Prawo międzynarodowe publiczne WP-PRZ-PMPU
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Strona zajęć: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a60eaf0c9b9344865b6103e0da72b1c61%40thread.tacv2/conversations?groupId=8fa2aef0-f2f2-4ae0-ad92-fbe6646926f8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Liczba godzin: | 32 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Prawo międzynarodowe publiczne. Wybór dokumentów, opr. A. Przyborowska-Klimczak, Lublin 2008 międzynarodowe bazy danych organizacji międzynarodowych, sądów międzynarodowych i arbitrażu międzynarodowego R. Bierzanek, J Symonides, Prawo Międzynarodowe Publiczne, Warszawa 2005 W. Góralczyk, S. Sawicki, Prawi międzynarodowe publiczne w zarysie, Warszawa, 2009 Literatura uzupełniająca: M. Muszyński, Państwo w prawie międzynarodowym, (wydanie 2. uzupełnione), wyd. STO, Bielsko-Biała 2011. W. Czapliński, A. Wyrozumska, Prawo międzynarodowe publiczne, Warszawa 2014 A. Łazowski, A. Zawidzka, Prawo międzynarodowe publiczne, Warszawa 2018 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia i opis ECTS: EK 1 posiada wiedzę pozwalającą omówić charakter i znaczenie nauk prawnych oraz ich relację do innych nauk EK 2 zna źródła i charakter norm prawa publicznego międzynarodowego, w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów EK 3 zna strukturę, sposób powstawania oraz działania instytucji prawnych, jak również relacje między tymi instytucjami w odniesieniu publicznego międzynarodowego w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów EK 4 ma pogłębioną wiedzę na temat klasyfikowania systemów publicznego międzynarodowego i stosunków prawnych w obrębie prawa i identyfikowania zależności pomiędzy nimi oraz zna technologie informacyjne i systemy wyszukiwawcze służące zdobywaniu informacji na ich temat EK 5 zna metody i narzędzia, w tym technologie informacyjne, służące tworzeniu norm w zakresie prawa publicznego międzynarodowego w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: Egzamin pisemny (pytanie otwarte) / w sytuacji niemożliwości przeprowadzenia egzaminu w formie stacjonarnej odpowiedź ustna z wykorzystaniem platformy Ms Teams EK1 definiuje pojęcia z zakresu prawa międzynarodowego. - na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna nawet podstawowych pojęć z zakresu prawa międzynarodowego. - na ocenę 3 (dst.): Student zna podstawowe pojęcia z zakresu prawa międzynarodowego, - na ocenę 3+ (dst +) student zna podstawowe pojęcie prawa międzynarodowego i swobodnie się nimi posługuje - na ocenę 4 (db.): Student zna pojęcia z zakresu prawa międzynarodowego. - na ocenę 4+ (db+) Student zna pojęcia z zakresu prawa międzynarodowego oraz potrafi je ze sobą porównywać. - na ocenę 5 (bdb.): Student zna pojęcia z zakresu prawa międzynarodowego oraz potrafi swobodnie je ze sobą porównywać. EK2 zna umowy międzynarodowe regulujące zagadnienia prawa międzynarodowego - na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna umów międzynarodowych regulujących zagadnienia prawa międzynarodowego - na ocenę 3 (dst.): Student zna niektóre umowy międzynarodowe regulujące zagadnienia prawa międzynarodowego i potrafi je krótko scharakteryzować. na ocenę 3+ (dst+.): Student większość umów międzynarodowych regulujących zagadnienia prawa międzynarodowego i potrafi je krótko scharakteryzować. na ocenę 4 (db.): Student zna umowy międzynarodowe regulujące zagadnienia prawa międzynarodowego i potrafi je dobrze scharakteryzować. - na ocenę 4+ (db+.): Student zna umowy międzynarodowe regulujące zagadnienia prawa międzynarodowego i potrafi je dobrze scharakteryzować, podejmuje próby oceny och znaczenia. - na ocenę 5 (bdb.): Student zna umowy międzynarodowe regulujące zagadnienia prawa międzynarodowego, potrafi je dobrze scharakteryzować, oraz rzetelnie ocenić ich znaczenie. EK3 zna zasady prawa międzynarodowego. - na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna nawet podstawowych zasad prawa międzynarodowego. - na ocenę 3 (dst.): Student zna podstawowe zasady prawa międzynarodowego. - na ocenę 4 (dst+): Student zna zasady prawa międzynarodowego i swobodnie się o nich wypowiada. - na ocenę 4 (db.): Student zna zasady prawa międzynarodowego. - na ocenę 4+ (db+.): Student zna zasady prawa międzynarodowego oraz potrafi je ze sobą porównać i określić ich znaczenie. - na ocenę 5 (bdb.): Student zna zasady prawa międzynarodowego oraz potrafi je swobodnie ze sobą porównać i określić ich znaczenie. EK4 postrzega relacje pomiędzy prawem międzynarodowym, a innymi gałęziami prawa. - na ocenę 2 (ndst.): Student nie postrzega relacji pomiędzy prawem międzynarodowym, a innymi gałęziami prawa. - na ocenę 3 (dst.): Student postrzega relacje pomiędzy prawem międzynarodowym, a innymi gałęziami prawa. - na ocenę 3+ (dst+): Student postrzega relacje pomiędzy prawem międzynarodowym, a innymi gałęziami prawa i podejmuje próby wyciągnięcie wniosków. - na ocenę 4 (db.): Student postrzega relacje pomiędzy prawem międzynarodowym, a innymi gałęziami prawa oraz trafnie wyciąga z tej relacji wnioski. - na ocenę 4+ (db+) Student postrzega relacje pomiędzy prawem międzynarodowym, a innymi gałęziami prawa oraz trafnie wyciąga z tej relacji wnioski. Potrafi także wskazać na różnice i podobieństwa pomiędzy tymi systemami. - na ocenę 5 (bdb.): Student postrzega relacje pomiędzy prawem międzynarodowym, a innymi gałęziami prawa oraz trafnie wyciąga z tej relacji wnioski. Potrafi także wskazać na różnice i podobieństwa pomiędzy tymi systemami posiłkując się orzecznictwem. EK5 opisuje rolą poszczególnych podmiotów w tworzeniu i funkcjonowaniu prawa międzynarodowego. - na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi opisać roli poszczególnych podmiotów w tworzeniu i funkcjonowaniu prawa międzynarodowego. - na ocenę 3 (dst.): Student opisuje rolę poszczególnych podmiotów w tworzeniu i funkcjonowaniu prawa międzynarodowego potrafiąc je jednocześnie scharakteryzować. _na ocenę 3+ (dst+.): Student opisuje rolę poszczególnych podmiotów w tworzeniu i funkcjonowaniu prawa międzynarodowego potrafiąc je jednocześnie krótko scharakteryzować - na ocenę 4 (db.): Student opisuje rolę poszczególnych podmiotów w tworzeniu i funkcjonowaniu prawa międzynarodowego potrafiąc je jednocześnie dobrze scharakteryzować. - na ocenę 5 (bdb.): Student opisuje rolę poszczególnych podmiotów w tworzeniu i funkcjonowaniu prawa międzynarodowego potrafiąc je jednocześnie dobrze scharakteryzować oraz wskazać dokładne różnice i zależności pomiędzy nimi. |
Zakres tematów: |
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM ZAJĘĆ Lp. Tematyka zajęć: łącznie godzin:32 1.Zagadnienia wprowadzające. 3 2.Prawo międzynarodowe publiczne a inne gałęzie prawa. 3 3.Zasady i normy prawa międzynarodowego. 3 4.Podmiotowość w prawie międzynarodowym. 3 5.Państwo i jego atrybuty: powstanie i upadek państwa, terytorium państwowe, suwerenność, immunitet, sukcesja, misje dyplomatyczne. 3 6.Organizacje międzynarodowe. 3 7.Terytorium niepaństwowe. Prawo morza. 3 8.Status jednostki w prawie międzynarodowym: obywatelstwo, bezpaństwowcy, cudzoziemcy, azylanci. 3 9.Prawa człowieka: rozwiązania powszechne i regionalne (europejskie). 3 10.Zakaz stosowania siły w prawie międzynarodowym. Retorsje, represalia, sankcje międzynarodowe. Pokojowe rozstrzyganie sporów. 2 11. Prawo humanitarne: status terytoriów okupowanych, kombatanci, uchodźcy, jeńcy, ranni. 3 |
Metody dydaktyczne: |
Wykład, prezentacja, wykorzystanie platformy Ms Teams Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a60eaf0c9b9344865b6103e0da72b1c61%40thread.tacv2/conversations?groupId=8fa2aef0-f2f2-4ae0-ad92-fbe6646926f8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 11:30 - 14:30,
sala e-learning |
Katarzyna Cichos | 87/120 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: e-learning |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.