Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filozofii średniowiecznej WF-FI-11-HFSR
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 50
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NzE4OWFkOWQtNTYyNy00YzBmLTg3MjktMmU3YWJkNGU2Nzlm%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%2222e1be17-d065-4d12-8b88-7b026e51d0a9%22%7d
Literatura:

Literatura źródłowa:

1. Antologia tekstów filozoficznych i teologicznych z III-XI wieku, opracowanie E. Jung, Kraków 2012.

2. Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XII w. red. M. Frankowska-Terlecka, Warszawa 2006.

3. Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIII w. red. K. Krauze-Błachowicz, Warszawa 2002.

4. Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIV w. red. E. Jung-Palczewska, Warszawa 2000.

5. Małe vademecum tomizmu. Wypisy z ksiąg filozoficznych Tomasza z Akwinu, wybór i opracowanie A. Andrzejuk, Warszawa 1999.

6. Roger Bacon, Dzieło większe, tłum. T. Włodarczyk, Kęty 2006.

7. Abelard, Rozprawa o pojęciach ogólnych, w: tenże, Rozprawy, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 2001.

8. Abelard, Tak i nie, w: tenże, Rozprawy, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 2001.

9. Majmonides, Przewodnik błądzących, Kraków 2008.

10. Awicenna, Księga wiedzy, Warszawa 2010.

11. Teodoryk z Chartres, Traktat o dziełach sześciu dni, Kraków 2006.

12. Anzelm z Canterbury, Monologion. Proslogion, tłum. L. Kuczyński, Kęty 2007.

13. Idzi Rzymianin, Teorematy o istnieniu i istocie, tłum. J. Surzyn, Kęty 2005.

14. Siger z Brabancji, O dobru Najwyższym, czyli o życiu filozofa, tłum. L. Regner, Warszawa 1990.

15. Bonawentura, Droga duszy do Boga, tłum. C. Napiórkowski, C. Niezgoda, S. Kafel, Poznań 2001.

16. Jan Duns Szkot, Traktat o pierwszej zasadzie, tłum. T. Włodarczyk, Warszawa 1988.

17. Wiliam Ockham, Summa logiczna, tłum. T. Włodarczyk, Warszawa 1977.

Literatura przedmiotowa (pomocnicza):

1. Böhner P., Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej, Warszawa 1962.

2. Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, Warszawa 1987.

3. Copleston F., Historia filozofii. Od Augustyna do Ockhama, t. 2, Warszawa 2004.

4. Evans G.R., Filozofia i teologia w średniowieczu, Kraków 1996.

5. Heinrich W., Zarys historii filozofii średniowiecznej, Warszawa 1963.

6. Heinzmann R., Filozofia średniowiecza, Kęty 1999.

7. Kijewska A. (red.), Przewodnik po filozofii średniowiecznej. Od Augustyna do Joachima z Fiore, Kraków 2012.

8. Pawlikowski T., Zarys dziejów filozofii, Warszawa 2003.

9. Pieper J., Scholastyka. Postacie i zagadnienia filozofii średniowiecznej, Warszawa 2000.

10. Seńko W., Jak rozumieć filozofię średniowieczną, Kęty 2001.

11. Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000.

12. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 1, Warszawa 1997.

Efekty uczenia się:

KRYTERIA OCENIANIA

WIEDZA:

- na ocenę 2 (ndst): student nie zna nurtów i postaci filozofii starożytnej i średniowiecznej; nie wie jakie są źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; nie zna podstawowej terminologii filozoficznej

- na ocenę 3 (dst): student posiada dostateczną wiedzę na temat nurtów filozofii starożytnej i średniowiecznej; ale nie potrafi określić źródeł i konsekwencji problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; również słabo orientuje się w terminologii filozoficznej

- na ocenę 4 (db): student posiada wiedzę na temat nurtów filozofii starożytnej i średniowiecznej; potrafi określić źródła problematyki filozoficznej tego okresu historii filozofii; dobrze orientuje się w terminologii filozoficznej

- na ocenę 5 (bdb): student doskonale orientuje się wśród nurtów i postaci filozofii starożytnej i średniowiecznej; doskonale potrafi wskazać źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; doskonale zna podstawową terminologię filozoficzną

UMIEJĘTNOŚCI:

- na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi analizować argumentów filozoficznych, nie potrafi identyfikować kluczowych tez i założeń posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student nie umie słuchać ze zrozumieniem i nie jest w stanie uporządkować usłyszanych twierdzeń filozoficznych, nie umie też szukać w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł

- na ocenę 3 (dst): student poprawnie analizuje argumenty filozoficzne, nie zawsze potrafi identyfikować kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student w sposób wystarczający jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne choć nie zawsze umie znaleźć w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródła

- na ocenę 4 (db): student potrafi analizować argumentów filozoficznych, dobrze identyfikuje kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student umie słuchać ze zrozumieniem i jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne w oparciu o źródła w filozofii starożytnej i średniowiecznej.

- na ocenę 5 (bdb): student doskonale analizuje argumenty filozoficzne, bez problemu identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student doskonale potrafi słuchać ze zrozumieniem i potrafi porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł

KOMPETENCJE:

Ocenie podlega stopień zaangażowania w szukanie w filozofii starożytnej i średniowiecznej źródeł wypowiedzi na angażujące go tematy oraz w szukanie sposobu rozwiązywania zadań i problemów życiowych

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlegać będzie:

- obecność na zajęciach (możliwe 2 usprawiedliwione nieobecności; teksty, które były omawiane w trakcie zajęć na których nie było danej osoby, muszę zostać zaliczone);

- udział w zajęciach (odpowiedzi na pytania prowadzącego; udział w dyskusji; stawianie pytań do tekstu)

- zaliczenie na ocenę pracy rocznej z historii filozofii starożytnej bądź średniowiecznej

- zaliczenie na ocenę 2 kolokwiów pisemnych.

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne: przedstawienie wymagań, określenie metody rozumienia średniowiecznych tekstów filozoficznych. Geneza i źródła filozofii średniowiecznej.

2. Filozofia na dworze Karola Wielkiego.

3. Filozofia i teologia X wieku – Jan Szkot Eriugena.

4. Spory filozoficzne w XI wieku: dialektycy i antydialektycy. Anzelm z Canterbury.

5. Piotr Abelard. Spór o powszechniki.

6. Początki scholastyki. Filozofia XII wieku.

7. Filozofia arabska i żydowska. Kolokwium.

8. Szkoła oxfordzka (Robert Grosseteste, Aleksander z Halles, Roger Bacon).

9. Filozofia szkoły franciszkańskiej (Bonawentura).

10. Filozofia szkoły dominikańskiej (Albert Wielki).

11. Filozofia Tomasza z Akwinu.

12. Filozofia Tomasza z Akwinu (kolokwium)

13. Awerroizm i kryzys metafizyki w XIII w.

14. Filozofia Dunsa Szkota

15. Nominalizm XIV wieku. Kolokwium

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstów filozoficznych zgodnie z metodologią historii filozofii.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 11:30 - 13:00, sala e-learning
Michał Zembrzuski 55/50 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)