Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tradycja antyczna WH-KUZ-I-1-TrAnt
Wykład (WYK) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab9d0f177b3b0465bafabd19dd5ef2685%40thread.tacv2/conversations?groupId=e0ec7d59-4e1a-47c4-a3a1-4358bd02c50d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzaminacyjny
Literatura:

Dzieła literackie autorów starożytnych, wykorzystywane na zajęciach

Homer, Iliada, Wrocław 1972 (lub inne) Homer, Odyseja, Wrocław 1975 (lub inne)

Hezjod, Teogonia, Prace i dnie, Tarcza, (J. Łanowski) Warszawa 1999

Ezop, Bajki Ezopowe, Wrocław 1961

Liryka starożytnej Grecji, Wrocław 1984 (lub wydania późniejsze)

Antologia liryki greckiej (W. Steffen), Wrocław 1955

Antologia Palatyńska, Warszawa 1984

Ajschylos, Tragedie, (S. Srebrny) Warszawa 1954 (lub późniejsze) – obowiązkowo dwie tragedie do zalicenia

Arystofanes, Komedie, (S. Srebrny), Warszawa 1975

Arystofanes, Wybór komedii (S. Srebrny), Warszawa 1955

Arystofanes, Komedie (J. Ławińska-Tyszkowska), Warszawa 1970

A.Sandauer, Dramaty greckie, Warszawa 1977

Sofokles, Tragedie, (Morawski) Warszawa 1969 (lub późniejsze) – obowiązkowo dwie tragedie do zalicenia

Eurypides, Tragedie, (J. Łanowski) Warszawa 1967, 1972, 1980 –

Platon, Dialogi (Wł. Witwicki), Warszawa 1958

Tukidydes, Wojna Peloponeska, Warszawa 1985

Literatura dodatkowa

R. Chodkowski, Ajschylos i jego tragedie, Lublin 1994

J. Griffin, Homer, przeł. R. Sucharski, Warszawa 1999.

W. Jaeger, Paidea (t. I i II), Warszawa 1962-64

W. Jaeger, Wczesne chrześcijaństwo i grecka paidea, Bydgoszcz 2002

M. Kocur, Teatr antycznej Grecji, Wrocław 2002

H.D.F. Kitto, Tragedia grecka, Bydgoszcz 1997

A. Krokiewicz, Studia orfickie. Moralność Homera i etyka Hezjoda, Warszawa 2000

Z. Kubiak, Literatura Greków i Rzymian, Warszawa 1999

Z. Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1998

K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1977 (lub inne)

K. Kumaniecki, J. Mańkowski, Homer, Warszawa 1974.

A. Lesky, Tragedia grecka, Kraków 2006.

J. Łanowski, Literatura Grecji starożytnej w zarysie, Warszawa 1987

E. Mireaux, Życie codzienne w Grecji w epoce Homera, Warszawa 1962

J. Parandowski, Mitologia, Warszawa 1982 (lub inne)

Podbielski H. (red.), Literatura Grecji starożytnej, Lublin 2005

J. de Romilly, Tragedia grecka, Warszawa 1994

T. Sinko, Literatura grecka (t. I i II), Warszawa 1959

S. Srebrny, Teatr grecki i polski, Warszawa 1984

W. Steffen, T. Batóg, Ajschylos. Twórca tragedii greckiej, Warszawa - Poznań 2000

A. Świderkówna, Hellenika, Wizerunek epoki od Aleksandra do Augusta, Warszawa 1978

A. Świderkówna, Bogowie zeszli z Olimpu, Warszawa 1999

T. Zieliński, Historia kultury antycznej, Warszawa 1922.

T. Zieliński, Literatura starożytnej Grecji epoki powszechnej. Zarys ogólny, Warszawa- Kraków 1931.

Efekty uczenia się:

student:

zna podstawowy dorobek literatury i kultury antycznej, rozumie wywodzącą się z niej terminologię humanistyczną, zna związki współczesnej literatury i kultury polskiej z kulturą śródziemnomorską i arcydziełami literatury światowej

potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, teatralnego, filmowego

jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu

Metody i kryteria oceniania:

test egzaminacyjny, w miarę możliwości - rozmowa podczas wykładu ze studentem

Student ma obowiązek uczestniczenia w zajęciach, pisze test egzaminacyjny z materiału podanego na zajęciach, na ocenę końcową może mieć wpływ również aktywność studenta podczas zajęć

na ocenę 5

student:

zna bardzo dobrze podstawowy dorobek literatury i kultury antycznej, rozumie wywodzącą się z niej terminologię

humanistyczną, zna związki współczesnej literatury i kultury polskiej z kulturą śródziemnomorską i arcydziełami literatury

światowej

potrafi bardzo dobrze posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz

samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, teatralnego, filmowego

jest w stopniu bardzo dobrym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z

najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu

na ocenę 4

student:

zna dobrze podstawowy dorobek literatury i kultury antycznej, rozumie wywodzącą się z niej terminologię humanistyczną,

zna związki współczesnej literatury i kultury polskiej z kulturą śródziemnomorską i arcydziełami literatury światowej

potrafi dobrze posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz

samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, teatralnego, filmowego

jest w stopniu dobrym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi

ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu

na ocenę 3

student:

zna dostatecznie podstawowy dorobek literatury i kultury antycznej, rozumie wywodzącą się z niej terminologię

humanistyczną, zna związki współczesnej literatury i kultury polskiej z kulturą śródziemnomorską i arcydziełami literatury

światowej

potrafi dostatecznie posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz

samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, teatralnego, filmowego

jest w stopniu dostatecznym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z

najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu

na ocenę 2

student nie spełnia wymogów na powyższe oceny.

Zakres tematów:

Kultura minojska i mykeńska, pismo linearne A i B, alfabet grecki (inskrypcje), koine; Grecja i Rzym – uwarunkowania

geograficzne, różnice wobec monarchii wschodnich; z historii literatury: chronologia, epoki literackie (rozwój gatunków,

reprezentatywni autorzy); epika Homera oraz Hezjod i jego Prace i dnie; religia starożytnej Grecji (mity, kosmogonia

Hezjoda); polis i demokracja ateńska - retoryka starożytna; historiografia starożytna i jej główni przedstawiciele (Herodot,

Tukidydes, Ksenofont); muzyka i liryka starożytnej Grecji; bajka starożytna (i jej kontynuatorzy – zwłaszcza w literaturze

polskiej); teatr i dramat antyczny (tragedia: Ajschylos, Sofokles, Eurypides, Seneka, komedia: Arystofanes, Plaut,

Terencjusz); cechy epoki hellenistycznej;

poezja rzymska (Katullus, Wergiliusz, Horacy, Owidiusz i inni wybrani poeci) oraz nawiązania do antyku w kulturze

późniejszych epok.

Metody dydaktyczne:

wykład, prezentacja, elementy dyskusji

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga sobota (nieparzyste), 11:30 - 13:00, sala e-learning
Dominika Budzanowska-Weglenda 17/40 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)