Historia w muzeum (wstęp do metodologii badań) WH-MU-I-1-HisMuMe-Z
Ćwiczenia (CW)
Semestr zimowy 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny |
Literatura: |
Literatura (wybór, ustawicznie uzupełniana przez prowadzącego zajęcia): 1. K. Barańska, Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków 2013; 2. D. Folga-Januszewska, Muzeum: definicja i pojęcie. Czym jest muzeum dzisiaj?, "Muzealnictwo", nr 49, 2008; 3. D. Folga-Januszewska, 1000 muzeów w Polsce. Przewodnik, Olszanica 2011; 4. P. Majewski, Twarze polskiej Klio. Szkice z dziejów nowożytnych i najnowszych, Warszawa 2013; 5. K. Message, New Museums and the Making of Culture, New York 2006; 6. J. Skutnik, Muzeum sztuki współczesnej jako przestrzeń edukacji, Katowice 2008; 7. I Kongres Muzealników Polskich, red. M. Wysocki, Warszawa 2015. |
Efekty uczenia się: |
Muz_W04, Muz_W05 Muz_U03, Muz_U07 Muz_K01 Muz_W04 (Uporządkowana wiedza w zakresie rozwoju muzeologii i muzealnictwa artystycznego, historycznego, naukowo-przyrodniczego i technicznego oraz metodologii stosowanej w tych naukach) Muz_W05 (Podstawowa wiedza w zakresie oddziaływania nurtów i teorii humanistyki, w tym zwłaszcza sztuki, filozofii, antropologii, socjologii i psychologii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych) Muz_U03 (Umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w zakresie nauk społecznych, prawnych i innych (z zakresu historii sztuki, kulturoznawstwa, archeologii, nauk przyrodniczych i technicznych), reprezentowanych w muzeach w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeach) Muz_U07 (Umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat istniejących muzeów i ich działalności; krytyka muzeologiczna) Muz_K01 (Świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumienie konieczności ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej) Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w historii. Student wyciąga wnioski, dotyczące oddziaływania teorii historiopoznawczych na rozwój muzeów. Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii, opisując procesy, wydarzenia, postacie, prezentowane w muzeach. Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat muzeów, prezentujących kolekcje historyczne oraz edukujące o historii. Podejmując próbę zastosowania poznanych metod badawczych, student zachowuje obiektywizm w formułowaniu wniosków. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: Ocenianie ustawiczne, aktywność podczas zajęć (udział w dyskusji – 40% oceny) Weryfikacja pracy zaliczeniowej (60% oceny) Efekty kształcenia w obszarze wiedzy osiągane są poprzez wykład informacyjno-problemowy, a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur. Efekty kształcenia w obszarze umiejętności osiągane są przez dyskusję a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur oraz – przez ocenę przygotowanej przez studenta pracy zaliczeniowej, z aparatem naukowym, poświęconej zagadnieniu, mieszczącemu się w merytorycznym zakresie zajęć, z zastosowaniem przez studenta metodologii, właściwej historii. Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych osiągane są przez dyskusję a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur oraz – przez ocenę przygotowanej przez studenta pracy zaliczeniowej, z aparatem naukowym, poświęconej zagadnieniu, mieszczącemu się w merytorycznym zakresie zajęć, z zastosowaniem przez studenta metodologii, właściwej historii. Kryteria: Ocena BDB – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w historii, wyciąga wnioski, dotyczące oddziaływania teorii historiopoznawczych na rozwój muzeów, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii, opisując procesy, wydarzenia, postacie, prezentowane w muzeach; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat muzeów, prezentujących kolekcje historyczne oraz edukujące o historii. Podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych w historii, student zachowuje obiektywizm w formułowaniu wniosków. Ocena DB – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w historii, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii, opisując procesy, wydarzenia, postacie, prezentowane w muzeach. Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat muzeów, podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, nie zachowując dostatecznego obiektywizmu w formułowaniu wniosków. Ocena DST – student identyfikuje metody badawcze stosowane w historii, podejmuje próby wyciągania wniosków, dotyczących oddziaływania teorii historiopoznawczych na rozwój muzeów. Ocena NDST – student nie spełnia kryteriów, stosowanych przy ocenie dostatecznej. |
Zakres tematów: |
Podstawowym celem przedmiotu jest przybliżenie studentom historii jako dyscypliny naukowej, biorąc zaś pod uwagę szczególny kontekst kierunku studiów: przybliżenie funkcjonowania muzeów jako instytucji, w których historia uprawiana jest jako nauka oraz - udostępniana jako quantum wiedzy o przeszłości, w ramach działalności edukacyjnej instytucji kultury. Muzeum należy do instytucji kultury, które integrują w swej działalności wiele specjalizacji. Odwiedzając muzea, ale także poszukując w nich zatrudnienia, należy mieć świadomość, że możemy w nich spotkać przedstawicieli wielu nauk ścisłych, humanistycznych i społecznych. Owocna praca zespołowa wymaga elementarnego rozeznania w specyfice tych nauk, ale także umiejętności poruszania się w tak wielonurtowej instytucji. Jedną za takich specjalności jest historia, szczególnie pożądana w muzeach historycznych, zwłaszcza w intensywnie rozwijającej się w ostatnich latach w Polsce grupie tzw. muzeów narracyjnych. Historia, która jest w tych muzeach prezentowana jako forma narracji (opowieści), towarzyszącej zwiedzaniu muzeum, pozwalającej pełniej zrozumieć zgromadzone w nim zbiory (np. Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Muzeum II Wojny Światowej). Historia jest stosowana w muzeach, ale jest również użyteczna w życiu codziennym. Pomaga zrozumieć współczesny świat, odpowiada na pytania o naszą tożsamość, relacje z innymi narodami, nasze miejsce we współczesnym układzie stosunków międzynarodowych. Wiedza o niej pozwala zachować stosowną afirmację dokonań naszych przodków, pozwala również na unikanie w życiu indywidualnym i zbiorowym błędów, które popełniały minione generacje. Zajęcia postarają się odpowiedzieć na wskazane wyżej zagadnienia: przybliżyć historię jako naukę; muzea, które zajmują się jej prezentowaniem oraz - ukazać użyteczność doświadczenia historycznego w życiu praktycznym: a) historia a przedmiot/podmiot jej badań; b) historia jako nauka (metodologia - warsztat badawczy): chronologia, związki przyczynowo-skutkowe; c) źródła historyczne (autentyczność - krytyka zewnętrzna, wiarygodność - krytyka wewnętrzna; kryteria selekcji; rola doświadczenia badawczego; muzealia i zabytki jako źródła historyczne); d) fakt historyczny a kategoria "prawdy historycznej" z uwzględnieniem kontekstu działalności muzeum (unikalność faktu a wielość jego interpretacji; publiczność i jej wrażliwości; perspektywy: uniwersalistyczna, etniczna, heroiczna, tzw. życia codziennego etc.); e) kategoria "polityki historycznej", "polityki pamięci", "kultury pamięci"; f) muzeum jako instytucja kultury, gromadzącą źródła historyczne oraz edukująca o przeszłości (podstawy ustawowe: ustawa o muzeach, ustawa o prowadzeniu i organizowaniu działalności kulturalnej, ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami; g) przykłady historycznych "narracji" (opisy faktów, biogramy osób) oraz próba skonstruowania ich przedstawienia w muzeach istniejących lub - próba zaprojektowania koncepcji muzeum postulowanego; h) przykłady muzeów, w zakresie działalności statutowej których znajduje się historia (Muzeum II Wojny Światowej, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Warszawy, Zamek Królewski w Warszawie; i) synteza dziejów jako najwyższa forma badawczej refleksji o przeszłości a statutowa działalność muzeów. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15,
sala 327 |
Piotr Majewski | 19/15 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Kampus Dewajtis Łącznik |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.