczyny istnienia wielu czynników antropologiczny, które należy uwzględnić w podejmowaniu decyzji na poziomie mikro i makro.

KU1_K02

Student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy na temat antropologii kulturowej przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych

Na ocenę niedostateczną:

Student nie jest w stanie zaprezentować wykorzystania zdobytej wiedzy na temat antropologii kulturowej przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych

Na ocenę dostateczną:

Student jest w stanie zaprezentować wykorzystanie podstawowej wiedzę na temat antropologii kulturowej przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.

Na ocenę dobrą:

Student jest w stanie zaprezentować wykorzystanie rozszerzonej wiedzę na temat antropologii kulturowej przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.

Na ocenę bardzo dobrą:

Student jest w stanie zaprezentować wykorzystanie rozszerzonej wiedzy na temat antropologii kulturowej oraz zaproponować nowe rozwiązanie przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.

Zakres tematów:

Ewolucjonizm

1.James Frazer, Złota gałąź, Warszawa 1965, s. 9-22 (wstęp), s. 37-69 (Magia sympatyczna), s. 70-83 (Magia i religia).

2. Edward B. Tylor, Edward B. Tylor, Cywilizacja pierwotna: badania rozwoju mitologii, filozofii, wiary, mowy, sztuki i zwyczajów, t.1, Warszawa 1896 : Wyd. "Głosu", (Warszawa : F. Csernák), Wstęp i R.I

Dyfuzjonizm

1.Andrzej Paluch, Mistrzowie antropologii społecznej : rzecz o rozwoju teorii antropologicznej, Warszawa : Państ. Wydaw. Naukowe, 1990, Wstęp, R.I i II

Funkcjonalizm

1. Bronisław Malinowski, Argonauci Zachodniego Pacyfiku : relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005, Wstęp, R.I, R.II, R.III

2. Bronisław Malinowski, Ogrody koralowe i ich magia, Warszawa 1986, Wydawnictwo Naukowe PWN, R.VII

3. Marcel Mauss, Szkic o sezonowych przemianach społeczeństw Eskimosów. Studium z morfologii społecznej [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 169-217 .

4. Edward Evan Evans-Pritchard, Wódz w lamparciej skórze [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 613-620.

Konfiguracjonizm

1. Ruth Benedict, Wzory kultury, "Muza", Warszawa 2002, R.I-III

2. Ruth Benedict, Północno-zachodnie wybrzeże Ameryki [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 373-402.

Psychokulturalizm

1. Benjamin Lee Whorf, Model uniwersum Indian [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 435-441.

2. Margaret Mead, Dojrzewanie na Samoa [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 474-503.

Strukturalizm

1. Claud Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, Warszawa : Wydawnictwo Aletheia, 2009, Wstęp i R.I i II

2. Claude-Levi Strauss, Bororo [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 474-503.

3. Edmund Leach, Levi-Strauss, Prószyński i S-ka, Warszawa, 1998, s. 33-49.

Inspiracje strukturalistyczne ( szkoła "nowej historii")

1. Fernand Braudel, Gramatyka cywilizacji, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006, Wstęp, R.I i II

Interpretacjonizm

Clifford Geertz, Interpretacja kultur: wybrane eseje, Kraków: Wydawnictwo UJ, Kraków 2005, R.II i III

Kognitywizm

1. Amerykańska antropologia kognitywna : poznanie, język, klasyfikacja i kultura / wybór i red. nauk. Michał Buchowski , Instytut Kultury, Warszawa 1993, R. I-II

2. Alan Barnard, Antropologia : teoria i historia, PIW, Warszawa 2008

Antropologia generatywna

1. Eric Gans, The Origin of Language: A Formal Theory of Representation. University of California Press, 2019, R.I i II

2.Magdalena Złocka-Dąbrowska, "Generative Anthropology and the Mahabharata: Cognition, Narrative, Culture”, Anthropoetics XXIII, Journal of Generative Anthropology, no.1, Fall 2017.

Postmodernizm

1.Nowa twarz postmodernizmu, Uniwersytet Śląski, Katowice 2002

2.Jacques Derrida, Pismo i różnica, przeł. K. Kłosiński, Wydawnictwo KR, Warszawa 2004

Antropologia czasów najnowszych

1. Antropologia. jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska, amerykańska, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005, R.VI

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone są metodą referatu połączoną z metodą seminaryjną.

Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: indywidualna lektura, grupowe omawianie i przyswajanie treści wskazanych tekstów połączone z ich wykorzystaniem w czasie prezentacji, mające prowadzić do charakterystyki, analizy i interpretacji- pokazując znaczenie antropologii kulturowej dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa oraz wzajemnego powiązania tych dyscyplin.

Efekty w obszarze umiejętności osiągane są takimi metodami jak: wypowiedź ustna/ prezentacja i kolokwium oparte na pracy samodzielnej, dzięki którym student potrafi zidentyfikować czynniki antropologiczne, które należy uwzględnić w podejmowaniu decyzji na poziomie mikro i makro.

Efekty w obszarze kompetencji społecznych osiągane są takimi metodami jak dyskusja w grupie, referat, kolokwium, w efekcie których student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy na temat antropologii kulturowej przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 13:15 - 14:45, sala 116 s. konferencyjna
Magdalena Złocka-Dąbrowska 12/12 szczegóły
2 każdy czwartek, 16:45 - 18:15, sala 116 s. konferencyjna
Magdalena Złocka-Dąbrowska 9/12 szczegóły
3 każdy czwartek, 15:00 - 16:30, sala 116 s. konferencyjna
Magdalena Złocka-Dąbrowska 6/12 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)