Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Techniki cyfrowe i internetowe WH-MU-I-3-TechCyInCZ
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

PODSTAWOWA:

1. Cyfrowe odwzorowania muzealiów – parametry techniczne, modelowe rozwiązania, praca zbiorowa zespołu ekspertów powołanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, grupa ds. odwzorowań cyfrowych, Warszawa 2011 - https://nimoz.pl/files/publications/52/Cyfrowe_odwzorowania_muzealiow_NIMOZ_2012.pdf

2. Standardy w procesie digitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego, red. G. Płoszajski, Warszawa 2008 - http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/1262/BG_Stand_w_proc_digit.pdf

3. Zalecenia dotyczące planowania i realizacji projektów digitalizacyjnych w muzealnictwie, praca zbiorowa zespołu ekspertów powołanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Warszawa 2011 - https://nimoz.pl/files/publications/54/Zalecenia_planowanie_i_realizacja_projektow_digitalizacyjnych_NIMOZ_2011.pdf

4. „Metadane, zagadnienia słowników kontrolowanych” – raport z prac Grupy Ekspertów ds. Digitalizacji powołanej w ramach NIMOZ. Warszawa, 2012 - http://nimoz.pl/upload/digitalizacja/publikacje%20digit/Raport_Metadane_NIMOZ_2012.pdf

5. Zapłata R., 2016, „Cyfryzacja w naukach o przeszłości i ochronie zabytków – analiza potencjału i zagrożeń na wybranych przykładach” - Warszawa /UKSW.

6. „Raport o digitalizacji dóbr kultury oraz gromadzenia, przechowywania i udostępniania obiektów cyfrowych w Polsce 2009-2020", 2009, Warszawa: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - http://www.kongreskultury.pl/library/File/RaportDigitalizacja/Program%20digitalizacji%202009-2020.pdf

7. Andrzej Zybertowicz z zespołem: Maciej Gurtowski, Katarzyna Tamborska, Mateusz Trawiński, Jan Waszewski. „Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat”. Kraków: Wydawnictwo Kasper 2015.

8. „Raport: Digitalizacja dóbr kultury w Polsce”, 2015 - https://www.nck.pl/badania/raporty/raport-digitalizacja-dobr-kultury-w-polsce

UZUPELNIAJĄCA – podawana na zajęciach.

Efekty uczenia się:

1. Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:

Muz1_W07

Ma elementarną wiedzę o zasadach prawnych i administracyjnych w zarządzaniu instytucją muzeum

Muz1_W08

Ma podstawową wiedzę o sposobie projektowania i tworzenia systemów baz danych w muzeach oraz metodach komunikacji

sieciowej i standardach wymiany informacji

Muz1_W10

Ma uporządkowaną wiedzę o zasadach inwentaryzacji i digitalizacji w instytucjach kultury, bibliotekach i archiwach

Muz1_W12

Ma podstawową wiedzę w zakresie mediologii i zastosowań nowych technologii w muzealnictwie

2. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:

Muz1_U03

Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk społecznych, prawnych i innych (z zakresu historii sztuki,

kulturoznawstwa, archeologii, nauk przyrodniczych i technicznych), reprezentowanych w muzeach w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych

3. Efekty kształcenia w zakresie społecznych:

Muz1_K04.

Ma świadomość roli pracy zespołowej w muzeum

Metody i kryteria oceniania:

I semestr – zaliczenie na ocenę.

II semestr – egzamin.

Osiągnięcie efektów kształcenia - student potrafi:

- niedostateczny/2 - brak podstawowej wiedzy w zakresie oczekiwanych efektów kształcenia.

- dostateczny/3 - posiadanie podstawowej – minimalnej wiedzy w zakresie oczekiwanych efektów kształcenia

- dobry/4 – posiadanie wiedzy w odniesieniu do oczekiwanych efektów kształcenia

- bardzo dobry/5 - posiadanie ponad przeciętnej wiedzy w odniesieniu do oczekiwanych efektów kształcenia

Obecność obowiązkowa (dopuszczalna ilość nieobecności - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez

prowadzącego.

Wykład – zaliczenie:

obecność oraz zaliczenie i egzamin ustny.

Zakres tematów:

Bloki tematyczne – zakres szczegółowy:

(1) zagadnienia wprowadzające do cyfryzacji / digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz technik internetowych:

– cyberspołeczeństwo, społeczeństwo informacyjne, zwrot cyfrowy, cybercepcja, nowe technologie,

- podstawowe pojęcia nt. digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz cele cyfryzacji,

- instytucje, finansowanie, pracownie digitalizacji, odbiorcy zasobów cyfrowych,

- zasoby cyfrowe w muzeach.

(2) zasoby cyfrowe, dokumentacja cyfrowa, systemy bazodanowe itp.:

- badania, dokumentacja, inwentaryzacja,

- sprzęt, infrastruktura, specjaliści, proces digitalizacji,

- zasoby cyfrowe (jakość danych itp.).

(3) standardy, dobre praktyki, zalecenia (badanie, zarządzanie, monitorowanie, udostępnianie itp.) – digitalizacja dziedzictwa kulturowego i zasoby cyfrowe:

- metadane,

- przykładowe projekty i realizacje,

- bazy danych.

(4) prezentacja i popularyzacja dziedzictwa kulturowego a digitalizacja:

- zasoby w sieci, on-line, wymiana i udostępnianie danych,

- nowe media, Internet 1.0 - 5.0, wirtualna rzeczywistość, rozszerzona rzeczywistość, mieszana rzeczywistość.

- wirtualne muzea, wystawy.

(5) zalety i słabe strony technik cyfrowych:

- powszechny, różnorodny dostęp do zasobów kulturowych,

- współczesne strategie dotyczące ochrony, upowszechniania dziedzictwa kulturowego,

- wykluczenie cyfrowe, analfabetyzm cyfrowy itp.,

- kształcenie specjalistów.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

- wykład informacyjny

- wykład problemowy

- wykład konwersatoryjny

- pokaz

Planowana (możliwa) część zajęć poza UKSW – np. muzea, instytucje kultury itp..

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 każdy poniedziałek, 16:45 - 18:15, sala 406
Rafał Zapłata 9/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.