Podstawy pedagogiki dla nauczycieli WM-MA-N-S2-E2-PSY
Wykład (WYK)
Semestr letni 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: D. Benner, Pedagogika ogólna. Wprowadzenie do myślenia i działania pedagogicznego w ujęciu historyczno-problemowym i systematycznym, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2015. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2012. Literatura uzupełniająca: Wybrane artykuły z czasopisma „Forum Pedagogiczne”. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody sprawdzania: esej, egzamin, lista obecności. Ocena końcowa składa się z oceny za esej na zadany temat (50%) i oceny z egzaminu końcowego (50%). Za pełną frekwencję uczestnik otrzymuje bonus w postaci połowy stopnia końcowego wyżej. 5.0 - 90%-100% łącznej liczby punktów możliwych do uzyskanych za pracę pisemną (esej) i egzamin końcowy. 4.5. - 80%-89% łącznej liczby punktów możliwych do uzyskanych za pracę pisemną (esej) i egzamin końcowy. 4.0 - 70%-79% łącznej liczby punktów możliwych do uzyskanych za pracę pisemną (esej) i egzamin końcowy. 3.5. - 60%-69% punktów możliwych do uzyskanych za pracę pisemną (esej). 3.0 - 50%-59% łącznej liczby punktów możliwych do uzyskanych za pracę pisemną (esej) i egzamin końcowy. 2.0 (niezdane) - mniej niż 50% łącznej liczby punktów możliwych do uzyskanych za pracę pisemną (esej) i egzamin końcowy. |
||
Zakres tematów: |
Wychowanie i kształcenie jako przedmiot pedagogiki ogólnej. Specyfika działania pedagogicznego wobec innych form/rodzajów ludzkiej aktywności. Główne zasady myślenia i działania pedagogicznego: (1) ukształcalność, (2) wezwanie do aktywności własnej, (3) transformacja pedagogiczna i (4) niehierarchiczność. Podstawowe formy działania pedagogicznego: (1) wychowanie jako samonegująca władza pedagogiczna, (2) nauczanie wychowujące i (3) doradztwo pedagogiczne. Typologia teorii działania pedagogicznego: (1) teorie wychowania, (2) teorie kształcenia i (3) teorie instytucji pedagogicznych. Wybrane problemy współczesnego działania pedagogicznego: (1) błąd wychowawczy, (2) słuchanie pedagogicznej, (3) wychowanie przez stawianie zadań. |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, dyskusja panelowa, dyskusja w grupach, gra dydaktyczna (symulacja), praca z tekstem. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 18:30 - 20:00,
sala 1223 |
Dariusz Stępkowski | 7/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Kampus Wóycickiego Bud. 12 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.