Literatura: |
U. Eco, Come si fa una tesi di laurea. Le materie umanistiche, Milano: Bompiani, 2001.
B. Mortara Garavelli, Prontuario di punteggiatura, Bari, Laterza, 2003.
R. Gualdo – L. Raffaeli, Scrivere all’università: pianificare e realizzare testi efficaci, Roma Carocci, 2014.
P. Italia, Scrivere all’Università. Manuale pratico con esercizi e antologia di testi, seconda edizione, Milano, Mondadori, Education, 2014.
C. Giunta, Come non scrivere: consigli ed esempi da seguire, trappole e scemenze da evitare quando si scrive in italiano, Torino, UTET, 2018.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: ocena ciągła bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności podczas zajęć; ocena zadań pisemnych zadanych do wykonania przez wykładowcę.
Kryteria oceniania:
Na ocenę niedostateczną: Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną.
Na ocenę dostateczną: Student wymienia i definiuje terminy związane z kluczowymi zjawiskami językowymi charakterystycznymi dla języka włoskiego w jego odmianie pisemnej i akademickiej. Zna w stopniu dostatecznym zaawansowane struktury gramatyczne i leksykalne w języku włoskim, umie się nimi dość dobrze posługiwać w pisemnej wypowiedzi o charakterze akademickim. Potrafi dokonać dość dobrej analizy włoskojęzycznych tekstów pisemnych o charakterze akademickim i dziennikarskim z wykorzystaniem zaawansowanych metod analizy. Potrafi posługiwać się językiem włoskim na poziomie C2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Jest gotów do uznawania wartości, jakie niesie wielokulturowość i wielonarodowość, w zakresie wypowiedzi pisemnej.
Na ocenę dobrą: Student wymienia i definiuje terminy związane z kluczowymi zjawiskami językowymi charakterystycznymi dla języka włoskiego w jego odmianie pisemnej i akademickiej, i podaje przykłady. Zna w stopniu dobrym zaawansowane struktury gramatyczne i leksykalne w języku włoskim, umie się nimi dobrze posługiwać w pisemnej wypowiedzi o charakterze akademickim. Potrafi dokonać trafnej analizy włoskojęzycznych tekstów pisemnych o charakterze akademickim i dziennikarskim z wykorzystaniem zaawansowanych metod analizy. Potrafi posługiwać się językiem włoskim na poziomie C2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Jest gotów do uznawania wartości, jakie niesie wielokulturowość i wielonarodowość, w zakresie wypowiedzi pisemnej.
Na ocenę bardzo dobrą: Student wymienia i definiuje terminy związane z kluczowymi zjawiskami językowymi charakterystycznymi dla języka włoskiego w jego odmianie pisemnej i akademickiej, podaje przykłady, stosuje poznaną terminologię w opisie analizowanych tekstów pisemnych. Bardzo dobrze zna zaawansowane struktury gramatyczne i leksykalne w języku włoskim, umie się nimi znakomicie i bez żadnych trudności posługiwać w pisemnej wypowiedzi o charakterze akademickim. Potrafi dokonać wyczerpującej analizy włoskojęzycznych tekstów pisemnych o charakterze akademickim i dziennikarskim z wykorzystaniem zaawansowanych metod analizy. Potrafi posługiwać się językiem włoskim na poziomie C2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Jest w pełni gotów do uznawania wartości, jakie niesie wielokulturowość i wielonarodowość, w zakresie wypowiedzi pisemnej.
|
Zakres tematów: |
Tematy zajęć:
1) wstępna lektura tekstu do streszczenia i skomentowania;
2) kontekstualizacja i analiza tekstów naukowych i dziennikarskich;
3) wypracowanie właściwej struktury przygotowywanego tekstu;
4) techniki i etapy argumentacji;
5) techniki parafrazy;
6) techniki syntezy;
7) użycie znaków interpunkcyjnych w tekstach naukowych;
8) procedury syntaktyczne w tekstach naukowych;
9) forma i cechy charakterystyczne tekstów akademickich;
10) przykłady dyskursu politycznego;
11) forma i cechy charakterystyczne tekstów dziennikarskich;
12) przykłady recenzji literackich;
13) przykłady krytycznych recenzji dziennikarskich;
14) przykłady pozytywnych recenzji dziennikarskich;
15) przykłady polemiki dziennikarskiej.
|