Filozofia przyrody 2 WF-FI-11-FP2
Ćwiczenia (CW)
Semestr letni 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | 50 | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Lektury obowiązkowe do zajęć: Lektura 1: M. Heller, Filozofia Kosmologii, Kraków 2013, rozdz. 1: Kosmologia i rzeczywistość (główna) M. Rees, Przed początkiem. Nasz Wszechświat i inne wszechświaty, Warszawa 1999, rozdz. 2, Kosmiczny dramat (dodatkowa) Lektura 2: K.A. Meisner, G. Wrochna, Początek Wszechświata – najwspanialszy eksperyment fizyczny, w: Filozoficzne i naukowo-przyrodnicze elementy obrazu świata 8, red. A. Lemańska, A. Świeżyński, Warszawa 2010, s. 11-24 (główna) M.Szydłowski, P. Tambor, Ontologiczne i epistemologiczne aspekty pojęcia ex nihilo w modelach kosmologicznych kwantowej kreacji, SPCh 51(2015)1, 141-163 (dodatkowa) Lektura 3: K. Darwin, Powtórzenie i zakończenie, w: Wielkie eseje w nauce, red. M. Gardner, Warszawa 1998, s. 19-30 (główna) K. Chodasewicz, Wieloraka realizacja warunków doboru i jej konsekwencje, SPCh 53(2017)1, 87-121 (dodatkowa) Lektura 4: K. Kloskowski, Pogodzone bliźniaki. Rzecz o ewolucji i stwarzaniu, Warszawa 1999, rozdz. 3 (główna) T. Wojciechowski, Z problematyki stosunku teorii ewolucji do wiary, Studia Philosophiae Christianae 23(1987)1, s. 169-197 (dodatkowa) Lektura 5: S.W. Ślaga, Teleonomia organizacji biosystemów, Studia Philosophiae Christianae 27(1991)2, s. 65-81 (główna) J. Życiński, Zasada antropiczna a teleologiczne interpretacje przyrody, Studia Philosophiae Christianae 23(1987)2, s. 169-185 (dodatkowa) Lektura 6: W. Kunicki-Goldfinger, Rola informacji w układach biologicznych, Studia Philosophiae Christianae 31(1995)1, s. 49-57 (główna) S.W. Ślaga, Dwie interpretacje genezy informacji biologicznej, Studia Philosophiae Christianae 31(1995)1, s. 59-81 (dodatkowa) Lektura 7: M. Tempczyk, Ontologiczne implikacje teorii chaosu, w: Filozoficzne i naukowo-przyrodnicze elementy obrazu świata, red. A. Latawiec, A. Lemańska, Warszawa 1998, s. 107-120 (główna) S. Butryn, Czy immaterialny model rzeczywistości wyjaśnia akauzalność zjawisk kwantowych?, w: Filozoficzne i naukowo-przyrodnicze elementy obrazu świata 4, red. A. Latawiec, G. Bugajak, Warszawa 2006, s. 89-103 (dodatkowa) Lektura 8: M. Heller, Sens życia i sens Wszechświata, Tarnów 2002, rozdz. 9 (główna) H. Reeves, Godzina upojenia. Czy Wszechświat ma sens?, Warszawa 1992, rozdz. 12 (dodatkowa) Lektura 9: M. Heller, Logos Wszechświata. Zarys filozofii przyrody, Kraków 2013 |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: Wiedza FI1_W02 zna i rozumie miejsce i znaczenie filozofii w relacji do innych nauk oraz specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii FI1_W17 zna i rozumie wzajemne powiązania oraz komplementarnośćpomiędzy poznaniem typu filozoficznego i typu pozafilozoficznego Umiejętności FI1_U10 potrafi uzasadniać i krytykować uogólnienia w świetle dostępnych świadectw empirycznych FI1_U14 potrafi pisać proste rozprawki z samodzielnym doborem literatury FI1_U17 potrafi dobierać strategie argumentacyjne, konstruować na poziomie elementarnym krytyczne argumenty, formułowaćadekwatne odpowiedzi na krytykę Kompetencje społeczne FI1_K02 jest gotów do rozważenia i analizy nowych idei oraz do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty wiedzy: metoda dydaktyczna - dyskusja; indywidualna lektura tekstów; analiza treści tekstu; projekt; zajęcia w terenie weryfikacja - sprawdziany pisemne; referat tematyczny Efekty umiejętności: metoda dydaktyczna - dyskusja; analiza treści tekstu; projekt weryfikacja - referat tematyczny Efekty kompetencji: metoda dydaktyczna - indywidualna lektura tekstów; analiza treści tekstu; dyskusja; projekt; zajęcia w terenie weryfikacja - referat tematyczny; indywidualna ocena przygotowania i aktywności podczas zajęć Opis metod dydaktycznych: Wykład - będzie dotyczył wprowadzenia w tematykę, strukturę i sposób prowadzenia zajęć; zostanie także zastosowany przy wyjaśnieniu metod pracy: zasady dyskusji naukowej, metody projektu, przygotowania referatu. Indywidualna lektura tekstów - indywidualna lektura tekstów przeznaczonych do analizy w czasie poszczególnych zajęć (lektura obowiązkowa przed zajęciami jako przygotowanie do nich) Analiza treści tekstu - przeprowadzana wspólnie podczas zajęć w celu uzyskania poprawnego zrozumienia treści oraz wyjaśnieniu kwestii niezrozumiałych Dyskusja - będzie odbywać się po każdej lekturze, w ramach jej omawiania oraz przy omawianiu prezentacji referatu. Projekt - student zostanie przydzielony do jednej z trzech grup tematycznych (będą brane pod uwagę preferencje studenta); każdej osobie z grupy zostaje przypisany jeden szczegółowy temat w ramach ogólnego tematu projektu; opracowując dane zagadnienie, studenci mają obowiązek przygotować referat dotyczący stopnia zaawansowania swojej pracy (na około 10-15 min) i przedstawić go na wyznaczonych ćwiczeniach; po prezentacji referatu odbywa się wspólna dyskusja; studenci mają obowiązek dzielenia się przygotowanymi materiałami z pozostałą częścią grupy; prowadzący na bieżąco monitoruje każdy etap prowadzonego projektu. Opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia: Referat tematyczny - sposobem weryfikacji wyników kształcenia będzie ocena jakości wykonanych prac w ramach pracy nad projektem (referat); oceniana będzie umiejętność dobrania prezentowanych treści i źródeł wykorzystanych do przygotowywanego zagadnienia, język, styl i spójność wypowiedzi oraz poprawność merytoryczna Przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat - weryfikacja efektów kształcenia będzie odbywała się także poprzez ocenę z pracy pisemnej przygotowanje przez studenta na jeden wybrany temat. Indywidualna ocena przygotowania i aktywności podczas zajęć - indywidualnie każdy uczestnik zajęć zostanie oceniony przez prowadzącego; ocena będzie dotyczyła przygotowania studenta do zajęć i zaangażowania w ich przebieg Tematy projektów realizowane w grupach (każdy student zostaje przydzielony do jednej z grup): 1. Tajemnica materii 2. Tajemnica kosmosu 3. Tajemnica życia |
||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wstępne 2. Tajemnica natury Wszechświata - lektura 1 3. Tajemnica początku Wszechświata - lektura 2 4. Projekt - prezentacja tematyczna 1 grupa 5. Projekt - prezentacja tematyczna 2 grupa 6. Projekt - prezentacja tematyczna 3 grupa 7. Tajemnica ewolucji życia - lektura 3 8. Ewolucjonizm a kreacjonizm - lektura 4 9. Tajemnica celu w przyrodzie - lektura 5 10. Tajemnica informacji w przyrodzie - lektura 6 11. Udział w konferencji lub sympozjum 12. Tajemnica porządku przyrody - lektura 7 13. Tajemnica sensu Wszechświata - lektura 8 14. Zajęcia podsumowujące - lektura 9 15. Zajęcia zaliczeniowe |
||
Metody dydaktyczne: |
- studium przypadku (przedstawienie szczegółowe wybranych zagadnień stanowiących materiał ilustracyjny dla zasadniczej problematyki zajęć) - indywidualna lektura tekstu (indywidualne zapoznanie się z treścią literatury przewidzianej do dyskusji na ćwiczeniach) - dyskusja z uczestnikami zajęć - formułowanie pytań i problemów wymagających wyjaśnienia ze strony uczestników zajęć - własne prezentacje studentów i ich wspólne omawianie |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 16:45 - 18:15,
sala e-learning |
Michał Wagner | 56/50 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: e-learning |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.