Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poetyka literacka - poetyka intersemiotyczna WH-KU-I-1-PoeInter-L
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
MS Teams: Zajęcia prowadzone w trybie zdalnym.
Literatura:

Materiały dydaktyczne zamieszczane będą na platformie Moodle.

Literatura:

Ad. 2 i 3.

B. Pawłowska-Jądrzyk, "Jak Alfred Hitchcock zdystansował Roberta Blocha. Raz jeszcze o Psychozie (w sześćdziesiątą rocznicę powstania słynnej ekranizacji powieści)", „Tekstualia” 1 (60)/ 2020, s. 69-81. Tekst dostępny w internecie: https://tekstualiascience.com/resources/html/article/details?id=203994&preview=true

uzup.:

F. Truffaut, A. Hitchcock, Hitchcock / Truffaut, współpraca H. Scott, tłum., oprac. i posłowie T. Lubelski, Izabelin 2005 [wybór].

G. Lenne, Śmierć w kinie, tłum. T. Szczepański, w: Wymiary śmierci, red. S. Rosiek, Gdańsk 2010.

Ad. 4 i 5.

J. Płażewski Figury stylistyczne narracji, [w tegoż:] Język filmu, Warszawa 1982, s. 249-271.

uzup.: B. Pawłowska-Jądrzyk, Między Hiobem a homo sovieticus. O “Losie człowieka” Siergieja Bondarczuka w aspekcie transsemiotycznym, „Teksty Drugie” 2010, nr 5, s. 200-211.

Ad. 7.

J. Tereszczuk „Świat karnawału – karnawał świata. Wizja rzeczywistości skarnawalizowanej w filmie Milosa Formana Amadeusz”, „Kwartalnik Filmowy” 2004/ 45, S. 146-162.

uzup.

S. Awierincew „Bachtin, śmiech i kultura chrześcijańska”, przeł. R. Mazurkiewicz, „Znak” 1994, nr 9, s. 86 -99.

J. Onimus "Groteskowość a doświadczenie świadomości", przeł. K. Falicka, "Pamiętnik Literacki" LXX, 1979 z. 4.

Ad. 8.

A. Helman, A. Pitrus "Podstawy wiedzy o filmie", słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008, s. 108-118 (analiza filmu "Nie oglądaj się teraz" N. Roega).

uzup.

"Słownik filmu", red. R. Syska, Kraków 2010;

Jurij Łotman „Semiotyka filmu”, Warszawa 1983 (fragm.).

Ad. 10-13.

Franz Stanzel, Typowe formy powieści, w: Teoria form narracyjnych w niemieckim kręgu językowym. Antologia, oprac. Ryszard Handke, Kraków 1980, s. 237-287.

uzup.:

Michał Głowiński, O powieści w pierwszej osobie, w tegoż: Narracje literackie i nieliterackie, Kraków 1997, s. 54-64.

Aleksandra Okopień-Sławińska, Relacje osobowe w literackiej komunikacji, w tejże: Semantyka wypowiedzi poetyckiej, Kraków 1998, s. 100-116 (fragm.).

Ad. 14-15.

B. Uspienski Strukturalna wspólnota różnych sztuk. Ogólne zasady organizacji dzieła malarskiego i literackiego, [w tegoż:] Poetyka kompozycji. Struktura tekstu artystycznego i typologia form kompozycji, przeł. P. Fast, Katowice 1997, s. 191-244.

Efekty uczenia się:

Wiedza

KU1_W05

znajomość specyfiki poszczególnych dziedzin sztuki, znajomość terminologii z zakresu poetyki w stopniu umożliwiającym analizę tekstów mono- i polisemiotycznych, znajomość terminologii i podstawowych narzędzi metodologicznych potrzebnych do analizy mediów artystycznych

P6S_WG

Umiejętności

KU1_U04

umiejętność sproblematyzowania zagadnień teoretycznych w kontekście wybranego przedmiotu analizy, umiejętność doboru narzędzi metodologicznych do analizy tekstów mono- i polisemiotycznych

P6S_UW

KU1_U05

umiejętność rozpoznania specyfiki konkretnego medium artystycznego, opisu podstawowych zasad organizacji świata przedstawionego w różnych mediach, umiejętność rozpoznania sposobów kreowania znaczeń w różnego typu tekstach kultury P6S_UW; P6S_UK

Kompetencje

KU1_K01 Student potrafi poddać zasadnej krytyce różnego rodzaju teksty kultury, opierając swoje sądy o wiedzę z zakresu poetyki literackiej i intersemiotycznej.

P6S_KK

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów kształcenia: kolokwia w ciągu roku; na koniec semestru - test zaliczeniowy; na koniec roku pisemny egzamin z dwóch semestrów.

Warunki zaliczenia każdego z semestrów:

- nieprzekroczenie dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności na ćwiczeniach;

- zaliczenie wszystkich kolokwiów (po uzgodnieniu, możliwość poprawy ocen na dyżurze);

- odrabianie prac domowych, bieżące przygotowanie do każdych zajęć (możliwość "zaliczenia nieprzygotowań" na dyżurze).

Uwaga! Warunek "obecność na zajęciach" wiąże się z gotowością do brania udziału w zajęciach, odpowiedzi na zadawane pytania itp. Osoby, które chcą uzyskać obecność na ćwiczeniach z poetyki, muszą mieć sprawny mikrofon (w komputerze lub telefonie), niespełnienie tego warunku będzie traktowane jako nieobecność.

Zakres tematów:

semestr 2.

1. Podsumowanie wyników kolokwium zaliczającego pierwszy semestr; organizacja pracy w semestrze letnim.

2. Narracja w filmie fabularnym - wprowadzenie (na przykładzie "Psychozy" Alfreda Hitchcocka).

3. Aspekty kreacyjne polisemiotycznego medium audiowizualnego (w kontekście "Psychozy" Alfreda Hitchcocka i jej literackiego pierwowzoru).

4. Kwestia znaczenia w polisemiotycznym medium filmowym (w kontekście "Losu człowieka" Siergieja Bondarczuka).

5. Perswazja w kinie ("Los człowieka" cd.). Figury stylistyczne narracji filmowej.

6. Zajęcia powtórzeniowo-uzupełniające.

7. Aspekty karnawalizacji świata przedstawionego w filmie (na przykładzie "Amadeusza" M. Formana). Powtórzenie wiadomości o kulturze karnawału.

8. Znaczeniotwórcza rola montażu w kinie.

9. Narracja filmowa - powtórzenie i uzupełnienie wiadomości.

10-13. Narracja literacka i typowe formy powieści.

14-15. Strukturalna wspólnota dzieła malarskiego i literackiego.

Powtórzenie, zaliczenie.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone w formie e-learningu, symultanicznie.

Metody dydaktyczne:

- poszukujące: ćwiczeniowa (oparta zwłaszcza na wykorzystaniu fotografii), studium przypadku (analiza konkretnych przykładów, ukierunkowana na dokonywanie porównań czy uogólnień);

- eksponujące: pokaz (demonstrowanie przykładów przy kierowaniu uwagi obserwujących na istotne cechy).

- podające: elementy wykładu konwersatoryjnego (w połączeniu z aktywnością słuchaczy skierowaną na rozwiązywanie problemów teoretycznych lub praktycznych).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 13:15 - 14:45, sala e-learning
Brygida Pawłowska-Jądrzyk 19/20 szczegóły
2 każda środa, 11:30 - 13:00, sala e-learning
Brygida Pawłowska-Jądrzyk 18/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)