Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia dramatu polskiego w XX i XXI wieku WH-FP-II-2-HisDram-Z
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Literatura:

Historia dramatu polskiego (XX i XXI w.)

1. Dramat symbolistyczno-poetycki

„Wesele” St. Wyspiański

„Akropolis” St. Wyspiański

2. Dramat chłopski. Próba tragedii

„Klątwa” St. Wyspiański

„Niespodzianka” Karol H. Rostworowski

3. Realizm społeczny i psychologiczny

„Uciekła mi przepióreczka” St. Żeromski

„Żeglarz” Jerzy Szaniawski

„Dom kobiet” Zofia Nałkowska

4. Dramat groteskowy

„Szalona lokomotywa” „Matka” St. I. Witkiewicz

„Iwona księżniczka Burgunda” Witold Gombrowicz

5. Dramat historyczny i groteskowy o rewolucji

„Turoń” Stefana Żeromski

“Sprawa Dantona” Stanisława Przybyszewska

„Szewcy” St. I. Witkiewicz

6. Dramat wojenny: w kraju i na emigracji

„Aby podnieść różę” Andrzej Trzebiński

„Czarny piasek” Andrzej Bobkowski

7. Powojenny dramat religijny

„Dzień gniewu” Roman Brandstaetter

„Brat naszego Boga” Karol Wojtyła

„Cud biednych ludzi” Marian Hemar

8. Dramat poetycki

„Jaskinia filozofów”, „Rekonstrukcja poety”, „Drugi pokój”, „Lalek” Zbigniew Herbert

„Ułani” Jarosław Marek Rymkiewicz

9. Dramat transgresji i profanacji

„Jasełka-moderne”, „Kreacja” Ireneusz Iredyński

Marian Pankowski „Teatrowanie nad świętym barszczem”

„Prorok Ilja” Tadeusz Słobodzianek

10. Dramat o Zagładzie Żydów

„Słuchaj, Izraelu!” Jerzy Stanisław Sito

„Stół”, „Ślad”, „Opis poranka” Ida Fink

12. Powojenny dramat groteskowy

„Ślub” Witold Gombrowicz

„Tango” Sławomir Mrożek

13. Dramat awangardowy 1

„Kartoteka”, „Świadkowie albo Nasza mała stabilizacja”, „Do piachu” Tadeusz Różewicz

14. Dramat awangardowy 2

„Szara msza”, „Wyprawy krzyżowe”, „Osmędeusze” Miron Białoszewski,

15. Polski dramat więzienny

„Czapa, czyli śmierć na raty” Janusz Krasiński

„Chłopcy” Stanisław Grochowiak

„Kopciuch” Janusz Głowacki

„Nad” Mariusz Bieliński

16. Dramat historyczny

„Koczowisko” Tomasz Łubieński,

„Dwie głowy ptaka” Władysław Terlecki

17. Dramat polskiej transformacji

„Dzień świra” Marek Koterski

„Made in Poland” Przemysław Wojcieszek

„Norymberga” Wojciech Tomczyk

„Między nami dobrze jest” Dorota Masłowska

Efekty uczenia się:

Poziom wyżej.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny.

Zakres tematów:

Dramat symbolistyczno-poetycki

Dramat chłopski. Próba tragedii

Realizm społeczny i psychologiczny w dramacie

Dramat groteskowy

Dramat historyczny i groteskowy o rewolucji

Dramat wojenny: w kraju i na emigracji

Powojenny dramat religijny

Dramat poetycki

Dramat transgresji i profanacji

Dramat o Zagładzie Żydów

Dramat awangardowy

Dramat polskiej transformacji

Polski dramat więzienny

Metody dydaktyczne:

Wykład. Prezentacja. Dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 13:15 - 14:45, sala e-learning
Jacek Kopciński 20/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0-5 (2022-09-30)