Kościół i sakramenty w życiu rodziny WSR-NR-1-KSR
Wykład (WYK)
Semestr letni 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: E. Ozorowski, Kościół, Wrocław 1983; R. E. Rogowski, ABC teologii dogmatycznej, Wrocław 1993; Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994; Y. Congar, Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980. Boff L., Sakramenty Kościoła, Warszawa 1981. Bro B., Człowiek i sakramenty, Warszawa 1976. Granat W., Dogmatyka katolicka, t. VII: Sakramenty święte, cz. I: Sakramenty w ogólności. Eucharystia, Lublin 1961. Granat W., Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie. Zarys dogmatyki katolickiej, t. II: Sakramentalne życie Kościoła, Lublin 1974 s. 157-189. Maliński M., Po co sakramenty? Poznań 1974. Napiórkowski S., Z Chrystusem w znakach, Lublin 1984. Schenk W., Liturgia sakramentów świętych, cz. 1-2, Lublin 1962-1964. Schillebeeckx E., Chrystus, sakrament spotkania z Bogiem, Kraków 1966. Schneider T., Znaki bliskości Boga, Wrocław 1990. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: M.Ozorowski, Rodzina Kościołem domowym w nauczaniu Jana Pawła II, Episteme 7(2000): Ekologia rodziny ludzkiej, Olecko 2000, s. 159-174. M.Ozorowski, Ruchy kościelne wezwaniem do współodpowiedzialności za Kościół, w: Dziś i jutro ruchów kościelnych, red. W. Nowacki, J. Czaplicki, Pelplin, Bernardinum, 2005 s. 99-106. M.Ozorowski, Służba Kapłańska w Kościele, „Studia Teologiczne” 27(2009) s. 9-19. M.Ozorowski, Miejsce ludzi rozwiedzionych w Kościele, w: Kościół Rodzina Życie, red. M. Ozorowski, A. Skreczko, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011 s. 145-154. Congar Y., Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980. Granat W., Dogmatyka katolicka, t. VII: Sakramenty święte, cz. I: Sakramenty w ogólności. Eucharystia, Lublin 1961. Granat W., Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie. Zarys dogmatyki katolickiej, t. II: Sakramentalne życie Kościoła, Lublin 1974 s. 157-189. Maliński M., Po co sakramenty? Poznań 1974. Napiórkowski S., Z Chrystusem w znakach, Lublin 1984. Różycki I., Podstawy sakramentologii, Kraków 1970. Sakramenty Kościoła posoborowego, Kraków 1970. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: EK 1 - student zna elementarna terminologię używaną w teologii w zakresie eklezjologii i sakramentologii ze szczególnym odniesieniem do małżeństwa i rodziny. EK 2 - student zna zna podstawy teoretyczne eklezjologii i sakramentologii ich odniesienie do życia małżeńskiego i rodzinnego. EK 3 - ma podstawowa wiedzę na temat działania Kościoła i sakramentów szczególnie w stosunku do małżeństwa i rodziny. Umiejętności: EK 5 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczna z zakresu eklezjologii i sakramentologii w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych. EK 6 - student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące Kościoła i sakramentologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie eklezjologii familiologicznej i sakramentologii Kompetencje: EK 7 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z byciem członkiem Kościoła oraz udziału w sakramentach. EK 8 - student ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej i kościelnej (także w zakresie praktyki sakramentalnej), która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza (EK 1-3) brak oceny pozytywnej: student nie zna podstawowej terminologii z zakresu eklezjologii; nie posiada znajomości podstawowych zagadnień eklezjologii oraz sakramentologii; nie ma wiedzy na temat najważniejszych trendów w zakresie rozwoju nauki o Kościele. ocena pozytywna: student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię eklezjologii; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z zakresu eklezjologii oraz sakramentologii; posiada znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych trendów w zakresie rozwoju nauki o Kościele. ocena niewyróżniająca: student zna w pełni podstawową terminologię eklezjologii; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień eklezjologicznych oraz sakramentologii; posiada częściową wiedzę na temat najważniejszych trendów w zakresie rozwoju nauki o Kościele. ocena wyróżniająca: student zna w pełni podstawową terminologię eklezjologiczną; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z eklezjologii oraz sakramentologii; posiada kompletną wiedzę na temat najważniejszych trendów w zakresie rozwoju nauki o Kościele. Umiejętności (EK 4-7) brak oceny pozytywnej: student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować tekstu z zakresu eklezjologii; nie potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególnych zagadnień eklezjologicznych; nie znajduje i nie wykorzystuje rzetelnych źródeł informacji z zakresu eklezjologii oraz sakramentologii. ocena pozytywna: student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu eklezjologii; jedynie częściowo potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne zaganianie eklezjologiczne; z błędami znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu eklezjologii oraz sakramentologii; brak oceny wyróżniającej: student potrafi właściwie analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu eklezjologii; potrafi zadowalająco rekonstruować i uzasadniać poszczególne zagadnienia eklezjologiczne oraz sakramentologii; w przeważającej liczbie przypadków prawidłowo znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu eklezjologii familiologicznej. ocena wyróżniająca: student potrafi całkowicie poprawnie analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu eklezjologii; potrafi bezbłędnie rekonstruować i uzasadniać poszczególne zagadnienia eklezjologiczne oraz sakramentologii; bezbłędnie znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu eklezjologii. Kompetencje (EK 8-9) brak oceny pozytywnej: student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu eklezjologii; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach, nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag krytycznych ocena pozytywna: student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu eklezjologii oraz sakramentologii; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć rzadko biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne brak oceny wyróżniającej: student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu eklezjologii oraz sakramentologii; często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne ocena wyróżniająca: student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu eklezjologii; oraz sakramentologii bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda ponad dopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia 2. ocena z pracy pisemnej; |
Zakres tematów: |
Wykaz omawianych tematów 1. Przygotowanie i ustanowienie Kościoła: Plan Boży i Przymierze; Misterium Paschalne Chrystusa; Zesłanie Ducha Św. 2. Nazwy i Obrazy Kościoła: Ecclesia, Lud Boży, Ciało Chr., Królestwo Boże, Communio, Oblubienica, winnica, itd. 3. Przymioty Kościoła: Jeden, Święty, Powszechny, Apostolski. 4. Sakramentalna rzeczywistość Kościoła: pojęcia, sakrament zbawienia, sakrament jedności, przejawy sakramentalności. 5. Lud kapłański: ST, kapłaństwo JCH, kapłaństwo w Kościele. 6. Hierarchiczna społeczność: ogólnie władza w Kościele, Papież, biskupi, kapłani, zakony, świeccy. 7. Duch Święty i Maryja w Kościele. 8. Etymologia pojęć oraz źródła biblijne, Historia doktryny sakramentalnej, 9. Struktura sakramentów, „Sakramenty naturalne”, 10. Trynitarne zakorzenienie sakramentów, Misterium Paschalne w sakramentach Kościoła: Siedem sakramentów, Sakramenty „przez Kościół” i „dla Kościoła”, Cel sakramentów, 11. Skuteczność sakramentów, Szafarze sakramentów: Chrystus szafarzem sakramentów, Kościół sprawujący sakramenty, Szafarz zwyczajny, Sakramentalia, 12. Sakramenty inicjacji: Chrzest, Bierzmowanie, Eucharystia 13. Sakrament Pokuty, Sakrament chorych 14. Sakrament święceń, Małżeństwo |
Metody dydaktyczne: |
Opis metod dydaktycznych: Wykład informacyjny – słowna prezentacja treści z zakresu eklezjologii familiologicznej Wykład problemowy – poświęcony omówieniu szczegółowego problemu z zakresu eklezjologii. Wykład konwersatoryjny – jest stosowany jako uzupełnienie metody wykładu informacyjnego w celu zaktywizowania uczestników i uzyskania większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami Prezentacja – jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego Indywidualna lektura tekstów – indywidualna lektura podanej literatury. W okresie pandemii zajęcia prowadzone są metodą e-learningu przy pomocy programu MS teams. Kod do zajęć online znajduje się na Moodle e.uksw.edu.pl kod do zespołu: c3urvab |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 9:00 - 10:30,
sala 309 |
Mieczysław Ozorowski | 43/30 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Kampus Wóycickiego Bud. 23 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.