Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Zarządzanie muzeum WH-MU-I-3-ZarzMuzW-L
Wykład (WYK) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura (wybór):

Clair J., Kryzys muzeów. Globalizacja kultury, Gdańsk 2009;

Fumaroli M., Państwo kulturalne. Religia nowoczesności, Kraków 2008;

Matt G., Muzeum jako przedsiębiorstwo, Warszawa 2006;

Muzeum sztuki. Antologia, red. Popczyk M., Kraków 2005;

Muzeum XXI wieku. Teoria i praxis, Gniezno 2010;

Polskie dziedzictwo kulturowe u progu niepodległości, red. Manikowska E., Jamski P., Warszawa 2010;

Pomian K., Zbieracze i osobliwości, Lublin 2001;

Postman N., Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 1995;

Pruszyński J., Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, Kraków 2001.

ponadto:

rocznik "Muzealnictwo".

Efekty uczenia się:

wiedza: Muz1_W07, Muz1_W08, Muz1_W09

umiejętności: Muz1_U03, Muz1_U04, Muz1_U05, Muz1_U08, Muz1_U09, Muz1_U10

kompetencje społeczne: Muz1_K01, Muz1_K02, Muz1_K03, Muz1_K04, Muz1_K05, Muz1_K06, Muz1_K07

Muz1_W07 Ma elementarną wiedzę o zasadach prawnych i administracyjnych w zarządzaniu instytucją muzeum.

Muz1_W08 Ma podstawową wiedzę o sposobie projektowania i tworzenia systemów baz danych w muzeach oraz metodach komunikacji sieciowej i standardach wymiany informacji.

Muz1_W09 Ma uporządkowaną wiedzę o zasadach bezpieczeństwa zbiorów i ludzi, organizacji wystaw i zarządzania zbiorami muzealnymi.

Muz1_U03 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk społecznych, prawnych i innych (z zakresu historii sztuki, kulturoznawstwa, archeologii, nauk przyrodniczych i technicznych), reprezentowanych w muzeach w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum.

Muz1_U04 Posiada umiejętność logicznego konstruowania krytycznej wypowiedzi w mowie i w piśmie na temat wszystkich obszarów działalności muzeum.

Muz1_U05 Potrafi pracując w zespole zorganizować wystawę.

Muz1_U08 Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w działalności muzealnej i współpracy z muzeami, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań organizacyjnych.

Muz1_U09 Potrafi odróżnić działania komercyjne od działań non profit w muzeach, rozumie różnicę między muzeum publicznym i kolekcją prywatną, potrafi stosować właściwe kryteria prawne i etyczne do działań w różnych rodzajach instytucji kultury.

Muz1_U10 Potrafi pracować w zespole składającym się z przedstawicieli nauk humanistycznych, społecznych i ścisłych, rozumie zależności i zakresy kompetencji poszczególnych działów muzeum.

Muz1_K01 Ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej.

Muz1_K02 Ma przekonanie o wadze postępowania w sposób etyczny i profesjonalny, przestrzegania norm etyki zawodu muzealnika.

Muz1_K03 Ma poczucie odpowiedzialności i świadomość, iż zawód muzealnika jest zawodem regulowanym, rozumie wynikające stąd ograniczenia.

Muz1_K04 Ma świadomość roli pracy zespołowej w muzeum.

Muz1_K05 Ma świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne w miejscach działania muzeum.

Muz1_K06 Docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej i międzynarodowej w celu profesjonalizacji działań muzealnych.

Muz1_K07 Ma świadomość odpowiedzialności za swoje działania w zakresie promocji wartości kulturowych, religijnych, ludzkich, rozumie zjawiska konfliktów społecznych, narodowościowych i kulturowych i ma przekonanie o swojej roli mediatora między dziedzictwem kultury a społeczeństwem.

Metody i kryteria oceniania:

Efekty kształcenia w obszarze wiedzy osiągane są poprzez wykład informacyjno-problemowy, a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur.

Efekty kształcenia w obszarze umiejętności osiągane są przez dyskusję a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur oraz – przez ocenę przygotowanej przez studenta pracy zaliczeniowej, z aparatem naukowym, poświęconej zagadnieniu, mieszczącemu się w merytorycznym zakresie zajęć, z zastosowaniem przez studenta właściwej metodologii.

Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych osiągane są przez dyskusję a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur oraz – przez ocenę przygotowanej przez studenta pracy zaliczeniowej, z aparatem naukowym, poświęconej zagadnieniu, mieszczącemu się w merytorycznym zakresie zajęć, z zastosowaniem przez studenta właściwej metodologii.

Przygotowanie prezentacji, ukazującej problematykę ochrony dziedzictwa kulturowego na wybranym przykładzie lub przygotowanie pracy pisemnej o objętości max. 10 stron, gdzie 1 strona = 1800 znaków ze spacjami.

Obecność na zajęciach oraz aktywne w nich uczestnictwo.

Zakres tematów:

Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy na temat metod i mechanizmów dotyczących zarządzania dziedzictwem kulturowym w muzeach, w tym zasad finansowania projektów, dotyczących dokumentowania, inwentaryzacji i konserwacji muzealiów oraz zabytków, zapoznanie z problematyką, dotyczącą muzealnictwa oraz odnoszących się doń strat wojennych i powojennych.

1. Ochrona dziedzictwa kulturowego w muzeach i zarządzanie nim jako zadanie państwa i jego instytucji:

a) system prawny (Konstytucja RP; ustawodawstwo, odnoszące się do muzeów, bibliotek, tzw. miejsc pamięci, ochrony zabytków, w tym – postulowane projekty zmian w tym zakresie);

b) kompetencje Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN) oraz instytucji kultury, podległych i nadzorowanych przez w/w Ministerstwo, zajmujących się ochroną dziedzictwa w muzeach (organizacja, struktura);

c) źródła finansowania (system podatkowy a budżet państwa, z uwzględnieniem obywatelskiej świadomości znaczenia dziedzictwa kulturowego; współczesne formy mecenatu państwa: dotacje bieżące i inwestycyjne MKiDN oraz innych centralnych organów administracji rządowej, rządowe programy wieloletnie, Fundusz Promocji Kultury – Programy Ministra KiDN, z uwzględnieniem reguł tzw. pomocy publicznej oraz wspierania NGOS'; finansowanie ze źródeł samorządu terytorialnego; finansowanie ze źródeł tzw. europejskich; inne źródła finansowania, w tym granty Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Narodowego Centrum Nauki, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju);

d) stan i postulowany model finansowania (stała dotacja organizatora, granty zewnętrzne, dochody własne z uwzględnieniem zasady "nienastawienia na osiąganie zysku").

2. Ochrona i zarządzanie dziedzictwem w muzeach:

a) przed rokiem 1918;

b) w okresie II Rzeczypospolitej (1918-39);

c) destrukcja polskiego dziedzictwa kulturowego w latach II wojny światowej (1939-1945);

d) okres Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

3. Muzea w Polsce po 1989 r. oraz sytuacja aktualna:

a) rozwój muzealnictwa polskiego;

b) kluczowe problemy współczesnego muzealnictwa (w tym: muzea tzw. narracyjne).

Metody dydaktyczne:

wiedza: Muz1_W07, Muz1_W08, Muz1_W09

umiejętności: Muz1_U03, Muz1_U04, Muz1_U05, Muz1_U08, Muz1_U09, Muz1_U10

kompetencje społeczne: Muz1_K01, Muz1_K02, Muz1_K03, Muz1_K04, Muz1_K05, Muz1_K06, Muz1_K07

Muz1_W07 Ma elementarną wiedzę o zasadach prawnych i administracyjnych w zarządzaniu instytucją muzeum.

Muz1_W08 Ma podstawową wiedzę o sposobie projektowania i tworzenia systemów baz danych w muzeach oraz metodach komunikacji sieciowej i standardach wymiany informacji.

Muz1_W09 Ma uporządkowaną wiedzę o zasadach bezpieczeństwa zbiorów i ludzi, organizacji wystaw i zarządzania zbiorami muzealnymi.

Muz1_U03 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk społecznych, prawnych i innych (z zakresu historii sztuki, kulturoznawstwa, archeologii, nauk przyrodniczych i technicznych), reprezentowanych w muzeach w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum.

Muz1_U04 Posiada umiejętność logicznego konstruowania krytycznej wypowiedzi w mowie i w piśmie na temat wszystkich obszarów działalności muzeum.

Muz1_U05 Potrafi pracując w zespole zorganizować wystawę.

Muz1_U08 Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w działalności muzealnej i współpracy z muzeami, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań organizacyjnych.

Muz1_U09 Potrafi odróżnić działania komercyjne od działań non profit w muzeach, rozumie różnicę między muzeum publicznym i kolekcją prywatną, potrafi stosować właściwe kryteria prawne i etyczne do działań w różnych rodzajach instytucji kultury.

Muz1_U10 Potrafi pracować w zespole składającym się z przedstawicieli nauk humanistycznych, społecznych i ścisłych, rozumie zależności i zakresy kompetencji poszczególnych działów muzeum.

Muz1_K01 Ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej.

Muz1_K02 Ma przekonanie o wadze postępowania w sposób etyczny i profesjonalny, przestrzegania norm etyki zawodu muzealnika.

Muz1_K03 Ma poczucie odpowiedzialności i świadomość, iż zawód muzealnika jest zawodem regulowanym, rozumie wynikające stąd ograniczenia.

Muz1_K04 Ma świadomość roli pracy zespołowej w muzeum.

Muz1_K05 Ma świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne w miejscach działania muzeum.

Muz1_K06 Docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej i międzynarodowej w celu profesjonalizacji działań muzealnych.

Muz1_K07 Ma świadomość odpowiedzialności za swoje działania w zakresie promocji wartości kulturowych, religijnych, ludzkich, rozumie zjawiska konfliktów społecznych, narodowościowych i kulturowych i ma przekonanie o swojej roli mediatora między dziedzictwem kultury a społeczeństwem.

Efekty kształcenia w obszarze wiedzy osiągane są poprzez wykład informacyjno-problemowy, a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur.

Efekty kształcenia w obszarze umiejętności osiągane są przez dyskusję a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur oraz – przez ocenę przygotowanej przez studenta pracy zaliczeniowej, z aparatem naukowym, poświęconej zagadnieniu, mieszczącemu się w merytorycznym zakresie zajęć.

Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych osiągane są przez dyskusję a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur oraz – przez ocenę przygotowanej przez studenta pracy zaliczeniowej, z aparatem naukowym, poświęconej zagadnieniu, mieszczącemu się w merytorycznym zakresie zajęć.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 każdy piątek, 15:00 - 16:30, (sala nieznana)
Piotr Majewski 9/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.