Psychologia stresu WF-ZPS-PU
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Strona zajęć: | https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MmY5NjU4Y2MtN2M5OS00NWNmLWEyZDUtZTJiN2M1YzA5ZDMx%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%22391e323e-9049-4528-95cf-dad3a59d0441%22%7d |
Liczba godzin: | 32 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Terelak J.F. (2008). Człowiek i stres. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza BRANTA. 2. Hobfoll, S.E. (2006). Stres, kultura i społeczność: Psychologia i filozofia stresu. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk. Literatura pomocnicza: 1. Terelak J.F. (red). (2007). Stres zawodowy: Charakterystyka psychologiczna wybranych zawodów stresowych. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. 2.Fink, G. (Ed.) (2007). Encyklopedia of Stress. Second Edition, T.1-4. London: Academic Press. 3Heszen-Niejodek Irena, Ratajczak Zofia (red): (1996). Człowiek w sytuacji stresu. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego. 3.Sęk Helena (red) (2000). Wypalenie zawodowe – przyczyny, mechanizmy, zapobieganie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 4. Strelau J. (red) (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 5.Terelak J.F. (2005). Stres organizacyjny. Warszawa: Wyd. Wyższej Szkoły Menedżerskiej SIG. 6.Tucholska, S. (2003). Wypalenie się zawodowe nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań.Lublin: Wyd. KUL. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: EK 1; student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii stresu, EK 2; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień psychologii stresu, EK 3; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii stresu. Umiejętności: EK 4; student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst naukowy z zakresu psychologii stresu, EK 5; student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia naukowe z zakresu psychologii stresu oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu psychologii stresu, EK 6; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii stresu. Kompetencje: EK 7; student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii stresu, EK 8; student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 32 godz. przygotowanie do wykładów: 0 / 50 godz przygotowanie do egzaminu: 60 godz suma godzin: 150 [150/25=6] liczba ECTS: 6 |
Metody i kryteria oceniania: |
a) Opis ECTS. -aktywność na platformie e-learningowej -30 godz. -przygotowanie do zajęć /praca domowa/ praca na podstawie e-learningowej -5 godz. -przygotowanie i napisanie artykułu specjalistycznego -5 godz. --przygotowanie prezentacji multimedialnej - 5 -przygotowanie i napisanie semestralnej pracy kontrolnej -15 godz. b) warunki zaliczenia przedmiotu • semestralna praca kontrolna w postaci eseju, termin oddania- drugi tydzień 05.2021r., • przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji multimedialnej, wg grafiku dla grupy dziekańskiej, Kryteria oceny: Ocena bardzo dobra: student bardzo dobrze zna podstawową terminologię z psychologii stresu; student ma w sposób bardzo dobry uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z psychologii stresu; student posiada szeroką wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii zarządzania. student bardzo dobrze potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu psychologii zarządzania, student bardzo dobrze formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia naukowe z zakresu psychologii zarządzania, student bardzo dobrze znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii zarządzania. student bardzo dobrze potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii zarządzania. student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. Ocena dobra: student dobrze zna podstawową terminologię z psychologii stresu; student ma w sposób dobry uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z psychologii stresu; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii stresu. student dobrze potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu psychologii stresu, student dobrze formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia naukowe z zakresu psychologii stresu, student dobrze znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii stresu. student dobrze potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii stresu. student angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. Ocena dostateczna: student zna podstawową terminologię z psychologii stresu; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z psychologii stresu; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii stresu. student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu psychologii stresu, student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia naukowe z zakresu psychologii stresu, student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii stresu. student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii stresu. student angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. Ocena niedostateczna: student nie zna podstawową terminologię z psychologii stresu; student nie ma uporządkowanej znajomości podstawowych zagadnień z psychologii stresu; student nie posiada wiedzy na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii stresu. student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu psychologii stresu, student nie formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia naukowe z zakresu psychologii stresu, student nie znajduje i nie wykorzystuje źródeł informacji z zakresu psychologii stresu. student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii stresu. student nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwagi krytyczne. Metody oceny: • semestralna praca kontrolna w postaci eseju (0 ÷ 50 punktów], Skala ocen: dst.: 20- punktów, dst+: 21-30 punktów, db: 31-40 punktów, db+: 41-45 punktów, bdb: 46-50-punktów |
Zakres tematów: |
Treści programowe: cz. 1 Wykład obejmuje następujące zagadnienia szczegółowe: 1) Wprowadzenie w tematykę wykładu. 2) Geneza i charakterystyka biologicznych koncepcji stresu; 3) Geneza i charakterystyka medycznych koncepcji stresu; 4) Geneza i charakterystyka psychologicznych koncepcji stresu; 5) Miejsce polskich koncepcji stresu w literaturze światowej; 6). Klasyfikacja źródeł stresu. 7) Charakterystyka klimatycznych źródeł stresu. 8) Charakterystyka fizycznych źródeł stresu: cz. 1 (hałas, wibracje, oświetlenie, promieniowanie mikrofalowe i jonizujące); 10) Charakterystyka fizycznych źródeł stresu: cz. 2. (hipoksja, przyspieszenia, nieważkość); 11) Charakterystyka chronobiologicznych źródeł stresu: cz. 1 (rytmy okołodobowe i sezonowe). 11) Charakterystyka chronobiologicznych źródeł stresu: cz.2. (nagła zmiana strefy czasu); 12) Charakterystyka psychologicznych źródeł stresu: cz. 1 (deprywacja sensoryczna, percepcyjna i izolacja socjalna); 13) Charakterystyka psychologicznych źródeł stresu: cz. 2 (przeciążenie, sytuacje ekstremalne); 14) Charakterystyka organizacyjnych źródeł stresu. 15) Podsumowanie wykładów cz. 1 Treści programowe: cz. 2. Pełny opis przedmiotu: Metody oceny: Egzamin testowy obejmujący część 1 i 2 wykładu. Treści programowe: 16) Diagnoza reakcji na stres: fizjologicznych wskaźniki reakcji. 17)Diagnoza reakcji na stres: emocjonalne i behawioralne wzorce reakcji. 18)Diagnoza reakcji na stres: poznawczy model reakcji. 19)Charakterystyka objawów stresu chronicznego: pracoholizm. 20)Charakterystyka objawów stresu chronicznego: wypalenie zawodowe. 21)Charakterystyka objawów stresu chronicznego: chroniczne zmęczenie. 22) Charakterystyka objawów stresu chronicznego: choroby cywilizacyjne. 23)Kontrowersje wokół pojęć „odporność na stres” i „radzenie sobie ze stresem”. 24)Model radzenia sobie ze stresem Lazarusa i Folkman. 25)Zrewidowany model radzenia sobie ze stresem Folkman 26)Różnice między procesem, strategią i stylem radzenia sobie ze stresem. 27)Rodzaje strategii radzenia sobie ze stresem wg Lazarusa i Folkman i ich pomiar. 28) Rodzaje stylów radzenia sobie ze stresem i ich pomiar. 29) Zmienne psychologiczne modyfikujące wybór strategii i stylów radzenia sobie ze stresem. 30)Repetytorium |
Metody dydaktyczne: |
Wykład ilustrowany slajdami oraz filmami dydaktycznymi. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
raz na miesiąc w sobotę, 18:45 - 20:15,
sala 1440 raz na miesiąc w sobotę, 17:00 - 18:30, sala 1440 |
Zdzisław Kobos | 41/100 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Kampus Wóycickiego Bud. 14 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.