Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dialog międzyreligijny WH-KU-II-2-DialRelig
Wykład (WYK) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a23e1d8a4d158472ab7cd089fdbbb5d7d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=072a098d-4718-43d0-b5e8-9eb2693af7fd&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Budzik S., Kijas Z., Uniwersalizm chrześcijaństwa a pluralizm religii, Tarnów 2000.

Dialog i przepowiadanie. Dokument Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego oraz Kongregacji Ewangelizacji Ludów, NURT SVD (1993) nr 3, s. 75-106.

Kamykowski Ł., Pojęcie dialogu w Kościele katolickim. Wnioski z doświadczeń Kościoła w XX wieku, Kraków 2003.

Sakowicz E. (red.), Jan Paweł II - encyklopedia dialogu i ekumenizmu, Radom 2006.

Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje. Tekst polski. Nowe tłumaczenie, Poznań 2002.

Urban J., Dialog międzyreligijny w posoborowych dokumentach Kościoła, Opole 1999.

Zimoń H. (red.), Dialog międzyreligijny, Lublin 2004.

Efekty uczenia się:

KU2_W03 – zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych w dniesieniu do dyscyplin kulturoznawstwa oraz studiowanych specjalności

KU2_W13 – posiada uporządkowaną wiedze na temat podstaw religii

KU2_U13 – potrafi w oryginalnej perspektywie dokonywać krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury ludzkiej polskiej i obcej, stosując metody typowe oraz innowacyjnie wytworzone w toku samodzielnych działań badawczych, w celu określenia znaczenia tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym

KU2_U13 – posiada pogłębioną umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów

KU2_K01 – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

KU2_K07 – ma świadomość własnej i wspólnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Polski i Europy jako znaków tożsamości człowieka we współczesnym, zglobalizowanym świecie

Metody i kryteria oceniania:

Efekty w obszarze wiedzy są osiągane przez wykład informacyjny, konwersatoryjny, a weryfikowane za pomocą kolokwium.

Efekty w obszarze umiejętności są osiągane przez analizę tekstów.

Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą metod poszukujących, a weryfikowane przez ocenę ciągłą.

Oceniana jest końcowa dysertacja.

Zakres tematów:

1. Definicja religii, istotne idee religijne

2. Prawdy religijne, prawdziwość religii, prawdziwa religia

3. Zagrożenia dla dialogu - fundamentalizm religijny

4. Pluralizm religijny

5. Inkluzywizm, ekskluzywizm

6. Rodzaje dialogu międzyreligijnego

7. Ekumenizm

8. Kościół katolicki wobec dialogu międzyreligijnego

9. Dialog chrześcijańsko-judaistyczny

10. Dialog chrześcijańsko-islamski

11. Dialog z religiami wschodnimi

12. Religia wobec procesów sekularyzacyjnych

13. Alternatywa da religii - duchowość ateistyczna.

14. Dialog religii w przestrzeni publicznej

15. Podsumowanie

Metody dydaktyczne:

wykład, dyskusja, interpretacja tekstów

Wykład on line na platformie MS Teams

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00, sala 328
Joanna Skurzak 12/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Dewajtis Łącznik
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0-5 (2022-09-30)