Literatura: |
Błachowski Aleksander, Etnografia. Ścieżka edukacji regionalnej, Lublin 2002.
Burszta Wojciech J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Rozdział 2. Kultura i kultury, Poznań 1998
Barańska Katarzyna, Muzeum etnograficzne, Misje, struktury, strategie, Kraków 2004
Dziedzictwo kulturowe Mazowsza, tom. I, red. wybrane artykuły
Imponderabilia ochrony dziedzictw kulturowego, red. naukowy S. Kowalska, Poznań-Kalisz 2015, -wybrane artykuły
Jędrysiak Tadeusz, Turystyka kulturowa, Warszawa 2008
Moszyński Kazimierz, Kultura ludowa Słowian, t. I, II(1,2), Warszawa 1967-1968. Wyd. II (także wyd. I)
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
K_W09:Rozumie kompleksową naturę kultury oraz jej złożoność i historyczną zmienność jej znaczeń
K_W10: Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym
K_W11: Ma podstawową wiedzę na temat zjawisk społeczno-kulturowych zachodzących w społecznościach różnego typu, rodzajów więzi społecznej oraz relacji pomiędzy strukturami społecznymi
K_W14: Ma podstawową wiedzę na temat sposobów upowszechniania wiedzy, popularnego prezentowania i interpretowania dziedzictwa kulturowego
Umiejętności:
K_U02: Posiada pogłębioną umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społeczno-kulturowych zachodzących w przeszłości; potrafi
zidentyfikować ich przyczyny i skutki
K_U07: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów własnych i poglądów innych autorów, oraz
formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań
K_U10: Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych naukowych i popularno-naukowych prac pisemnych w języku polskim i angielskim, dotyczących zagadnień szczegółowych archeologii i zarządzania dziedzictwem kulturowym
K_U21: Posiada pogłębioną umiejętność pisania tekstów przydatnych w pracy akademickiej, jak na przykład: abstrakt, streszczenie, krótki artykuł
Kompetencje społeczne:
K_K02: Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K05: Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego ludzkości oraz za dostarczanie społeczeństwu jego popularnej interpretacji opartej na rzetelnej wiedzy naukowej.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania:
Warunki zaliczenia: ocena będzie wypadkową kilku składników: 1. obecności na zajęciach (można opuścić trzy zajęcia), dalsza nieobecność musi zostać zaliczona w formie wskazanej przez prowadzącą, 2. aktywności oraz 3. przygotowanie projektu na wskazany element dziedzictwa etnograficznego (zawierającego prezentację, interpretację i propozycję ochrony zabytku)
Na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach, nie przygotował projektu.
Na ocenę 3 (dst) student ma podstawowa wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie, projekt nie zawiera podstawowych elementów.
Na ocenę 4 (db) student poprawnie porusza się po omawianych na zajęciach zagadnieniach, posiada podstawowe umiejętności badawcze, potrafi pracować i współdziałać w zespole czego dowodem jest dobrze przygotowany projekt.
Na ocenę 5 (bdb) student swobodnie porusza się w omawianych na zajęciach zagadnieniach, projekt został oceniony wysoko (bardzo dobrze).
|
Zakres tematów: |
Zakres tematów
1. Zajęcia wstępne (omówienie zagadnień)
2. Identyfikacja zabytków etnograficznych: materialnych i niematerialnych
3. Ochrona zabytków etnograficznych poprzez prezentację w różnych typach muzeów
4. Ochrona zabytków etnograficznych w kreowaniu produktu turystycznego
5-7. Identyfikacja i ochrona niematerialnych zabytków etnograficznych: przez instytucje rządowe/ samorządy/instytucje naukowe, osoby prywatne
8. Praktyczna interpretacja zabytków materialnych (Muzeum Etnograficzne w Warszawie/Skansen w Sierpcu)
9. Praktyczna prezentacja niematerialnych zabytków (Muzeum Etnograficzne w Warszawie/Skansen w Sierpcu)
10. Skansen w Granicy koło Kampinosu – promocja etnograficznego dziedzictwa materialnego czy niematerialnego
11. Muzeum Warszawskiej Pragi – inne spojrzenie na zabytki etnograficzne -spotkanie z pracownikami muzeum
12-13. Etniczność a zabytki etnograficzne – przykłady z kultury żydowskiej, śląskiej, kaszubskiej, białoruskiej i ukraińskiej
14-15. Prezentacja własnych projektów 30-40 min, Zaliczenie zajęć.
|
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja na proponowane zagadnienia, dyskusja problemowa, metoda projektu, studium przypadku, burza mózgów.
Platforma Moodle, Ms Teams
|