Literatura: |
1. Fleischer, M. Obraz świata. Ujęcie z punktu widzenia teorii systemów i konstruktywizmu, [w:] Język a Kultura, tom 13, Wrocław 2000.
2. Fleischer, M. Zarys ogólnej teorii komunikacji, [w:] Mechanizmy perswazji i manipulacji, Łask, 2007, s. 29 – 72.
3. Językowy obraz świata, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 1999.
4. Kleiber, Georges, Semantyka prototypu. Kategorie i znaczenia leksykalne, Kraków 2003.
5. Leszczak, O. Krytyka doświadczenia etnicznego, Katowice 2014.
6. Preyzner, M. Status tekstów uznawanych za językoznawcze, [w:] Językoznawstwo synchroniczne i diachroniczne, pod red. J. Sambor, J. Linde-Usiekniewicz, R. Huszczy, Warszawa 1993, s. 235 – 246.
7. Taylor, J.R. Kategoryzacja w języku, Kraków 2001.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
1. Ajdukiewicz, K. Zagadnienia i kierunki w filozofii, Kęty – Warszawa 2004.
2. Mańczak, W. Z zagadnień językoznawstwa ogólnego, Wrocław 1970.
3. Saussure, F. Szkice z językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2004.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pierwszego semestru (bez oceny) odbywa się na podstawie obecności na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwione nieobecność). Zaliczenie całego przedmiotu odbywa się na podstawie przygotowanej przez studenta pracy rocznej oraz sprawdzianu wiadomości z zakresu podstawowych problemów metodologii badań nad językiem.
Przy ocenie końcowej brana jest pod uwagę średnia ocen z pracy rocznej oraz sprawdzianu wiadomości:
2.0 Poniżej 50% punktów uzyskanych łącznie z pracy i sprawdzianu wiadomości
3.0 Od 50%-60% punktów uzyskanych łącznie z pracy i sprawdzianu wiadomości
3.5 Powyżej 60%-70% punktów uzyskanych łącznie z pracy i sprawdzianu wiadomości
4.0 Powyżej 70%-80% punktów uzyskanych łącznie z pracy i sprawdzianu wiadomości
4.5 Powyżej 80%-90% punktów uzyskanych łącznie z pracy i sprawdzianu wiadomości
5.0 Powyżej 90%-100% punktów uzyskanych łącznie z pracy i sprawdzianu wiadomości.
|
Zakres tematów: |
-Metodologiczne problemy teorii komunikacji.
-Z zagadnień socjolingwistyki.
-Językowy obraz świata w świetle metodologicznych problemów lingwistyki kognitywnej.
-O metodach badań idiolektu.
-Metodologiczny aspekt kultury języka.
-Metalingwistyka i analiza tekstów językoznawczych.
-Postmodernizm w lingwistyce.
|