Zasady ustroju politycznego państwa WP-ADZ-2-ZUPPapsm-cw
Ćwiczenia (CW)
Semestr zimowy 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 8 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Literatura podstawowa: D. Dudek, Zasady ustroju III Rzeczypospolitej, Warszawa 2009. K. Complak, Normy pierwszego rozdziału Konstytucji RP, Wrocław 2007. Literatura uzupełniająca: H. Izdebski, Fundamenty współczesnych państw, Warszawa 2007 (wybrane rozdziały). B. Szmulik (red.), Ustroje konstytucyjne państw współczesnych, Warszawa 2012 (wybrane rozdziały). B. Szmulik, Ustrój polityczny [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Komentarz Encyklopedyczny, red. W. Skrzydło, S. Grabowska, R. Grabowski, Warszawa 2009. P. Winczorek, Nauka o państwie, Warszawa 2005. P. Winczorek, Konstytucyjny system organów państwowych, Warszawa 2012. K. Wojtyczek, Granice ingerencji ustawodawczej w sferę praw człowieka w Konstytucji RP, Kraków 1999. K. Wójtowicz, Zasada proporcjonalności jako wyznacznik konstytucyjności norm [w:] Księga XX-lecia orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, M. Zubik (red.), Warszawa 2006 |
Efekty uczenia się: |
absolwent potrafi: AD2_U03- dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów; potrafi formułować proste hipotezy badawcze i je weryfikować AD2_U04 wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk kulturowych/politycznych/prawnych/społecznych/ gospodarczych; potrafi tworzyć modele złożonych procesów życia społecznego AD2_U05 biegle zastosować przepisy prawne oraz inne reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu prawa/administracji/ przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów; umie wykorzystać dostępne procedury w tym zakresie AD2_U09 zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować ustnie w języku polskim/obcym wiedzę z zakresu prawa/nauki administracji/ przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów lub mających charakter interdyscyplinarnych absolwent jest gotów do: AD2_K01 systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu prawa/administracji/ekonomii; kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju zawodowego samodzielnie inspiruje procesy uczenia się AD2_K02 pracy i współdziałania w grupie i wykonywania zadań z zakresu prawa/administracji OPIS ECTS: Udział w ćwiczeniach: 8 godzin Lektura: 32 godziny Przygotowanie pracy semestralnej: 35 godzin Suma godzin: Liczba ECTS: 75h/25 = 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: AD2_U03- dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów; potrafi formułować proste hipotezy badawcze i je weryfikować – weryfikowane pracą pisemną AD2_U04 wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk kulturowych/politycznych/prawnych/społecznych/ gospodarczych; potrafi tworzyć modele złożonych procesów życia społecznego - weryfikowane pracą pisemną AD2_U05 biegle zastosować przepisy prawne oraz inne reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu prawa/administracji/ przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów; umie wykorzystać dostępne procedury w tym zakresie - weryfikowane pracą pisemną AD2_U09 zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować ustnie w języku polskim/obcym wiedzę z zakresu prawa/nauki administracji/ przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów lub mających charakter interdyscyplinarnych- weryfikowane pracą pisemną absolwent jest gotów do: AD2_K01 systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu prawa/administracji/ekonomii; kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju zawodowego samodzielnie inspiruje procesy uczenia się - weryfikowane pracą pisemną AD2_K02 pracy i współdziałania w grupie i wykonywania zadań z zakresu prawa/administracji - weryfikowane pracą pisemną Kryteria oceniania: AD2_U03 Ocena niedostateczna (2) Student nie zna i nie rozumie dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów; potrafi formułować proste hipotezy badawcze i je weryfikować ocena dostateczna (3) Student w podstawowym zakresie zna i rozumie dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów; potrafi formułować proste hipotezy badawcze i je weryfikować ocena dobra (4) Student dobrze zna i rozumie dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów; potrafi formułować proste hipotezy badawcze i je weryfikować ocena bardzo dobra (5) Student bardzo dobrze zna i rozumie dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów; potrafi formułować proste hipotezy badawcze i je weryfikować AD2_U04 Ocena niedostateczna (2) Student nie zna i nie rozumie wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk kulturowych/politycznych/prawnych/społecznych/ gospodarczych; potrafi tworzyć modele złożonych procesów życia społecznego - weryfikowane pracą pisemną ocena dostateczna (3) Student w podstawowym zakresie zna i rozumie wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk kulturowych/politycznych/prawnych/społecznych/ gospodarczych; potrafi tworzyć modele złożonych procesów życia społecznego - weryfikowane pracą pisemną ocena dobra (4) Student dobrze zna i rozumie wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk kulturowych/politycznych/prawnych/społecznych/ gospodarczych; potrafi tworzyć modele złożonych procesów życia społecznego - weryfikowane pracą pisemną ocena bardzo dobra (5) Student bardzo dobrze zna i rozumie wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk kulturowych/politycznych/prawnych/społecznych/ gospodarczych; potrafi tworzyć modele złożonych procesów życia społecznego - weryfikowane pracą pisemną ¬ AD2_U05 Ocena niedostateczna (2) Student nie zna i nie rozumie biegle zastosować przepisy prawne oraz inne reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu prawa/administracji/ przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów; umie wykorzystać dostępne procedury w tym zakresie - weryfikowane pracą pisemną ocena dostateczna (3) Student w podstawowym zakresie zna i rozumie biegle zastosować przepisy prawne oraz inne reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu prawa/administracji/ przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów; umie wykorzystać dostępne procedury w tym zakresie - weryfikowane pracą pisemną ocena dobra (4) Student dobrze zna i rozumie biegle zastosować przepisy prawne oraz inne reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu prawa/administracji/ przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów; umie wykorzystać dostępne procedury w tym zakresie - weryfikowane pracą pisemną ocena bardzo dobra (5) Student bardzo dobrze zna i rozumie biegle zastosować przepisy prawne oraz inne reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu prawa/administracji/ przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów; umie wykorzystać dostępne procedury w tym zakresie - weryfikowane pracą pisemną AD2_U09 Ocena niedostateczna (2) Student nie zna i nie rozumie zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować ustnie w języku polskim/obcym wiedzę z zakresu prawa/nauki administracji/ przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów lub mających charakter interdyscyplinarnych ocena dostateczna (3) Student w podstawowym zakresie zna i rozumie zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować ustnie w języku polskim/obcym wiedzę z zakresu prawa/nauki administracji/ przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów lub mających charakter interdyscyplinarnych ocena dobra (4) Student dobrze zna i rozumie zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować ustnie w języku polskim/obcym wiedzę z zakresu prawa/nauki administracji/ przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów lub mających charakter interdyscyplinarnych ocena bardzo dobra (5) Student bardzo dobrze zna i rozumie zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować ustnie w języku polskim/obcym wiedzę z zakresu prawa/nauki administracji/ przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów lub mających charakter interdyscyplinarnych AD2_K01 Ocena niedostateczna (2) Student nie zna i nie rozumie systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu prawa/administracji/ekonomii; kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju zawodowego samodzielnie inspiruje procesy uczenia się ocena dostateczna (3) Student w podstawowym zakresie zna i rozumie systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu prawa/administracji/ekonomii; kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju zawodowego samodzielnie inspiruje procesy uczenia się ocena dobra (4) Student dobrze zna i rozumie systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu prawa/administracji/ekonomii; kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju zawodowego samodzielnie inspiruje procesy uczenia się ocena bardzo dobra (5) Student bardzo dobrze zna i rozumie systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu prawa/administracji/ekonomii; kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju zawodowego samodzielnie inspiruje procesy uczenia się AD2_K02 Ocena niedostateczna (2) Student nie zna i nie rozumie pracy i współdziałania w grupie i wykonywania zadań z zakresu prawa/administracji - weryfikowane pracą pisemną ocena dostateczna (3) Student w podstawowym zakresie zna i rozumie pracy i współdziałania w grupie i wykonywania zadań z zakresu prawa/administracji - weryfikowane pracą pisemną ocena dobra (4) Student dobrze zna i rozumie pracy i współdziałania w grupie i wykonywania zadań z zakresu prawa/administracji - weryfikowane pracą pisemną ocena bardzo dobra (5) Student bardzo dobrze zna i rozumie pracy i współdziałania w grupie i wykonywania zadań z zakresu prawa/administracji - weryfikowane pracą pisemną |
Zakres tematów: |
1. Zasada autonomii, niezależności i współpracy między państwem, kościołami a związkami wyznaniowymi. - współczesne systemy relacji państwo- kościół -państwo polskie a kościoły i związki wyznaniowe przed 1997r. -relacje państwa, kościołów, i innych związków wyznaniowych na gruncie Konstytucji RP z 1997r. 2. Zasada społecznej gospodarki rynkowej -idee społęczno-gpospodarcze przed IIwś -niemiecka myśl społeczno- gospodarcza po IIwś -społeczna gospodarka rynkowa w ujęciu ordoliberalnym -recepcja koncepcji społecznej gospodarki rynkowej do polskiego prawa konstytucyjnego 3. Zasada przestrzegania prawa międzynarodowego -źródła prawa międzynarodowego -stosunek prawa międzynarodowego do prawa wewnętrznego państw -przestrzeganie prawa międzynarodowego jako zasada konstytucyjna -umowy międzynarodowe w polskim porządku prawnym |
Metody dydaktyczne: |
EK1 Rozumie prawne znaczenie zasad ustroju konstytucyjnego państwa EK2 Potrafi wymienić zasady ustroju. EK3 Potrafi scharakteryzować wybraną zasadę. EK4 Umie przedstawić genezę wybranej zasady. EK5 Zna orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego odnoszące się do wybranych zasad ustroju. W celu realizacji EK1, EK2, EK3, EK4 stosowane są następujące metody dydaktyczne: metoda konwersatoryjna, metoda dyskusyjna, praca w grupach, realizacja poleconych zadań. Realizacja efektów kształcenia EK1, EK2, EK3, EK4 jest weryfikowana poprzez przeprowadzenie egzaminu końcowego. Zajęcia dydaktyczne przeprowadza się w ramach kontaktu: 1) synchronicznego, w którym studenci oraz prowadzący zajęcia uczestniczą w nich w tym samym czasie, ale w różnych miejscach, przy pomocy aplikacji Microsoft Teams –aplikacji opartej na chmurze, zawierającej zestaw narzędzi do współpracy zespołowej, wchodzącej w skład systemu Office 365 firmy Microsoft, pobranej ze strony office365.uksw.edu.pl. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 9:45 - 11:15,
sala e-learning |
Magdalena Maksymiuk | 19/25 |
|
2 |
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 11:30 - 13:00,
sala e-learning |
Magdalena Maksymiuk | 23/25 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: e-learning |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.