Literatura: |
1.J. O. Prochaska, J. N. Norcross - Systemy psychoterapeutyczne. Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 2006
2. Ch. G. Fairburn, D.M. Clarck - Terapia poznawczo-behawioralna. Badania naukowe i praktyka kliniczna, Alliance Press, Gdańsk 2006,
3. A. Popiel E. Pragłowska - Psychoterapia poznawczo-behawioralna - teoria i praktyka, Wydawnictwo Paradygmnat, Warszawa 2008,
4. Christopher K. Germer , Paul R. Fulton , Ronald D. Siegel - Uważność i psychoterapia, WUJ, Kraków 2015,
5. Jeffrey Brantley , McKay Matthew , Jeffrey J. Wood - Terapia dialektyczno-behawiorlana DBT, WUJ, Kraków 2015,
6. I.D. Yalom - Psychoterapia egzystencjalna, Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa 2008.
7. I. Namysłowska - Terapia rodzin, IPiN, Waerszawa 2000,
8. J. Seikkula , T. E. Arnkil - Otwarte dialogi. Antycypowanie, szanowanie inności. Podejście terapeutyczne skoncentrowane na sieci społecznej , WUJ, Kraków 2018.
|
Efekty uczenia się: |
1. Student właściwe używa głównych pojęć dotyczących psychoterapii,
2. Student rozumie specyfikę poszczególnych podejść ich cele oraz przydatność w leczeniu pacjentów/klientów,
3. Student potrafi formułować krytyczny punkt widzenia na mocne i ograniczenia poszczególnych podejść,
4. Student rozumie wskazania do stosowania poszczególnych metod psychoterapii.
6. Student zna podstawowe wyniki badan nad skutecznością i efektywnością poszczególnych podejść.
7. Student rozumie zasady współpracy w zespole interdyscyplinarnym.
8. Student zna podstawowe zasady etyki psychoterapii.
|
Metody i kryteria oceniania: |
praca pisemna,
Ocena opiera się o kryteria:
1. student właściwe używa głównych pojęć dotyczących psychoterapii,
2. student rozumie specyfikę poszczególnych podejść oraz przydatność w leczeniu pacjentów/klientów,
3. student potrafi formułować własny punkt widzenia na mocne i słabe strony poszczególnych podejść,
Za całą pracę można uzyskać od 0 do 6 punktów.
Oceny:
5 (bardzo dobry) - 6-5 pkt.,
4 (dobry) - 4-3 punkty,
3 (dostateczny) - 2 punkty,
0 (niedostateczny) - 1-0 punkt,
|
Zakres tematów: |
1. Psychoterapia poznawcza - założenia ogólne podejście A. Becka i A. Ellisa.
2. Psychoterapia poznawczo-behawioiralna - model zaburzeń odżywiania się i terapia (wg Ch. Fairburna).
3. Psychoterapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych i depresyjnych.
4. Psychoterapia poznawczo-behawioralna psychoz.
5. Terapia dialektyczno-behawiorlana.
6. Terapia oparta na uważności.
7. Terapia egzystencjalna.
8. Terapie systemowe.
9. Terapia narracyjne.
10. Konstrukcjonizm społeczny. Otwarty Dialog i terapia sieci społecznych.
12. Terapia humanistyczna - podejście Carla Rogersa.
13. Terapia humanistyczna - podejście Gestalt.
14. Terapia humanistyczna - podejście Kazimierza Dąbrowskiego.
15. Etyka psychoterapii.
|