Literatura: |
Podręczniki:
Migliorini B. (2001), Storia della lingua italiana, Bompiani, Milano
Marazzini C. (2004), Breve storia della lingua italiana, Il Mulino, Bologna
Marazzini C. (2015), La lingua italiana. Storia, testi, strumenti, Il Mulino, Bologna
Patota G. (2002), Lineamenti di grammatica storica dell’italiano, Il Mulino, Bologna
Roncaglia A. (2006), Le origini della lingua e della letteratura italiana, UTET, Torino
Literatura uzupełniająca:
Manni P. (2003), Storia della lingua italiana. Il Trecento toscano. La lingua di Dante, Petrarca e Boccaccio, Il Mulino, Bologna
Tesi R. (2001) Storia dell’italiano, Laterza, Roma
D’Achille P. (2004), Breve grammatica storica dell’italiano, Carocci, Roma
|
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład obowiązkowy, dopuszczalne są trzy nieobecności w semestrze, kończy się egzaminem ustnym. W semestrze zimowym 2020/2021 zajęcia prowadzone są zdalnie w trybie synchronicznym poprzez platformę e-learningową Moodle i komunikatora MS Teams.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest co najmniej 60% frekwencja na wykładzie.
- Na ocenę bardzo dobrą (5) Student doskonale opanował zakres materiału dotyczący każdego z obszarów historii języka włoskiego omawianych podczas zajęć (F1_W03). Student bezbłędnie określa, tłumaczy i analizuje zmiany w systemie fonologicznym, morfologicznym, składniowym i leksykalnym języka włoskiego (F1_W13), (F1_U08), (F1_K01).
- Na ocenę dobrą (4) Student w stopniu dobrym opanował zakres materiału dotyczący każdego z obszarów historii języka włoskiego omawianych podczas zajęć (F1_W03). Student sprawnie określa, tłumaczy i analizuje zmiany w systemie fonologicznym, morfologicznym, składniowym i leksykalnym języka włoskiego (F1_W13), (F1_U08), (F1_K01);
- Na ocenę dostateczną (3) Student w stopniu podstawowym opanował zakres materiału dotyczący każdego z obszarów historii języka włoskiego omawianych podczas zajęć (F1_W03). W stopniu zadowalającym określa. tłumaczy i analizuje zmiany w systemie fonologicznym, morfologicznym, składniowym i leksykalnym języka włoskiego (F1_W13), (F1_U08), (F1_K01).
|
Zakres tematów: |
- Łacina ludowa i jej ewolucja. Sytuacja na Półwyspie Apenińskim po upadku Cesarstwa Rzymskiego.
- Wprowadzenie do fonetyki historycznej języka włoskiego, historii morfologii i składni języka włoskiego; zmiany leksykalne i semantyczne.
- Od łaciny do 'volgare'.
- Piśmiennictwo użytkowe XI-XII wieku.
- Początki literackie 'volgare': a) szkoła sycylijska b) szkoła toskańska c) Umbria d) Włochy północne.
- Wiek XIV: Przykład Dantego, Petrarki i Boccaccia.
- „La questione della lingua”.
- Kształcenie się modelu językowego języka włoskiego.
- Humaniści i pierwsze włoskie gramatyki.
- XVII wiek: powstanie Accademia della Crusca i jej słownika.
- Barok i Oświecenie. Wpływ języka francuskiego i propozycje reformy (XVIII wiek).
- Wiek XIX: polemika wokół normy językowej (Manzoni, Ascoli).
- Sytuacja językowa Włoch od zjednoczenia do czasów współczesnych: język pisany a język mówiony.
- Wpływ dialektów i aktualna sytuacja języka włoskiego.
- Zapożyczenia włoskie w polszczyźnie.
|