Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ochrona, prezentacja, interpretacja materialnych i niematerialnych zabytków etnograficznych WNHS-ZDK-OPI
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Błachowski Aleksander, Etnografia. Ścieżka edukacji regionalnej, Lublin 2002.

Burszta Wojciech J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Rozdział 2. Kultura i kultury, Poznań 1998

Barańska Katarzyna, Muzeum etnograficzne, Misje, struktury, strategie, Kraków 2004

Dziedzictwo kulturowe Mazowsza, tom. I, red. wybrane artykuły

Imponderabilia ochrony dziedzictw kulturowego, red. naukowy S. Kowalska, Poznań-Kalisz 2015, -wybrane artykuły

Jędrysiak Tadeusz, Turystyka kulturowa, Warszawa 2008

Moszyński Kazimierz, Kultura ludowa Słowian, t. I, II(1,2), Warszawa 1967-1968. Wyd. II (także wyd. I)

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W09:Rozumie kompleksową naturę kultury oraz jej złożoność i historyczną zmienność jej znaczeń

K_W10: Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym

K_W11: Ma podstawową wiedzę na temat zjawisk społeczno-kulturowych zachodzących w społecznościach różnego typu, rodzajów więzi społecznej oraz relacji pomiędzy strukturami społecznymi

K_W14: Ma podstawową wiedzę na temat sposobów upowszechniania wiedzy, popularnego prezentowania i interpretowania dziedzictwa kulturowego

Umiejętności:

K_U02: Posiada pogłębioną umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społeczno-kulturowych zachodzących w przeszłości; potrafi

zidentyfikować ich przyczyny i skutki

K_U07: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów własnych i poglądów innych autorów, oraz

formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań

K_U10: Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych naukowych i popularno-naukowych prac pisemnych w języku polskim i angielskim, dotyczących zagadnień szczegółowych archeologii i zarządzania dziedzictwem kulturowym

K_U21: Posiada pogłębioną umiejętność pisania tekstów przydatnych w pracy akademickiej, jak na przykład: abstrakt, streszczenie, krótki artykuł

Kompetencje społeczne:

K_K02: Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

K_K05: Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego ludzkości oraz za dostarczanie społeczeństwu jego popularnej interpretacji opartej na rzetelnej wiedzy naukowej.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia: ocena będzie wypadkową kilku składników: 1. obecności na zajęciach (można opuścić trzy zajęcia), dalsza nieobecność musi zostać zaliczona w formie wskazanej przez prowadzącą, 2. aktywności oraz 3. przygotowanie projektu na wskazany element dziedzictwa etnograficznego (zawierającego prezentację, interpretację i propozycję ochrony zabytku)

Na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach, nie przygotował projektu.

Na ocenę 3 (dst) student ma podstawowa wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie, projekt nie zawiera podstawowych elementów.

Na ocenę 4 (db) student poprawnie porusza się po omawianych na zajęciach zagadnieniach, posiada podstawowe umiejętności badawcze, potrafi pracować i współdziałać w zespole czego dowodem jest dobrze przygotowany projekt.

Na ocenę 5 (bdb) student swobodnie porusza się w omawianych na zajęciach zagadnieniach, projekt został oceniony wysoko (bardzo dobrze).

Zakres tematów:

Zakres tematów

1. Zajęcia wstępne (omówienie zagadnień)

2. Identyfikacja zabytków etnograficznych: materialnych i niematerialnych

3. Ochrona zabytków etnograficznych poprzez prezentację w różnych typach muzeów

4. Ochrona zabytków etnograficznych w kreowaniu produktu turystycznego

5-7. Identyfikacja i ochrona niematerialnych zabytków etnograficznych: przez instytucje rządowe/ samorządy/instytucje naukowe, osoby prywatne

8. Praktyczna interpretacja zabytków materialnych (Muzeum Etnograficzne w Warszawie/Skansen w Sierpcu)

9. Praktyczna prezentacja niematerialnych zabytków (Muzeum Etnograficzne w Warszawie/Skansen w Sierpcu)

10. Skansen w Granicy koło Kampinosu – promocja etnograficznego dziedzictwa materialnego czy niematerialnego

11. Muzeum Warszawskiej Pragi – inne spojrzenie na zabytki etnograficzne -spotkanie z pracownikami muzeum

12-13. Etniczność a zabytki etnograficzne – przykłady z kultury żydowskiej, śląskiej, kaszubskiej, białoruskiej i ukraińskiej

14-15. Prezentacja własnych projektów 30-40 min, Zaliczenie zajęć.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja na proponowane zagadnienia, dyskusja problemowa, metoda projektu, studium przypadku, burza mózgów.

Platforma Moodle, Ms Teams

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 9:45 - 11:15, (sala nieznana)
Joanna Wawrzeniuk 15/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)