Literatura: |
1. Mary Evans, Czym jest uczucie zwane miłością? w: Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo Znak.
2. Roch Sulima, „Między rajem a śmietnikiem”, w: R. Sulima, Antropologia codzienności, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000, s. 13-36.
3. Roch Sulima, „Supermarket. Przyczynek do retoryki konsumpcji”, w: R. Sulima, Antropologia codzienności, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000, s. 131-190 .
4. David Halpern, Zdrowie i dobre samopoczucie, w: Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo Znak.
5. Julia Annas, Szczęście jako osiągnięcie, w: Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo Znak.
6. Peter Stein, Być singlem - próba zrozumienia życia singli, w: Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo Znak.
7. Ray Pahl, Przyjaźń - społeczne spoiwo współczesnego społeczeństwa? w: Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo Znak.
8. Robert H. Frank, Jak nie kupować szczęścia, w: Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo Znak.
9. Richard Sennett, Wypaczanie charakteru. Wpływ pracy zarobkowej na prywatne życie ludzi w nowym kapitalizmie, w: Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo Znak.
10. Sulima Roch, 2007, Telefon komórkowy – busola codzienności, [w:] Godzic Wiesław, Żakowski Maciej (red.), Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, s. 197-214.
11. De Certeau Michel, Wynaleźć codzienność, rozdział Chodzenie po mieście, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, s. 93-110,
12. Jewdokimow Marcin, Zmiany społecznych praktyk zamieszkiwania, Wydawnictwo UKSW, 2011, rozdział: Historyczne przemiany społecznych praktyk zamieszkiwania, s. 93-128.
13. Eco Umberto, Semiologia życia codziennego, tłum. Joanna Ugniewska i Piotr Salwa, wstęp Joanna Ugniewska Warszawa: Czytelnik.
14. Sztompka Piotr, Życie codzienne - temat najnowszej socjologii, w: Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo Znak.
15. Małgorzata Bogunia-Borowska, Codzienność życia społecznego - wyzwania dla socjologii XXI wieku, w: Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo Znak.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia będzie opracowanie własnego projektu badawczego z zakresu antropologii życia codziennego.
KU2_W02 - Zna na poziomie rozszerzonym specjalistyczną terminologię z zakresu kulturoznawstwa i innych nauk o kulturze (antropologii, socjologii, filozofii) oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych (literaturoznawstwa, językoznawstwa, nauki o komunikacji społecznej i mediach, historii sztuki). Rozumie kluczowe koncepcje i teorie wypracowane na ich gruncie w stopniu pozwalającym na zintegrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.
Opisuje otaczającą go kulturę za pomocą kategorii antropologicznych
KU2_W06 - Zna kluczowe zjawiska i przeobrażenia w obrębie kultury współczesnej, rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Zna najważniejsze koncepcje teoretyczne służące do ich wyjaśnienia. Opisuje otaczającą kulturę w sposób krytyczny i refleksyjny
Stopień 5:
Student wykazuje się szeroką wiedzą teoretyczną i terminologią z zakresu antropologii życia codziennego oraz sposobami opisu doświadczenia życia codziennego.
Stopień 4:
Student wykazuje się podstawową wiedzą teoretyczną i terminologią z zakresu antropologii życia codziennego oraz sposobami opisu doświadczenia życia codziennego.
Stopień 3:
Student wykazuje się wiedzą teoretyczną i terminologią z zakresu antropologii życia codziennego oraz sposobami opisu doświadczenia życia codziennego.
KU2_U04 - Potrafi komunikować się na specjalistyczne tematy z obszaru kulturoznawstwa i nauk o kulturze z ekspertami w tym zakresie, a także szerszym kręgiem odbiorców, dostosowując poziom swoich wypowiedzi do kompetencji interlokutorów. Analizuje w sposób krytyczny i zrozumiały dostrzeżona zjawiska codziennego doświadczenia
KU2_U05 -Potrafi zainicjować i prowadzić debatę na specjalistyczne tematy z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, wykorzystując kluczowe pojęcia i teorie wypracowane na gruncie tych dyscyplin i odnosząc je do aktualnych zjawisk i procesów społeczno-kulturowych. Rozwija krytyczne postrzeganie własnego codziennego doświadczenia oraz innych ludzi
Stopień 5:
Student w sposób zrozumiały i komunikatywny potrafi krytycznie opisywać nieoczywiste zjawiska życia codziennego.
Stopień 4:
Student w sposób zrozumiały i komunikatywny potrafi krytycznie opisywać zwyczajne zjawiska życia codziennego.
Stopień 3:
Student w sposób zrozumiały i komunikatywny potrafi krytycznie opisywać znane i powszechnie dostrzegalne zjawiska życia codziennego.
|