Pomoc psychologiczna 2 WF-PS-N-POM2
Ćwiczenia (CW)
Semestr letni 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | 18 | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Drat-Ruszczak E., Drążkowska-Zielińska E., Podręcznik pomagania, Warszawa: Academica. Literatura uzupełniająca: 1. Barker P., Metafory w psychoterapii, Gdańsk: GWP. 2. Farrelly F., Brandsma J., 2004, Terapia prowokatywna, Wrocław: Metamorfoza. 3. Killingmo B., 1995, Psychoanalityczna metoda leczenia. Zasady i pojęcia, Gdańsk: GWP. 4. L’Abate L., Weeks G.R. 2000, Paradoks w psychoterapii, Gdańsk: GWP. 4. Rafaeli D., Bernstein D., Young J., 2011, Psychoterapia skoncentrowana na schematach, Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. 5. Yapko M., 1996, Kiedy życie boli. Zalecenia w leczeniu depresji. Strategiczna terapia krótkoterminowa, Gdańsk: GWP. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna założenia leżące u podłoża różnych szkół psychoterapeutycznych (psychoanalitycznej, poznawczo-behawioralnej, humanistyczno-egzystencjalnej i systemowej) oraz potrafi scharakteryzować wybrane specyficzne techniki psychoterapeutyczne (metaforę, paradoks, przełamywanie schematów i humor). Umiejętności: Student potrafi analizować teksty oraz filmy dotyczące szkół i technik psychoterapeutycznych oraz umie porządkować i podsumowywać zdobyte podczas zajęć informacje. Kompetencje społeczne: Student jest otwarty na dyskusję oraz pracę w zespołach na temat szkół i technik psychoterapeutycznych oraz wykazuje odpowiedzialność za pozytywne wykonanie zadań przez zespół. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: - na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi wymienić założeń leżących u podłoża różnych szkół psychoterapeutycznych (psychoanalitycznej, behawioralno-poznawczej, humanistyczno-egzystencjalnej i systemowej) oraz nie potrafi scharakteryzować wybranych technik psychoterapeutycznych (m.in metafora, paradoks, przełamywanie schematów i humor). -na ocenę 3 (dst.): student potrafi wymienić założenia leżące u podłoża poszczególnych szkół psychoterapeutycznych (psychoanalitycznej, behawioralno-poznawczej, humanistyczno-egzystencjalnej i systemowej) oraz potrafi scharakteryzować wybrane techniki psychoterapeutyczne (metafora, paradoks, przełamywanie schematów i humor), jednak nie czyni tego sprawnie, a jego wypowiedzi słowne lub pisemne świadczą o istotnych lukach w tej wiedzy. - na ocenę 4 (db.): student potrafi dość sprawnie oraz w sposób świadczący o dość dużej wiedzy wymienić założenia leżące u podłoża poszczególnych szkół psychoterapeutycznych (psychoanalitycznej, behawioralno-poznawczej, humanistyczno-egzystencjalnej i systemowej) oraz dość sprawnie potrafi scharakteryzować wybrane techniki psychoterapeutyczne (metafora, paradoks, przełamywanie schematów i humor). - na ocenę 5 (bdb.): student potrafi niezwykle sprawnie oraz w sposób świadczący o ogromnej wiedzy wymienić założenia leżące u podłoża poszczególnych szkół psychoterapeutycznych (psychoanalitycznej, behawioralno-poznawczej, humanistyczno-egzystencjalnej i systemowej) oraz doskonale potrafi scharakteryzować wybrane techniki psychoterapeutyczne (metafora, paradoks, przełamywanie schematów i humor). Umiejętności: - na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi analizować tekstów oraz filmów dotyczących szkół i technik psychoterapeutycznych oraz nie potrafi porządkować i podsumowywać zdobytych podczas zajęć informacji. -na ocenę 3 (dst.): student potrafi, chociaż z trudem, analizować teksty oraz filmy dotyczące szkół i technik psychoterapeutycznych oraz - także w trudem - potrafi porządkować i podsumowywać zdobyte podczas zajęć informacje. - na ocenę 4 (db.): student potrafi dość sprawnie analizować teksty oraz filmy dotyczące szkół i technik psychoterapeutycznych oraz potrafi w sposób dość zadowalający porządkować i podsumowywać zdobyte podczas zajęć informacje. - na ocenę 5 (bdb.): student potrafi niezwykle sprawnie analizować teksty oraz filmy dotyczące szkół i technik psychoterapeutycznych oraz potrafi w sposób błyskotliwy porządkować i podsumowywać zdobyte podczas zajęć informacje. Kompetencje: - na ocenę 2 (ndst.): student nie wykazuje zainteresowania dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania tematu szkół i technik psychoterapeutycznych oraz nie przejawia odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół. - na ocenę 3 (dst.): student wykazuje zainteresowanie, chociaż w niewielkim stopniu, dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania tematu szkół i technik psychoterapeutycznych oraz wydaje się wykazywać pewien, chociaż niewielki, stopień odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół. -na ocenę 4 (db.): student wykazuje dość duże zainteresowanie, dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania tematu szkół i technik psychoterapeutycznych oraz wydaje się wykazywać dość wysoki stopień odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół. - na ocenę 5 (bdb.): student wykazuje bardzo duże zainteresowanie dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania tematu szkół i technik psychoterapeutycznych oraz wykazuje godny podziwu stopień odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół. Na ocenę końcową składają się: 1. Ocena pracy studenta podczas zajęć i w domu (MS Teams; Platforma Moodle) 2. Ocena z kolokwium pisemnego. |
||
Zakres tematów: |
Najważniejsze szkoły psychoterapeutyczne: 1. Podejście psychoanalityczne 2. Podejście behawioralno-poznawcze 3. Podejście humanistyczno-egzystencjalne 4. Podejście systemowe 5. Która szkoła jest najlepsza? |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: 1. Metoda ćwiczeniowa (MS Teams ) 2. Studium przypadku 3. Dyskusja |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 15:00 - 16:30,
sala 1454 |
Paulina Rosińska | 19/18 |
szczegóły![]() |
2 |
każdy wtorek, 13:15 - 14:45,
sala 1440 |
Małgorzata Starzomska-Romanowska | 8/9 |
szczegóły![]() |
3 |
każdy wtorek, 11:30 - 13:00,
sala 1425 |
Małgorzata Starzomska-Romanowska | 16/18 |
szczegóły![]() |
4 |
każdy wtorek, 9:45 - 11:15,
sala 1409 |
Małgorzata Starzomska-Romanowska | 22/18 |
szczegóły![]() |
5 |
każdy wtorek, 13:15 - 14:45,
sala 1440 |
Małgorzata Starzomska-Romanowska | 7/9 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Kampus Wóycickiego Bud. 14 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.