Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WM: Psychologia osób z niepełnosprawnością sensoryczną WF-PS-NPONS
Wykład monograficzny (WYK_MON) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Egzaminacyjny
Literatura:

1. Czerwińska K., (2007), Potrzeby i możliwości osób słabowidzących, Warszawa.

2. Czerwińska K., Kucharczyk L., (2019), Tyflopsychologia, Warszawa.

3. Łobacz E., (2006), Współczesne tendencje w edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych wzrokowo, "Szkoła Specjalna" nr 5, s. 362-372.

4. Kramrz J., (2009), Być niewidomym. Niepełnosprawność i rehabilitacja, Warszawa.

5. Olszak A. (2017), Praca z dzieckiem niewidomym, Lublin.

6. Paplińska M. (2010), Konsekwencje wynikające z braku wzroku, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Wiedza: W01, W07, W08, W10, W12, W13, W14.

Posiada wiedzę na temat tego czym zajmuje się psychologia, w czym się różni od innych nauk, jakie są jej dyscypliny, czym się szczegółowo zajmują. Posiada wiedzę na temat znaczenia procesów i mechanizmów uczenia się oraz wychowania. Wie na czym polega odpowiedzialność psychologa i zna zasady etyki. Rozumie znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom. Jest w stanie analizować i interpretować rolę czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym, uzależnieniom, zapobiegającym potencjalnym zaburzeniom rozwoju i patologii w zakresie procesów psychicznych. Rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju psychicznego u osób niepełnosprawnych z rożnymi dysfunkcjami psychicznymi.

Umiejętności: U04,U07,U10,U12.

Umie dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie do danych form dysfunkcjonalnych. Potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności i udzielać odpowiedniej pomocy psychologicznej. Potrafi zaplanować i przeprowadzić oddziaływania psychoprofilaktyczne i psychoedukacyjne.

Kompetencje społeczne: K01, K05, K06.

Posiada kompetencje pozwalające na otwartość i gotowość wchodzenia w relacje z innymi osobami. Potrafi samodzielnie uzupełnić wiedzę i umiejętności w zależności od pojawiających się potrzeb zmian. Posiada kompetencje w zakresie pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej.

udział w wykładzie: 30 godz.

przegotowanie referatu: 15 godz.

przygotowanie do egzaminu: 45 godz.

suma godzin: 90 : 30 = 3

liczba ECTS: 3

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza

Student po wysłuchaniu wykładów powinien umieć w sposób jasny i klarowny definiować, wyjaśniać, rozróżniać, prezentować, formułować problemy związane z wychowaniem dziecka z zaburzeniami wzroku.

Umiejętności

Student uczestniczący w wykładach powinien nabyć umiejętności w zakresie analizy problemów związanych z wychowaniem dziecka z zaburzeniami wzroku. Powinien nabyć umiejętność opracowywania, porządkowania, klasyfikowania i porównywania. Powinien również nabyć umiejętności wyprowadzania wniosków na podstawie twierdzeń, weryfikowania i przewidywania oraz ustalać kryteria dotyczące rozpoznawania przyczyn. Powinien również nabyć umiejętności w rewalidacji osób z zaburzeniami wzroku.

Kompetencje

Student po wysłuchaniu wykładów powinien nabyć następujące kompetencje: ostrożność i krytycyzm w wyrażaniu opinii, nabyć umiejętności pracy w zespole oraz nim kierowania, być otwartym na nowe problemy, wykazywać odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Powinien być otwarty i kreatywny, wrażliwy na problemy drugiego człowieka oraz zdolny do dyskusji i kompromisu.

Na ocenę ndst. (2) nie umie wykorzystać w teorii i praktyce przekazanej wiedzy.

Na ocenę dst. (3) częściowo wykorzystuje zdobytą wiedzę

Na ocenę db (4) poprawnie wykorzystuje i potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umie dyskutować

Na ocenę bdb (5) student poprawnie wykorzystuje wiedzę zdobytą w trakcie wykładów. Potrafi ją zastosować w praktyce i w teorii oraz samodzielnie jest zdolny do rozwiązywania codziennych problemów dziecka z zaburzeniami wzroku.

Zakres tematów:

1. Ustalenia terminologiczne

2. Psychologiczne następstwa braku lub uszkodzeń analizatora wzroku

3. Charakterystyka procesów poznawczych

4. Możliwości rozwoju procesów poznawczych

5. Zachowania społeczne dzieci niewidomych

6. Problemy samoakceptacji

7. Kształtowanie postawy samoakceptacji

8. Rewalidacja dzieci niewidomych w rodzinie

9. Miejsce rodziny w systemie rewalidacji niewidomych i niedowidzących

10. Uczenie się czynności dnia codziennego

Metody dydaktyczne:

Metody

1. Wykład informacyjno-konwencjonalny

2. Wykład problemowy

3. Wykład konwersatoryjny

4. Metoda sytuacyjna

5. Giełda pomysłów

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 8:00 - 9:30, sala 1440
Jan Bielecki 31/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 14
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)