Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Administracja publiczna WS-POZ-BW-AP
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 24
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

Izdebski H, Kulesza M., Administracja publiczna, Warszawa 2004.

Kodeks postępowania administracyjnego, Warszawa 2019.

Leoński Z., Nauka o administracji, Warszawa 2010.

Maciejewski T., Historia administracji i myśli administracyjnej. Czasy nowożytne

i współczesne (XVI-XX w.), Warszawa 2013.

Misiuk, A. Zarys ustroju administracji spraw wewnętrznych w Polsce, Warszawa 2018.

Muliński T., Zagrożenia bezpieczeństwa dla systemów informatycznych e-administracji, Warszawa 2015.

Literatura uzupełniająca:

Federczyk W., Klimaszewski M., Majchrzak B., Postępowanie administracyjne, Warszawa 2018.

Czaputowicz J., Administracja publiczna. Wyzwania w dobie integracji europejskiej, Warszawa 2008.

Kieżun W., Patologia transformacji, Warszawa 2013.

Kulesza M., Sześcilo D., Polityka administracyjna i zarządzanie publiczne, Warszawa 2013.

Malec J. Malec D., Historia administracji i myśli administracyjnej, Kraków 2003.

Szczerski K., Porządki biurokratyczne, Kraków 2004.

Szmulik B., Serafin S., Miaskowska-Daszkiewicz K., Zarys prawa administracyjnego, Warszawa 2017.

Witkowski W., Historia administracji w Polsce 1764-1989, Warszawa 2007.

Efekty uczenia się:

Student, po ukończeniu przedmiotu, będzie potrafił zdefiniować pojęcia właściwe dla opisu administracji publicznej (EK_W01), scharakteryzować strukturę administracji publicznej w Polsce (EK_W02), a także wskazać kierunki rozwoju administracji publicznej w Polsce – ujęcie historyczne (EK_W03). Uczestnik kursu otrzyma ponadto wiedzę na temat prawa tworzonego przez Polskę i Unię Europejską dla ochrony e-administracji (EK_W04), zakresu obowiązywania Kodeksu postępowania administracyjnego (EK_W05) oraz przemian organizacyjnych i prawnych administracji spraw wewnętrznych (służb mundurowych) w Polsce (EK_W06). Student nabędzie również umiejętność analizowania i klasyfikowania rozwiązań prawnych i organizacyjnych w administracji publicznej (EK_U01) oraz rozpoznania, porządkowania i poddawania merytorycznej krytyce konkretnych dysfunkcji administracji publicznej (EK_U02). Uczestnik kursu będzie umiał ponadto omawiać publicznie bieżące zmiany prawne i organizacyjne w administracji publicznej (EK_K01) oraz samodzielnie i terminowo realizować powierzone mu zadania (EK_K02). Student nauczy się także postępować etycznie, tj. m.in. rozumieć znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób (EK_K03). Zdobyte przez studenta umiejętności będą go predestynowały do podjęcia pracy w instytucjach publicznych (EK_K04).

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia zajęć jest:

1. Obecność na zajęciach:

Dopuszczalna jest dwukrotna absencja na zajęciach bez konieczności usprawiedliwiania – jeżeli liczba nieobecności przekroczy dwie, zajęcia nie mogą zostać zaliczone.

2. Przygotowanie eseju na wybrany temat w formie pisemnej (objętość pracy: 7 000-12 000 znaków ze spacjami) i wygłoszenie go w ramach zajęć.

3. Przystąpienie do kolokwium (forma pisemna) w wyznaczonym wcześniej terminie.

Zakres tematów:

1. Geneza nauki administracji – kształtowanie się kluczowych modeli administracji publicznej na świecie.

2. Czynniki kształtujące administrację publiczną – rola prawa, norm obyczajowych, historii i technologii w administracji publicznej.

3. Struktury administracji publicznej – budowa aparatu administracji publicznej.

4. Współczesne tradycje administracji publicznej w Polsce (1918-1989).

5. Reformy administracji publicznej w Polsce po 1989 r.

6. Bezpieczeństwo systemów informatycznych e-administracji: kształtowanie prawa przez Polskę i Unię Europejską dla ochrony e-administracji.

7. Zakres obowiązywania Kodeksu postępowania administracyjnego.

8. Jawność administracji publicznej w Polsce – dostęp obywatela do informacji publicznej.

9. Kadry w administracji publicznej – status prawny urzędnika oraz kształcenie i doskonalenie kadr administracji publicznej w Polsce.

10. Miejsce resortu spraw wewnętrznych w administracji publicznej – administracja porządku i bezpieczeństwa publicznego w Polsce.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia składają się z trzech zasadniczych części. W pierwszej fazie zajęć, w oparciu o wykład konwersatoryjny (metoda podająca), prowadzący będzie wyjaśniał poszczególne zagadnienia – umieszczone w „Zakresie tematów”. W drugiej części konwersatorium, studenci (4-6 osób) będą wygłaszali eseje na wybrany temat, prezentując własną ocenę danego zjawiska (metoda poszukująca: studium przypadku – typ ilustracyjny.). W trzeciej części, po przedstawionych esejach, podejmowana jest dyskusja, w formie debaty seminaryjnej (metoda poszukująca) – moderowanej przez prowadzącego zajęcia – nad najważniejszymi tezami z zajęć oraz zjawiskami przedstawionymi przez studentów. Zastosowanie niniejszego rozwiązania pozwala na zdynamizowanie konwersatorium. Ułatwia również studentom rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i współpracy w sytuacji konkurencji.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga sobota (parzyste), 13:00 - 15:15, sala 321
Bartosz Koziński 34/ szczegóły
2 co druga sobota (parzyste), 10:30 - 12:45, sala 321
Bartosz Koziński 30/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 23
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)