Literatura: |
LEKTURY PODSTAWOWE:
1/ Platon, Protagoras (309-328- Mit Prometeusza), tłum. L. Regner, Warszawa 1995.
2/.F.Th. Vischer, Symbol, Stan Rzeczy, 8 (2015), s.17-34.
3/ E. Cassirer, Esej o człowieku, tłum. A. Staniewska, Warszawa 1977, s. 77-158.
4/ G. Vico, Nauka nowa, tłum. J. Jakubowicz, Warszawa 1966, s. 154-245.
5/ H. Usener, Keraunos. Przyczynek do historii pewnego wyobrażenia religijnego, Załącznik kulturoznawczy 7 (2020), s. 619-670.
6/. H. Blumenberg, Wtargnięcie nazwy w bezimienny chaos, [w:] Praca nad mitem, Warszawa 2009, s. 32-56.
7/ G. Frazer, Magia sympatyczna, [w:] Złota gałąź, tłum. H. Krzeczkowski, 1962, s. 42- 89.
8/ A. Warburg, Obrazy z terytorium Indian Pueblo w Ameryce Północnej, tłum. P. Sosnowska, Konteksty. Polska Sztuka Ludowa 2-3 (293-294) 2011, s. 41-54.
9/ S. Freud, Totem i tabu, tłum. M. Poręba, R. Reszke [w:] Pisma społeczne, Warszawa 1998,
10/ R. Girard, Widziałem szatana spadającego z nieba jak błyskawica, tłum. E. Burska, Warszawa 2002.241-375.
Literatura uzupełniająca:
I.Berlin, Giambattista Vico i historia kultury, [w:] Pokrzywione drzewo człowieczeństwa, tłum. M. Pietrzak-Merta, Warszawa 2004 s. 43-60.
H. Blumenberg, Paradygmaty dla metaforologii, przeł. Bogdan Baran, Aletheia, Warszawa 2017.
E. Cassirer, Symbol i język, tłum. B. Andrzejewski Poznań 1995.
M. Horkheimer, Th.W. Adorno, Odyseusz albo mit Oświecenia, [w:] Dialektyka Oświecenia, tłum. M. Łukasiewicz, Warszawa 1994, s. 60-97.
J. Habermas, Wyzwalająca moc symbolicznego formowania. Humanistyczne dziedzictwo Ernsta Cassirera i Biblioteka Warburga [w:] Od wrażenia zmysłowego do symbolicznego wyrazu, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 2004, s. 5-33.
H. White, Tropika historii: struktura głęboka Nauki Nowej, [w:] Poetyka pisarstwa historycznego, tłum. E. Domańska, Kraków 2000, s.237-267.
L. Wittgenstein, Uwagi o „Złotej gałęzi” Frazera, tłum. A. Orzechowski, Warszawa 1998.
|