Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozoficzne koncepcje kultury cz. II WH-KU-II-2-FiloKonKu
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6b30b646b5cb4676b3945a2790d2a362%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a1b3f0f0-f2db-4d9d-9258-b55e5ce588d3&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzaminacyjny
Literatura:

K. Marks, Fetyszyzm towarowy i jego tajemnica, [w:] Kapitał. Krytyka ekonomii politycznej, t. 1., Warszawa xxx.

Ch. Baudelaire, Malarz życia nowoczesnego, tłum. J. Guze, Gdańsk 1998.

Pius X, Pascendi dominici gregis" O zasadach modernistów.

K. Marks, Manifest komunistyczny

W. Benjamin, Paryż, stolica XIX wieku, tłum I. Kania, [w:] W. Benjamin, Pasaże, Kraków 2006, s. 33-61.

W. Benjamin, Pasaże, Kraków 2006 (wybór).

W. Benjamin, Dzieło sztuki w epoce jego reprodukowalności technicznej, tłum. R. Reszke, Warszawa 2011, s. 23-51.

M. Mauss, Szkic o darze. Forma i podstawa wymiany w społeczeństwa archaicznych, przeł. K. Pomian, [w:] tenże, Socjologia i antropologia, Warszawa 1973, s. 211-415

Literatura uzupełniająca:

L. Aragon, Wieśniak Paryski, tłum. A. Międzyrzecki, Warszawa 1971.

W. Benjamin, Mała historia fotografii, tłum. J. Sikorski, w: Anioł historii, Poznań 1996, s. 105-124.

M. Berman, Baudelaire: modernizm na ulicach, [w:] Wszystko, co stałe, rozpływa się w powietrzu. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności, tłum. M. Szuster, Kraków 2006. s. 171-224.

Charles de Brosses, O kulcie fetyszów, tłum. M. Skrzypek Warszawa 1992.

R. Bodei, O życiu rzeczy, A. Bielak, Łódź 216.

H. Böhme, Fetyszyzm i kultura. Inna teoria nowoczesności, przeł. M. Falkowski, Warszawa 2012.

S. Buck-Morss, Estetyka i anestetyka: esej Waltera Benjamina o dziele sztuki przemyślany na nowo, tłum. A. Lipszyc, Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej 20 (2018)

S. Giedion, Przestrzeń, czas i architektura, Narodziny nowej tradycji, tłum. J. Olkiewicz, Warszawa 1968.

R. Koselleck, Przełom w nowoczesności, czyli koniec epoki koni, Kronos, 48 1(2019), s. xx

J. Kusiak, Kto zamieszka w żelaznej klatce? Max Weber, Walter Benjamin i mitologie odczarowanej nowoczesności, [w:] Śpiewak P. (red.), Dawne idee, nowe problemy, Warszawa 2010, s. 67-88.

G. Kubler, Kształt czasu. Uwagi o historii rzeczy, tłum. J. Hołówka, Warszawa 1970.

G. Lukacs, Historia i świadomość klasowa. Studia o marksistowskiej dialektyce, tłum. M. Siemek, Warszawa 1988, s. 198-417.

E.A. Poe, Człowiek tłumu, tłum. S. Wyrzykowski,

W. Schivelbusch, Historia podróży koleją. O industrializacji przestrzeni i czasu w XIX wieku, tłum. K. Wudarska, Kronos, 48 1(2019), s. 143-171.

G. Simmel, Z psychologii mody. Studium socjologiczne. [w:] Most i drzwi. Wybór esejów, przeł. M. Łukowicz, Oficyna Naukowa, Warszawa. 2006.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student/ka:

- zna główne XX-wieczne filozoficzne ujęcia kultury.

- odróżnia odmienne koncepcje kultury i dostrzega ich zależność od filozoficznych rozstrzygnięć w dziedzinie antropologii (wizji człowieka) i metafizyki (wizji świata).

- potrafi krytycznie analizować aktualne zjawiska społeczno-kulturowe, wykorzystując konkretne stanowiska filozoficzne.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie konwersatorium na podstawie obecności na zajęciach oraz rozprawki - pięciostronicowego eseju - poświęconego jednemu z omawianych na zajęciach zagadnień.

Zakres tematów:

Na zajęciach omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia:

Filozoficzne i teologiczne spory wokół nowoczesności: spór starożytników z nowożytnikami

Nowoczesność opisywana w kategoriach: "odczarowania", utraty aury i herezji.

Kultura w perspektywie wytworów materialnych.

Urzeczowienie i utowarowienie.

Fenomen nowoczesnego miasta: „szklane domy”, pasaże (domy towarowe), kolej żelazna, fotografia, moda, fenomen tłumu.

Warszawa jako miasto nowoczesne

Społeczeństwo jako system krążenia towarów

Społeczeństwo jako system krążenia darów.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia z filozoficznych koncepcji kultury mają charakter ćwiczeń prowadzonych zdalnie na platformie MSTeams. Do każdych zajęć przyporządkowana jest lektura - klasyczny tekst z zakresu filozofii kultury. której znajomość jest wymagana i będzie weryfikowana.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, sala e-learning
Robert Pawlik 15/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)