Gospodarka cyfrowa a cyberprzestrzeń WP-BGC-N-2-GCaC
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny |
Literatura: |
1. E. Brynjolfsson, A.McAfee, Wyścig z maszynami. Jak rewolucja cyfrowa napędza innowacje, zwiększa wydajność i w nieodwracalny sposób zmienia rynek pracy ?, Warszawa 2015 2. K. Kelly, Nieuniknione. Jak inteligentne technologie zmienią nasza przyszłość, Warszawa 2018 3. M. Michalski, Od I do IV rewolucji przemysłowej, Człowiek w Cyberprzestrzeni 2017, nr 1 4. B. Paszcza, Cywilizacja braku skupienia. Jak walczyć z uzależnieniem od smartfona ?, https://klubjagiellonski.pl/2018/04/04/cywilizacja-braku-skupienia-jak-walczyc-z-uzaleznieniem-od-smartfona/ 5. J. Rifkin, Koniec pracy. Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postrynkowej, Wrocław 2001 6. J. Rifkin, Trzecia rewolucja przemysłowa, Katowice 2012, 7. J. Rifkin, Społeczeństwo zerowych kosztów krańcowych. Internet przedmiotów. Ekonomia współdzielenia. Zmierzch kapitalizmu, Katowice 2012 8. A. Toffler, Trzecia fala, Warszawa 1985 9. D. Tapscott, Gospodarka cyfrowa. Nadzieje i niepokoje Ery Świadomości Systemowej, Warszawa 1998 10. K. Schwabe, The Fourth Industrial Revolution, Penguin Random House 2017, 11. S. Zuboff, The Age of Surveillance Capitalism, The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power, London 2019 |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się EK1: zna i rozumie definicje takich pojęć jak "gospodarka cyfrowa" oraz "cyberprzestrzeń" (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_W01) EK2: zna historyczne, społeczne, kulturowe i gospodarcze uwarunkowania rewolucji cyfrowej (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_W01) EK3: potrafi przedstawić różne definicje cyberprzestrzeni oraz definicję gospodarki cyfrowej (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_U01) EK4: umie wyjaśnić znaczenie cyberprzestrzeni i gospodarki cyfrowej oraz wskazać wzajemne relacje między tymi pojęciami, z uwzględnieniem kontekstu prawnego (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_U01) *treść kierunkowych efektów uczenia się jest dostępny na stronie https://wpia.uksw.edu.pl/sites/default/files/plan-zajec/Uchwa%C5%82a%20BwGC.pdf |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie odbywa się poprzez kontakt synchroniczny na platformie MS Teams oraz ocenę wypowiedzi studentów podczas dyskusji. Metody oceniania: Efekty dotyczące wiedzy tj. odnoszące się do efektu kierunkowego o symbolu BwGC_W01 są oceniane poprzez: - odpowiedź ustną; ocenę udziału w dyskusji Efekty dotyczące umiejętności tj. odnoszące się do efektu kierunkowego o symbolu BwGC_U01 są oceniane poprzez ocenę udziału w dyskusji, wypowiedź ustną. Kryteria oceniania W odniesieniu do EK1: zna i rozumie definicje takich pojęć jak "gospodarka cyfrowa" oraz "cyberprzestrzeń" (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_W01) Na ocenę bardzo dobrą student bardzo dobrze zna i rozumie definicje takich pojęć jak "gospodarka cyfrowa" oraz "cyberprzestrzeń" w oparciu o co najmniej 3 źródła wiedzy Na ocenę dobrą student dobrze zna i rozumie definicje takich pojęć jak "gospodarka cyfrowa" oraz "cyberprzestrzeń" w oparciu o co najmniej 2 źródła wiedzy Na ocenę dostateczną student zna i rozumie podstawowe definicje takich pojęć jak "gospodarka cyfrowa" oraz "cyberprzestrzeń" w oparciu o treści przekazane podczas wykładu Na ocenę niedostateczną student nie zna i nie rozumie definicji takich pojęć jak "gospodarka cyfrowa" oraz "cyberprzestrzeń" W odniesieniu do EK2: zna historyczne, społeczne, kulturowe i gospodarcze uwarunkowania rewolucji cyfrowej (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_W01) Na ocenę bardzo dobrą student biegle zna historyczne, społeczne, kulturowe i gospodarcze uwarunkowania rewolucji cyfrowej i rozumie ewolucje zjawisk w tym zakresie Na ocenę dobrą student dobrze zna historyczne, społeczne, kulturowe i gospodarcze uwarunkowania rewolucji cyfrowej i ma wiedzę o etapach tej rewolucji Na ocenę dostateczną student ma podstawową wiedzę o historycznych, społecznych, kulturowych i gospodarczych uwarunkowaniach rewolucji cyfrowej w oparciu o informacje pozyskane podczas wykładu Na ocenę niedostateczną student nie zna historycznych, społecznych, kulturowych i gospodarczych uwarunkowań rewolucji cyfrowej W odniesieniu do EK3: potrafi przedstawić różne definicje cyberprzestrzeni oraz definicję gospodarki cyfrowej (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_U01) Na ocenę bardzo dobrą student potrafi przedstawić różne definicje cyberprzestrzeni oraz definicję gospodarki cyfrowej opierając się na co najmniej 3 źródłach Na ocenę dobrą student potrafi przedstawić różne definicje cyberprzestrzeni oraz definicję gospodarki cyfrowej opierając się na co najmniej 2 źródłach Na ocenę dostateczną student potrafi przedstawić różne definicje cyberprzestrzeni oraz definicję gospodarki cyfrowej opierając się na co najmniej 1 źródle Na ocenę niedostateczną student nie potrafi przedstawić definicji cyberprzestrzeni oraz definicji gospodarki cyfrowej W odniesieniu do EK4: umie wyjaśnić znaczenie cyberprzestrzeni i gospodarki cyfrowej oraz wskazać wzajemne relacje między tymi pojęciami, z uwzględnieniem kontekstu prawnego (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_U01) Na ocenę bardzo dobrą student biegle wyjaśnia znaczenie cyberprzestrzeni i gospodarki cyfrowej oraz wskazać wzajemne relacje między tymi pojęciami, z uwzględnieniem kontekstu prawnego; odwołuje się przy tym do poglądów literatury i praktyki Na ocenę dobrą student wyjaśnia znaczenie cyberprzestrzeni i gospodarki cyfrowej oraz wskazać wzajemne relacje między tymi pojęciami, z uwzględnieniem kontekstu prawnego; odwołuje się przy tym do poglądów praktyki Na ocenę dostateczną student wyjaśnia znaczenie cyberprzestrzeni i gospodarki cyfrowej oraz wskazać wzajemne relacje między tymi pojęciami, z uwzględnieniem kontekstu prawnego w oparciu o wiedzę pozyskaną podczas wykładu Na ocenę niedostateczną student nie zna znaczenia cyberprzestrzeni i gospodarki cyfrowej oraz umie wskazać wzajemnych relacji między tymi pojęciami, *treść kierunkowych efektów uczenia się jest dostępny na stronie https://wpia.uksw.edu.pl/sites/default/files/plan-zajec/Uchwa%C5%82a%20BwGC.pdf |
Zakres tematów: |
1. Gospodarka cyfrowa i jej wymiary - próba opisania zjawiska 2. Źródła i geneza zjawiska gospodarki cyfrowej, czyli gospodarka cyfrowa w świetle rewolucji 4.0 3. Zmiana modeli: biznesowych, konsumpcyjnych, edukacyjnych i modeli pracy 4. Pandemia i jej wpływ na utrwalanie trendów gospodarki cyfrowej 5. Od społeczeństwa sieciowego do kapitalizmu inwigilacyjnego, czyli „ciemne stronny” gospodarki cyfrowej 6. Gospodarka współdzielenia jako przejaw gospodarki cyfrowej – analiza przypadku 7. Gospodarka cyfrowa a dotychczasowy model regulacyjny – lock in effect. 8. AI, blockchain, tokenizacja, kryptowaluty i FinTech – nowe obszary ekspansji gospodarki cyfrowej |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Zajęcia są prowadzone w ramach kontaktu: 1) synchronicznego w godzinach określonych planem zajęć zamieszczonym w systemie usosweb oraz na stronie www.wpia.uksw.edu.pl; 2) synchronicznego ze wsparciem kontaktu asynchronicznego; konsultacje w trybie synchronicznym i asynchronicznym odbywają się poprzez email uksw oraz czat na platformie MS Teams; 3) asynchronicznego -udostępnianie materiałów poprzez usosweb email. Metody dydaktyczne W zakresie realizacji EK1: zna i rozumie definicje takich pojęć jak "gospodarka cyfrowa" oraz "cyberprzestrzeń" (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_W01) metodami dydaktycznymi są wykład konwersatoryjny, dyskusja, przegląd literatury. W zakresie realizacji EK2: zna historyczne, społeczne, kulturowe i gospodarcze uwarunkowania rewolucji cyfrowej (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_W01) metodami dydaktycznymi są wykład konwersatoryjny, dyskusja, przegląd literatury. W zakresie realizacji EK3: potrafi przedstawić różne definicje cyberprzestrzeni oraz definicję gospodarki cyfrowej (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_U01) metodami dydaktycznymi są dyskusja, studium przypadku W zakresie realizacji EK4: umie wyjaśnić znaczenie cyberprzestrzeni i gospodarki cyfrowej oraz wskazać wzajemne relacje między tymi pojęciami, z uwzględnieniem kontekstu prawnego (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_U01) metodami dydaktycznymi są dyskusja, studium przypadku. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
wielokrotnie, wtorek (niestandardowa częstotliwość), 9:45 - 11:15,
sala e-learning |
Marek Michalski | 34/40 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: e-learning |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.