Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nieważność małżeństwa z kan. 1095 WK-K-1095
Wykład (WYK) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Historia:

1. P. Ryguła, Zaburzenia psychiczne powodujące niezdolność podmiotu do wyrażenia zgody przed promulgacja Kodeksu Jana Pawła II (Wybrane aspekty zagadnienia w ujęciu Johna R. Keatinga), "Ius Matrimoniale" 9/15/2004, s. 87-114.

2. P. Ryguła, Caput nullitatis w przypadku zaburzeń psychicznych w pracach Johna R. Ketatinga, "Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne" 37/1(2004), s. 139-152.

3. A. Gołębiowska, Geneza kan. 1095 Kodeksu Kanonicznego Jana Pawła II, "Prawo Kanoniczne" 53/3-4(2010), s. 143-159.

4. G. Leszczyński, Proces kształtowania się kanonu 1095 Kodeksu prawa kanonicznego, "Łódzkie Studia Teologiczne" 9(2000), s. 337-345.

Aktualny stan prawny (kan. 1095 KPK 1983):

1. F. Pompedda, Kan. 1095 w systematyce generalnej KPK i w ewolucji interpretacyjnej, "Ius Matromoniale" 4(1999), s. 29-43.

M. Drogowski, Niezdolność do podjęcia istotnych obowiązków małżeńskich z przyczyn natury psychicznej. Aspekt sądowo-psychiatryczny, "Psychiatria Polska" XLIV/4(2010), s. 487-496.

3. P. Majer, rozeznanie oceniające, "Prawo Kanoniczne 54(2011) nr 1-2, s. 403-425.

4. W. Góralski, Kościelne prawo małżeńskie. Warszawa 2006;

5. T. Pawluk, Prawo małżeńskie, Olsztyn 1984;

6. P.M. Gajda, Prawo małżeńskie Kościoła katolickiego, Tarnów 2000;

7. E. Sztafrowski, Chrześcijańskie małżeństwo, Warszawa 1981;

8. J. P. Viladrich, Konsens małżeński, Warszawa 2002;

9. W. Góralski, Kanoniczna zgoda małżeńska, Gdańsk 1991.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy:

EK 1 - student zna podstawowa terminologię dotycząca nieważności małżeństwa kościelnego.

EK 2 - student posiada wiedzę pozwalająca mu na scharakteryzowanie nieważności małżeństwa kościelnego z kan. 1095 KPK.

W zakresie umiejętności:

EK 3 - student potrafi interpretować normy prawne zawarte w kan. 1095 KPK dotyczące nieważności małżeństwa kościelnego

EK 4 - student potrafi znaleźć i właściwie wykorzystać bibliografię dotycząca kan. 1095 KPK.

W zakresie kompetencji:

EK 5 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści dotyczącej nieważności małżeństwa kościelnego na podstawie kan. 1095 KPK.

EK 6 - student aktywnie angażuje się podczas prowadzonych zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

W zakresie wiedzy:

- na ocenę 2 (nast.) - student nie zna podstawowej terminologii dotyczącej nieważności małżeństwa kościelnego; nie posiada wiedzy pozwalającej mu na scharakteryzowanie nieważności małżeństwa kościelnego z kan. 1095 KPK.

- na ocenę 3 (dst.) - student w stopniu dostatecznym zna podstawową terminologię dotyczącą nieważności małżeństwa kościelnego; posiada dostateczną wiedzę pozwalającą mu na scharakteryzowanie nieważności małżeństwa kościelnego z kan. 1095 KPK.

- na ocenę 4 (db.) - student w dobrym zna podstawową terminologię dotyczącą nieważności małżeństwa kościelnego; posiada wiedzę pozwalającą mu na scharakteryzowanie nieważności małżeństwa kościelnego z kan. 1095 KPK.

- na ocenę 5 (bdb.) - student w stopniu bardzo dobrym zna podstawową terminologię dotyczącą nieważności małżeństwa kościelnego; posiada ugruntowaną wiedzę pozwalającą mu na scharakteryzowanie nieważności małżeństwa kościelnego z kan. 1095 KPK.

W zakresie umiejętności:

- na ocenę 2 (nast.) - student nie potrafi interpretować norm prawnych zawartych w kan. 1095 KPK dotyczących nieważności małżeństwa kościelnego; nie umie znaleźć i właściwie wykorzystać bibliografię dotycząca kan. 1095 KPK.

- na ocenę 3 (dst.) - student w stopniu dostatecznym potrafi interpretować normy prawne zawarte w kan. 1095 KPK dotyczące nieważności małżeństwa kościelnego; nieporadnie potrafi odnaleźć i wykorzystać bibliografię dotycząca kan. 1095 KPK.

- na ocenę 4 (bd.) - student potrafi dobrze interpretować normy prawne zawarte w kan. 1095 KPK dotyczące nieważności małżeństwa kościelnego; potrafi znaleźć i właściwie wykorzystać bibliografię dotycząca kan. 1095 KPK.

- na ocenę 5 (bbd.) - student potrafi bardzo dobrze interpretować normy prawne zawarte w kan. 1095 KPK dotyczące nieważności małżeństwa kościelnego; potrafi znaleźć i właściwie wykorzystać bibliografię dotycząca kan. 1095 KPK.

W zakresie kompetencji:

- na ocenę 2 (nast.) - student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu przyswojenie treści dotyczącej nieważności małżeństwa kościelnego na podstawie kan. 1095 KPK; nie angażuje się podczas prowadzonych zajęć.

- na ocenę 3 (dst.) - student w stopniu dostatecznym potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści dotyczącej nieważności małżeństwa kościelnego na podstawie kan. 1095 KPK; mało aktywnie angażuje się podczas prowadzonych zajęć.

- na ocenę 4 (db.) - student w stopniu dobrym potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści dotyczącej nieważności małżeństwa kościelnego na podstawie kan. 1095 KPK; aktywnie angażuje się podczas prowadzonych zajęć.

- na ocenę 5 (bdb.) - student w stopniu bardzo dobrym potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści dotyczącej nieważności małżeństwa kościelnego na podstawie kan. 1095 KPK; bardzo aktywnie angażuje się podczas prowadzonych zajęć.

Zakres tematów:

1. Geneza kan. 1095 KPK.

2. Brak wystarczającego używania rozumu.

3. Poważny brak rozeznania oceniającego.

4. Niezdolność natury psychicznej do podjęcia istotnych obowiązków małżeńskich.

5. Dowodzenie niezdolności konsensualnej w zakresie kan. 1095 KPK.

6. Rola biegłych w procesie o nieważność małżeństwa z tytułu 1095 KPK.

Metody dydaktyczne:

W tym, co dotyczy wiedzy studenta (EK1-2):

w celu zdobycia założonego poziomu wiedzy studentów stosowane są dwie zasadnicze metody słownej asymilacji wiedzy: wykład problemowy i wykład konwersatoryjny. W ramach wykładów wykorzystywane są środki multimedialne (prezentacje na ekranie).

W tym, co dotyczy umiejętności studenta (EK 3-4):

także w celu uzyskania założonego poziomu umiejętności studentów stosowany jest wykład konwersatoryjny, umożliwiający bezpośrednią aktywność słuchaczy oraz klasyczna metoda problemowa nakierowana na zdobycie umiejętności na drodze rozwiązywania przez studenta konkretnych problemów.

W tym, co dotyczy kompetencji (EK5-6):

w celu uzyskania założonego poziomu kompetencji studenta, obok wymienionych już wyżej dwóch metod, stosowana jest także metoda ćwiczeniowo-praktyczna.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 9:45 - 11:15, sala 328
Piotr Ryguła 2/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Dewajtis Łącznik
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)