Historia w muzeum (wstęp do metodologii badań) WH-MU-I-1-HisMuMe-L
Ćwiczenia (CW)
Semestr letni 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Strona zajęć: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9a422cd6e02c443085ef08bb64557e88%40thread.tacv2/conversations?groupId=43dee9c3-e679-44b0-998b-5cd5cd13d317&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
MS Teams: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9a422cd6e02c443085ef08bb64557e88%40thread.tacv2/conversations?groupId=43dee9c3-e679-44b0-998b-5cd5cd13d317&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Literatura: |
Literatura: Materiały dydaktyczne do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle. Literatura: 1) D. Folga-Januszewska, 1000 muzeów w Polsce. Przewodnik, Olszanica 2011. 2) Losy muzeów narracyjnych, red. P. Kowal, K. Wolska–Pabian, Kraków–Warszawa 2019. 3) P. Majewski, Muzealna twarz Klio (wybór tekstów z lat 1999-2019), Wydawnictwo „Bellona”, Warszawa 2020. 4) Muzeum etyczne. Księga dedykowana Profesorowi Stanisławowi Waltosiowi w 85. rocznicę urodzin, red. D. Folga-Januszewska, Warszawa 2017. 5) Społeczeństwo polskie dziś: samoświadomość–uznanie–edukacja, red. M. Saganiak, M. Werner, M. Woźniewska–Działak, Ł. Kucharczyk, Warszawa 2018. 6) I Kongres Muzealników Polskich, red. M. Wysocki, Warszawa 2015. 7) Literatura przedmiotu podawana przez prowadzącego zgodnie z zindywidualizowanym zakresem tematycznym. |
Efekty uczenia się: |
Muz_W04, Muz_W05; Muz_U03, Muz_U07; Muz_K01 Muz_W04 (Uporządkowana wiedza w zakresie rozwoju muzeologii i muzealnictwa artystycznego, historycznego, naukowo-przyrodniczego i technicznego oraz metodologii stosowanej w tych naukach) Muz_W05 (Podstawowa wiedza w zakresie oddziaływania nurtów i teorii humanistyki, w tym zwłaszcza sztuki, filozofii, antropologii, socjologii i psychologii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych) Muz_U03 (Umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w zakresie nauk społecznych, prawnych i innych (z zakresu historii sztuki, kulturoznawstwa, archeologii, nauk przyrodniczych i technicznych), reprezentowanych w muzeach w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeach) Muz_U07 (Umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat istniejących muzeów i ich działalności; krytyka muzeologiczna) Muz_K01 (Świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumienie konieczności samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: Zajęcia odbywają się w formie e-lerningu w trybie synchronicznym na platformie Moodle za pośrednictwem aplikacji MS Teams. Opis ETCS: 1 pkt ETCS – udział w zajęciach, przygotowanie do zajęć – 10 godz. 2 pkt ETCS – lektury i przygotowanie pracy zaliczeniowej – 20 godz. (6 p-tów ETCS w skali roku) Metody: Ocenianie ustawiczne, aktywność podczas zajęć (udział w dyskusji – 40% oceny). Weryfikacja pracy zaliczeniowej (60% oceny). Efekty kształcenia w obszarze wiedzy osiągane są poprzez wykład informacyjno-problemowy, a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur. Efekty kształcenia w obszarze umiejętności osiągane są przez dyskusję a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur oraz poprzez ocenę przygotowanej przez studenta pracy zaliczeniowej, poświęconej zagadnieniu, mieszczącemu się w merytorycznym zakresie zajęć, przygotowanej z zastosowaniem metodologii, właściwej historii. Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych osiągane są przez dyskusję a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur oraz poprzez ocenę przygotowanej przez studenta pracy zaliczeniowej, poświęconej zagadnieniu, mieszczącemu się w merytorycznym zakresie zajęć, z zastosowaniem metodologii, właściwej historii. Kryteria: Ocena BDB – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w historii, wyciąga wnioski, dotyczące oddziaływania teorii historiograficznych na rozwój muzeów, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii, opisując procesy, wydarzenia, postacie, prezentowane w muzeach; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat muzeów, udostępniających kolekcje historyczne oraz edukujące o historii. Podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych w historii, student zachowuje obiektywizm w formułowaniu wniosków. Ocena DB – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w historii, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii, opisując procesy, wydarzenia, postacie, prezentowane w muzeach; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat muzeów, podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, nie zachowuje dostatecznego obiektywizmu w formułowaniu wniosków. Ocena DST – student identyfikuje metody badawcze stosowane w historii, podejmuje próby wyciągania wniosków, dotyczących oddziaływania teorii historiograficznych na rozwój muzeów. Ocena NDST – student nie spełnia kryteriów, stosowanych przy ocenie dostatecznej. Przygotowanie po każdym z semestrów prezentacji lub pracy pisemnej, zawierających tekst o objętości min. 10 tys. znaków ze spacjami. |
Zakres tematów: |
Podstawowym celem przedmiotu jest przybliżenie studentom historii jako dyscypliny naukowej, biorąc zaś pod uwagę szczególny kontekst kierunku studiów: przybliżenie działania muzeów jako instytucji, w których historia uprawiana jest jako nauka oraz udostępniana jako quantum wiedzy o przeszłości. Muzeum należy do instytucji, które integrują wiele specjalizacji. Odwiedzając muzea, poszukując w nich zatrudnienia, można w nich spotkać przedstawicieli wielu nauk humanistycznych, historycznych i społecznych. Efektywna praca zespołowa wymaga rozeznania w specyfice tych nauk, umiejętności interpretowania wielonurtowej instytucji. Jedną za takich dyscyplin jest historia, szczególnie obecna w muzeach historycznych, zwłaszcza w rozwijającej się w ostatnich dwu dekadach w Polsce kategorii muzeów narracyjnych (np. Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Muzeum II Wojny Światowej). Historia jest w tych muzeach prezentowana jako opowieść pozwalająca na pełniejsze zrozumienie zgromadzonych zbiorów. Historia jest również użyteczna w życiu publicznym; pomaga zrozumieć współczesny świat, odpowiedzieć na pytania o tożsamość, o miejsce w układzie stosunków międzynarodowych. Wiedza o przeszłości pozwala na afirmację dokonań przodków, daje również szansę na unikanie błędów, popełnianych przez minione generacje. Zagadnienia szczegółowe: • historia, jej rozumienie oraz przedmiot badań jako dyscypliny naukowej; • historia jako dyscyplina naukowa: metodologia, warsztat badawczy, chronologia, związki przyczyn i skutków; • źródła historyczne: krytyka zewnętrzna i wewnętrzna, reprezentatywność, kryteria selekcji, rola doświadczenia badawczego; • muzeum jako instytucja gromadząca źródła historyczne oraz edukująca o przeszłości (ustawodawstwo regulujące działalność muzeum); • źródła historyczne – kategorie; • fakt historyczny a prawda historyczna; • fakt historyczny a wielość jego interpretacji; • publiczność muzeów i jej wrażliwości; • czym jest polityka historyczna (polityka pamięci, kultura pamięci); • przykłady muzeów, w których działalności znajduje się historia jako nauka i opowieść o przeszłości (Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum II Wojny Światowej, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Zamek Królewski w Warszawie). |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: Zajęcia odbywają się w formie e-lerningu w trybie synchronicznym na platformie Moodle za pośrednictwem aplikacji MS Teams. Opis ETCS: 1 pkt ETCS – udział w zajęciach, przygotowanie do zajęć – 10 godz. 2 pkt ETCS – lektury i przygotowanie pracy zaliczeniowej – 20 godz. (6 p-tów ETCS w skali roku) Metody: Ocenianie ustawiczne, aktywność podczas zajęć (udział w dyskusji – 40% oceny). Weryfikacja pracy zaliczeniowej (60% oceny). Efekty kształcenia w obszarze wiedzy osiągane są poprzez wykład informacyjno-problemowy, a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur. Efekty kształcenia w obszarze umiejętności osiągane są przez dyskusję a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur oraz poprzez ocenę przygotowanej przez studenta pracy zaliczeniowej, poświęconej zagadnieniu, mieszczącemu się w merytorycznym zakresie zajęć, przygotowanej z zastosowaniem metodologii, właściwej historii. Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych osiągane są przez dyskusję a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur oraz poprzez ocenę przygotowanej przez studenta pracy zaliczeniowej, poświęconej zagadnieniu, mieszczącemu się w merytorycznym zakresie zajęć, z zastosowaniem metodologii, właściwej historii. Kryteria: Ocena BDB – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w historii, wyciąga wnioski, dotyczące oddziaływania teorii historiograficznych na rozwój muzeów, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii, opisując procesy, wydarzenia, postacie, prezentowane w muzeach; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat muzeów, udostępniających kolekcje historyczne oraz edukujące o historii. Podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych w historii, student zachowuje obiektywizm w formułowaniu wniosków. Ocena DB – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w historii, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii, opisując procesy, wydarzenia, postacie, prezentowane w muzeach; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat muzeów, podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, nie zachowuje dostatecznego obiektywizmu w formułowaniu wniosków. Ocena DST – student identyfikuje metody badawcze stosowane w historii, podejmuje próby wyciągania wniosków, dotyczących oddziaływania teorii historiograficznych na rozwój muzeów. Ocena NDST – student nie spełnia kryteriów, stosowanych przy ocenie dostatecznej. Przygotowanie po każdym z semestrów prezentacji lub pracy pisemnej, zawierających tekst o objętości min. 10 tys. znaków ze spacjami. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15,
sala e-learning |
Piotr Majewski | 9/20 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: e-learning |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.