Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rekultywacja środowiska WB-IS-24-03
Wykład (WYK) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Materiały zamieszczone na platformie e-learningowej.

Literatura podstawowa:

1. Karczewska A.: Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych. Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław, 2008.

2. Siuta J., Żukowski B.: Degradacja i rekultywacja powierzchni ziemi w Polsce. Monografia. IOŚ, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca:

1. Maciak F.: Ochrona i rekultywacja środowiska. Wyd. SGGW Warszawa, 1999.

2. Environmental Analysis and Remediation. Ed. Meyers R., New York 1998.

3. Gworek B. i in.: Technologie rekultywacji gleb. Monografia. IOŚ Warszawa 2004.

4. Baran S. 2000: Ocena stanu degradacji i rekultywacji gleb. Wyd. AR Lublin.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceny:

Wykład - egzamin w formie pisemnej.

Egzamin/egzamin w formie pisemnej, na podstawie treści wykładów i literatury. Składa się z 3 opisowych pytań, za pełną odpowiedź na każde pytanie można otrzymać 10 pkt., w sumie 30 pkt.

• bdb (5)………………. 28 – 30 pkt.

• db plus (4.5)………… 25 – 27 pkt.

• db (4)………………… 22 – 24 pkt.

• dst plus (3.5)………... 19 – 21 pkt.

• dst (3)……………….. 16 – 18 pkt.

• ndst. (2)……………… 0 -15 pkt.

100% aktywności na wykładach pod.nosi ocenę o 0.5 stopnia.

Kryteria oceniania:

•Na ocenę 5 (bdb) – ma kompleksową i usystematyzowaną wiedzę dotyczącą: przyczyn zanieczyszczenia środowiska naturalnego, przeciwdziałania skutkom jego degradacji oraz bardzo dobrze zna metody rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi bardzo dobrze zaprezentować i zilustrować przykładami posiadaną wiedzę.

•Na ocenę 4 (db) – ma dobrą znajomość przyczyn zanieczyszczenia środowiska naturalnego, przeciwdziałania skutkom jego degradacji oraz zna metody rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi dobrze zaprezentować i zilustrować przykładami posiadaną wiedzę.

•Na ocenę 3 (dst) – posiada dostateczną wiedzę dotyczącą: przyczyn zanieczyszczenia środowiska naturalnego, przeciwdziałania skutkom jego degradacji oraz zna metody rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi dostatecznie zaprezentować i zilustrować przykładami posiadaną wiedzę.

•Na ocenę (ndst) – nie posiada dostatecznej wiedzy dotyczącej: przyczyn zanieczyszczenia środowiska naturalnego, przeciwdziałania skutkom jego degradacji oraz nie zna metod rekultywacji terenów zdegradowanych. Nie potrafi podać przykładów z zakresu rekultywacji środowiska.

Zakres tematów:

1. Gleba jako element środowiska. Przyczyny naturalne i antropogeniczne degradacji gleb, procesy, formy i skutki.

2. Kwasowa i chemiczna degradacja gleb - przyczyny, objawy. Zanieczyszczenia i skażenia gleb. Zapobieganie i ochrona. Degradacja szaty roślinnej i chemizmu roślin. Degradacja ekosystemów wodnych.

3. Rekultywacja gleb - definicje, regulacje prawne ochrony i rekultywacji gruntów, przesłanki rekultywacji - bezpośrednie i pośrednie.

4. Wybór kierunku rekultywacji i zagospodarowania terenów zdegradowanych. Fazy rekultywacji gleb.

5. Podział metod rekultywacji gleb. Technologie ex-situ i in-situ.

6. Metody fizyczne i chemiczne rekultywacji gleb.

7. Metody biologiczne rekultywacji gleb i gruntów - bioremediacja i fitoremediacja. Rola roślinności w rekultywacji.

8. Rekultywacja terenów zdegradowanych przez górnictwo podziemne i odkrywkowe - sposoby, wybór metody.

9. Rekultywacja terenów składowania odpadów komunalnych - zasady i rozwiązania techniczne.

10. Rekultywacja gleb zdegradowanych chemicznie, w tym gleb zakwaszonych, gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi.

11. Rekultywacja terenów zdegradowanych przez zakłady energetyczne, zagospodarowanie składowisk odpadów paleniskowych.

12. Rekultywacja gleb zanieczyszczonych substancjami ropopochodnymi.

13. Rekultywacja terenów popowodziowych.

14. Rekultywacja biologiczna realizowana metodą zagospodarowania leśnego. Dobór szaty roślinnej i odpowiednich gatunków.

15. Klasyfikacja gleb zrekultywowanych. Metody oceny postępu rekultywacji.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

Metody dydaktyczne:

Wiedza: Wykład konwersatoryjny - ma na celu aktywizację studentów oraz umożliwia podjęcie dyskusji.

Sposoby weryfikacji efektów uczenia się:

Efekty uczenia się w zakresie wiedzy:

- pozytywna ocena z egzaminu końcowego,

- aktywność na wykładach.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 11:30 - 13:00, sala e-learning
Marian Sułek 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)