Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo administracyjne cz. ogólna WP-AD-PRAO
Wykład (WYK) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzaminacyjny
Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ma formę ustną w aplikacji Teems. Student otrzyma trzy pytania. Będą one pochodzić z powyższej listy. Mogą być one inaczej sformułowane, mieć charakter bardziej ogólny lub bardziej szczegółowy. Zakres merytoryczny wyznaczony jest poprzez te pytania. Egzamin zerowy jest również realizowany w analogicznej formule. Student może wykonywać w ramach wykładu dodatkowe zadania, projekty lub przedstawiać te zadania, projekty na kolejnych wykładach W ten sposób może uzyskać dodatkowe punkty. Uzyskanie w ten sposób punkty podnoszą ocenę o pół stopnia niezależnie czy jest ona pozytywna czy negatywna.

Lista zagadnień wymaganych do egzaminu

1. Wyjaśnij pojęcie administracji? Czym administracja prywatna różni się od administracji publicznej?

2. Wyjaśnij pojęcie administracji publicznej? Omów pojęcie administracji w stosunku do innych władz- władzy ustawodawczej i sądowniczej,

3. Wyjaśnij, dlaczego trudno jest zdefiniować administrację publiczną? Dlaczego jest określana jako pojęcie znikające?

4. Jak pojęcie administracji publicznej jest definiowane poprzez definicje negatywną?

5. Wskaż cechy administracji publicznej i omów każdą z nich?

6. Omów pojęcie władztwa administracyjnego? Podaj atrybuty władztwa administracyjnego? Student powinien umieć scharakteryzować każdy ten atrybut na kilku przykładach.

7. Wyjaśnij co oznacza autorytatywna konkretyzacja normy? Podaj przykłady.

8. Student powinien umieć wyjaśnić co to oznacza, że władztwo administracyjne podlega stopniowaniu? Oraz umieć rozróżnić działania władcze i nie władcze administracji?

9. Student powinien umieć wyjaśnić jakie są wyzwania administracji wobec globalizacji?

10. Student powinien umieć wyjaśnić jakie są wyzwania administracji wobec społeczeństwa informacyjnego?

11. Student powinien umieć wyjaśnić jakie są wyzwania administracji wobec europeizacji?

12. Student powinien umieć omówić podział na administrację świadcząca ingerującą i infrastruktury? Wiedzieć czym zajmuje się każda z administracji i jakie wartości chroni?

13. Student powinien znać problemy w funkcjonowaniu administracji świadczącej? Student powinien umieć omówić problemy z przeregulowaniem i wyjaśnić, jak próbuje temu przeciwdziałać ustawodawca w ustawie o pomocy społecznej

14. Student powinien znać wyzwania jakie stoją przed administracją ingerującą? Wiedzieć jakie problemy są związane ze sferą bezpieczeństwa publicznego?

15. Omów pojęcie stosunku prawnego i stosunku administracyjnoprawnego?

16. Przedstaw charakterystyczne cechy stosunku administracyjnoprawnego?

17. Porównaj stosunek administracyjny ze stosunkiem cywilnoprawnym?

Omów rodzaje stosunków administracyjnoprawnych? Podaj ich przykłady.

18. Student powinien umieć wyjaśnij pojęcie interesu publicznego? Student powinien umieć wskazać, dwie płaszczyzny na jakich pojęcie to jest używane?

19. Student powinien umieć wyjaśnić jaka jest rola pojęcia interesu publicznego w stosowaniu prawa?

20. Wyjaśnij pojęcie interesu prawnego? Jaki jest związek między pojęciem interesu prawnego a interesu publicznego?

21. Jak dzielą się interesy w prawie administracyjnym? Omów każdy z tych interesów oraz relacje między nimi? (interes faktyczny, prawny, grupowy, społeczny, lokalny),

22. Student powinien znać pojęcie publicznych praw podmiotowych,

23. Student powinien umieć omówić pojęcie podmiotu administrującego,

24. Student powinien umieć omówić pojęcie organu administracji i podziały tych organów?

25. Student powinien umieć rozróżnić organy centralne i terenowe, centralne i naczelnych, jednoosobowe i kolegialnych, obsadzane w drodze nominacji i pochodzące z wyborów, decyzyjne i pomocnicze, zawodowe i społeczne,

26. Student powinien znać pojęcie kompetencji,

27. Student powinien znać wady i zalety organów kolegialnych i wiedzieć, kiedy należy tworzyć jedne i drugie organy?

28. Omów pojęcie zakładu administracyjnego, Wyjaśnij pojęcie użyteczności publicznej,

29. Student powinien umieć wyjaśnić pojęcie władztwa, znać pojęcie władztwa wyjaśnić merytorycznego?

30. Student powinien umieć woja sytuację prawną jako użytkownika zakładu?

31. Student powinien wiedzieć na czym polega podział na źródła prawa powszechnie obowiązującego i wewnętrznego?

32. Student powinien wiedzieć, co to oznacza, że system źródeł prawa jest otwarty, czy zamknięty?

33. Student powinien umieć wyjaśnić jaki jest system źródeł prawa powszechnie obowiązującego i wewnętrznego?

34. Student powinien umieć wyjaśnić dlaczego system źródeł prawa ma charakter dychotomiczny i oparty jest na zasadzie dualizmu?

35. Student powinien znać pozycję Konstytucji i ustawy w systemie źródeł prawa?

36. Student powinien wyjaśnić wykonawczy charakter rozporządzeń, wiedzieć dlaczego jest to prawodawstwo delegowane, wiedzieć kto wydaje rozporządzenia,

37. Student powinien umieć wyjaśnić, dlaczego mówimy o multicentrycznym systemie źródeł prawa,

38. Student powinien wyjaśnić, dlaczego źródła prawa wewnętrznego są otwarte podmiotowo i przedmiotowo,

39. Student powinien umieć omówić źródła prawa wewnętrznego wyjaśniając ich specyfikę,

40. Student powinien wiedzieć czym są prawne formy działania administracji, jaki jest ich katalog i jak ewoluował na przestrzeni czasu,

41. Student znać podziały prawnych from działania administracji takie jak: wewnętrzne i zewnętrzne, prawne i faktyczne, jednostronne i dwustronne, władcze i nie władcze.

42. Student powinien umieć omówić akty normatywne jako prawną formę działania administracji,

43. Student powinien umieć scharakteryzować akt administracyjny i dokonać podziału tych aktów na wewnętrzne i zewnętrzne, swobodne i związane, dotyczące osób i dotyczące rzeczy, konstytutywne i deklaratoryjne oraz podać przykłady tych aktów

44. Student powinien znać pojęcie czynności bezpośrednio zobowiązujących jak również omówić formy hybrydowe między aktem administracyjnym a aktem normatywnym?

45. Student powinien umieć omówić przyrzeczenie administracyjne jako prawną formę działania administracji,

46. Student powinien umieć omówić ugodę administracyjną jako prawną formę działania administracji,

47. Student powinien umieć omówić porozumienie administracyjne jako prawną formę działania administracji?

48. Student powinien umieć omówić czynności faktyczne jako prawną formę działania administracji>

49. student powinien znać znaczenie zasad ogólnych dla prawa administracyjnego,

50. Student powinien umieć omówić zasadę równości i wiedzieć jakie ma ona znaczenie dla prawa administracyjnego i działania administracji publicznej,

51. Student powinien umieć omówić zasadę pomocniczości i wiedzieć jakie ma ona znaczenie dla prawa administracyjnego i działania administracji publicznej,

52 Student powinien umieć omówić zasadę jawności i wiedzieć jakie ma ona znaczenie dla prawa administracyjnego i działania administracji publicznej,

53. Student powinien umieć omówić zasadę niedziałania prawa wstecz i wiedzieć jakie ma ona znaczenie dla prawa administracyjnego i działania administracji publicznej,

54. Student powinien umieć omówić zasadę proporcjonalności i wiedzieć jakie ma ona znaczenie dla prawa administracyjnego i działania administracji publicznej,

55. Student powinien umieć omówić zasadę zrównoważonego rozwoju i wiedzieć jakie ma ona znaczenie dla prawa administracyjnego i działania administracji publicznej,

Metody dydaktyczne:

Wykład będzie prowadzony w formie nauczania zdalnego z wykorzystaniem synchronicznego nauczania. W ramach nauczania synchronicznego prowadzony jest wykład na platformie Teems, wykład dialogowany z udziałem studentów. Link do zespołu https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad63e431016bc404f8a1fc3a155fd36e3%40thread.tacv2/conversations?groupId=a67f4b4d-8ced-48dd-b83c-5d8ed8e9bbb5&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

W czasie prowadzenia wykładu zwracana jest szczególna uwaga na aktywny udział studentów. Studenci są zachęcani do tworzenia publicznych notatek w aplikacji OneNote. Wykorzystywane jest tez narzędzie Form do tworzenia testów, czy wyrażania swojej opinii (głosowania) na różne podejmowane w ramach wykładu zagadnienia. Studenci są nagradzani za aktywność punktami. Aplikacja Teems służy również do gromadzenia materiałów pomocnych w przygotowaniu do egzaminu.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 16:45 - 18:15, sala e-learning
Agnieszka Piskorz-Ryń, Irena Lipowicz 98/130 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)