Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia ustroju i prawa w Polsce WP-PRZ-HU
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://u50mcth
Liczba godzin: 24
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzaminacyjny
Literatura:

Podręcznik przewodni: (1. J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 2016; 1. M. Kallas, Historia ustroju Polski, Warszawa 2019; 2. D. Makiłła, Historia prawa w Polsce, Warszawa 2008).

Literatura uzupełniająca: (1. M. Kallas, A. Lityński, Historia ustroju i prawa Polski Ludowej, Warszawa 2000; 4. A. Lityński, Historia prawa Polski Ludowej, Warszawa 2008; 5. T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, Warszawa 2008; 6. S. Płaza, Historia prawa w Polsce na tle porównawczym, cz. 1: X-XVIII w., Kraków 1997; 7. S. Płaza, Historia prawa w Polsce, cz. 2: Polska pod zaborami, Kraków 1993).

Efekty uczenia się:

PR_W01 student zna i rozumie charakter i znaczenie nauk historyczno prawnych oraz ich relację do innych nauk oraz sposób definiowania pojęć i instytucji właściwych dla historii prawa

PR_W02 student zna i rozumie źródła i charakter norm prawa publicznego i prywatnego, w aspekcie historycznym

PR_W03 student zna i rozumie proces kształtowania się norm i instytucji prawnych w historii i świata

PR_W09 student zna i rozumie proces zmian norm, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym

Metody i kryteria oceniania:

PR_W01: zna i rozumie charakter i znaczenie nauk historyczno prawnych oraz ich relację do innych nauk oraz sposób definiowania pojęć i instytucji właściwych dla historii prawa - metoda oceniania w postaci egzaminu pisemnego

PR_W02: zna i rozumie źródła i charakter norm prawa publicznego i prywatnego, w aspekcie historycznym - metoda oceniania w postaci egzaminu pisemnego

PR_W03: zna i rozumie proces kształtowania się norm i instytucji prawnych w historii i świata - metoda oceniania w postaci egzaminu pisemnego

PR_W09: zna i rozumie proces zmian norm, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym - metoda oceniania w postaci egzaminu pisemnego

Kryteria oceniania

PR_W01

Ocena niedostateczna (2)

Student nie zna i nie rozumie charakteru i znaczenie nauk historyczno prawnych oraz ich relacji do innych nauk oraz sposobu definiowania pojęć i instytucji właściwych dla historii prawa;

ocena dostateczna (3)

Student w podstawowym zakresie zna i rozumie charakter i znaczenie nauk historyczno prawnych oraz ich relację do innych nauk oraz sposób definiowania pojęć i instytucji właściwych dla historii prawa;

ocena dobra (4)

Student dobrze zna i rozumie charakter i znaczenie nauk historyczno prawnych oraz ich relację do innych nauk oraz sposób definiowania pojęć i instytucji właściwych dla historii prawa;

ocena bardzo dobra (5)

Student bardzo dobrze zna i rozumie charakter i znaczenie nauk historyczno prawnych oraz ich relację do innych nauk oraz sposób definiowania pojęć i instytucji właściwych dla historii prawa;

PR_W02

Ocena niedostateczna(2)

Student nie zna i rozumie źródeł i charakteru norm prawa publicznego i prywatnego w aspekcie historycznym

Ocena dostateczna (3)

Student w dostatecznym zakresie zna i rozumie źródła i charakter norm prawa publicznego i prywatnego, w aspekcie historycznym;

Ocena dobra (4)

Student dobrze zna i rozumie źródła i charakter norm prawa publicznego i prywatnego w aspekcie historycznym;

Ocena bardzo dobra (5)

Student bardzo dobrze zna i rozumie źródła i charakter norm prawa publicznego i prywatnego w aspekcie historycznym

PR_W03

Ocena niedostateczna (2)

Student nie zna i nie rozumie procesu kształtowania się norm i instytucji prawnych w Polsce

Ocena dostateczna (3)

Student zna i rozumie proces kształtowania się norm i instytucji prawnych w Polsce

Ocena dobra (4)

Student dobrze zna i rozumie proces kształtowania się norm i instytucji prawnych w Polsce

Ocena bardzo dobra (5)

Student biegle zna i rozumie proces kształtowania się norm i instytucji prawnych w Polsce

PR_W09

Ocena niedostateczna (2)

Student nie zna i nie rozumie rozumie procesu zmian norm, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym;

Ocena dostateczne (3)Student w podstawowym zakresie zna i rozumie proces zmian norm, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym;

Ocena dobra (4)

Student dobrze zna i rozumie proces zmian norm, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym;

Ocena bardzo dobra (5)

Student biegle zna i rozumie proces zmian norm, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym.

Zakres tematów:

1. Kształtowanie się polskiej tradycji prawnej w I Rzeczypospolitej. Cechy polskiego prawa w okresie staropolskim (partykularyzm prawny, przywileje, immunitety). Źródła prawa i źródła poznania prawa (ziemskiego, miejskiego i wiejskiego). Prawo kościelne na ziemiach polskich. Prawo niemieckie na ziemiach polskich (jako podstawa prawno-organizacyjna miast i wsi). (5 godzin)

2. Ustrój sądownictwa do 1795 r. Stanowy charakter wymiaru sprawiedliwości: sądownictwo monarsze; sądy dla szlachty; sądy dominialne (privilegium fori); sąd referendarski; autonomia i ustrój sądownictwa miejskiego, sądy prawa niemieckiego. Nagana sędziego i instytucja apelacji. (5 godzin)

3. Prawo prywatne w epoce przedrozbiorowej. Cechy charakterystyczne prawa prywatnego. Zdolność prawna a zdolność do czynności prawnych. Charakterystyka wybranych instytucji prawnych (małżeńskie prawo majątkowe, status wdowy). (2 godziny)

4. Prawo karne w epoce przedrozbiorowej. Cechy charakterystyczne prawa karnego. (2 godziny)

5. Cechy charakterystyczne procesu w dawnej Polsce. Zasady procesowe. Procesy specjalne. Postępowanie dowodowe (zasada tzw. ustawowej teorii dowodowej, zasada bliższości do dowodu, ekscepcje dowodowe, środki dowodowe - ich podział i charakterystyka, ordalia, pojedynek sądowy w świetle relacji zawartej w Księdze elbląskiej. Odrębności w procesie miejskim. Odrębności w procesie wiejskim. (2 godziny)

6. Ziemie polskie w dobie porozbiorowej (1772/1795-1918). Księstwo Warszawskie (1807). Królestwo Polskie (1815). Konstytucja Księstwa Warszawskiego i Królestwo Polskiego. Parlamentaryzm. Administracja. Organizacja sądownictwa. Wolne Miasto Kraków. Wielkie Księstwo Poznańskie. Ziemie polskie w czasie I wojny światowej (4 godziny)

7. Odzyskanie przez Polską niepodległości w 1918 r. II Rzeczpospolita. Konstytucja marcowa (1921). Nowela sierpniowa (1926). Konstytucja kwietniowa (1935). Parlamentaryzm. Administracja. Organizacja wymiaru sprawiedliwości (2 godziny)

8. Polska w okresie drugiej wojny światowej. Polska po zakończeniu drugiej wojny światowej. Konstytucja PRL (1952). Okres transformacji ustrojowej (2 godziny)

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne w obszarze wiedzy :

Wykład informacyjny, problemowy, konwersatoryjny

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 16:45 - 19:00, sala e-learning
Magdalena Wilczek-Karczewska 104/120 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)