Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo karne wykonawcze WP-PR-MON-PKW
Wykład monograficzny (WYK_MON) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzaminacyjny
MS Teams: Z początkiem semestru letniego studenci zostali automatycznie przypisani do zespołu na platformie MS Teams
Literatura:

Zbigniew Hołda, Joanna Hołda, Jerzy Migdał, Beata Żórawska, Prawo karne wykonawcze, Wolters Kluwer 2017.

Stefan Lelental, Kodeks karny wykonawczy. Komentarz., C.H.Beck (najnowsze wydanie).

Teodor Szymanowski, Prawo karne wykonawcze z elementami polityki karnej i penitencjarnej, Wolters Kluwer 2017.

Efekty uczenia się:

Wiedza

PR_W02: Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historycznych i współczesnych uregulowań prawnych dotyczących prawa karnego wykonawczego.

PR_W03: Student zna i rozumie proces kształtowania się poszczególnych norm i instytucji prawa karnego wykonawczego.

PR_W04: Student zna i rozumie strukturę poszczególnych rozdziałów Kodeksu karnego wykonawczego oraz potrzebę i zakres ochrony dóbr prawnie chronionych osób skazanych, dostrzega istotne powiązania odnoszące się do przepisów szeroko rozumianego prawa karnego wykonawczego oraz innych powiązanych dziedzin prawa, w tym przede wszystkim standardów wynikających z konwencji międzynarodowych.

PR_W06: Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie sposobów interpretacji i metod wykładniczych stosowanych w zakresie prawa karnego wykonawczego, potrafi określić powiązania i wpływ decyzji interpretacyjnych na zakres praw i obowiązków osoby skazanej lub detencjonowanej, posiada również pogłębioną wiedzę w zakresie poglądów doktryny oraz orzecznictwa sądowego, w tym przede wszystkim Sądu Najwyższego wiedzę oraz wie jednocześnie jak poszukiwać właściwych źródeł informacji.

PR_W07: Student posiada pogłębioną wiedzę na temat metod i narzędzi, w tym technologii informacyjnych, służących tworzeniu norm w zakresie prawa karnego wykonawczego.

Umiejętności

PR_U02: Student posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej z zakresu prawa karnego wykonawczego w sytuacjach konieczności oceny prawidłowości podjętych decyzji interpretacyjnych oraz analizy i rozwiązywania konkretnych stanów prawnych, w tym w celu pomocy osobom skazanym.

PR_U07: Student potrafi projektować i tworzyć prace pisemne obejmujące analizę różnych zagadnień związanych z kwalifikowaniem przesłanek instytucji prawa karnego wykonawczego.

PR_U08: Student potrafi sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa karnego wykonawczego. Zna i potrafi dokonać analizy przepisów obowiązujących w przedmiotowym zakresie.

PR_U09: Student posiada umiejętności projektowania i tworzenia wystąpień ustnych dotyczących różnych problemów prawa karnego wykonawczego w aspekcie dogmatycznym, porównawczym i historycznym.

Kompetencje społeczne

PR_K01: Student rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i konstrukcji normatywnych, w tym dogmatycznych i teoretycznoprawnych, dotyczących wykonywania szeroko pojętych reakcji karnym na czyn zabroniony, ma świadomość zmienności uwarunkowań będących podstawą ich kształtowania oraz funkcjonowania w praktyce.

PR_K02: Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z oceną zastosowania konkretnych narzędzi interpretacyjnych i poglądów doktryny oraz potrafi stwierdzić zajście przesłanek koniecznych do zastosowania określonej instytucji prawa karnego wykonawczego, w tym w odniesieniu do konkretnych stanów faktycznych.

PR_K03; Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych, uwzględniając aspekty prawne i polityczne.

Po zakończeniu wykładu student będzie:

Wiedza

1) Posiadał wiedzę potrzebną do zaliczenia przedmiotu

2) Posiadał wiedzę na temat form i rodzajów kar nieizolacyjnych

3) Posiadał wiedze na temat form sprawiedliwości naprawczej

4) Znał przepisy wykonawcze z k.k.w jak i przepisów regulujących organizacje służby penitencjarnej, kuratorskiej, zalecenia Rady Europy dotyczące wykonania kary i dyrektywy dotyczące statusu osoby pokrzywdzonej

5) Znał orzecznictwo ETPCz dotyczącego kwestii wykonania kary

Umiejętności

1) Będzie w stanie wskazać na sposoby realizacji kar w warunkach wolnościowych,

2) Będzie w stanie samodzielnie analizować przepisy k.k.w i ich zgodność z Europejskimi zaleceniami dotyczącymi wykonania kar nieizolacyjnych i kary pozbawienia wolności.

Postawy

1) Rozumiał znaczenie potrzeby implementacji międzynarodowych zaleceń dotyczących wykonania kar nieizolacyjnych i warunków wykonania kary pozbawienia wolności.

2) Rozumiał, jaki związek ma poziom przestępczości i poziom uwięzienia.

3) Rozumiał potrzebę polityki karnej i penitencjarnej wolnej od ideologii surowości kary jako czynnika przeciwdziałającego przestępczości.

Dodatkowo student:

Wiedza:

Ma rozszerzoną wiedzę na temat charakteru i znaczenia nauki prawa karnego wykonawczego oraz jej relacji do innych nauk, w ty kryminologii, oraz definiowania pojęć i instytucji właściwych dla prawa karnego wykonawczego, w ujęciu historycznym i współczesnym.

Ma rozszerzoną wiedzę na temat pochodzenia i charakteru norm prawa karnego wykonawczego, w aspekcie historycznym i współczesnym.

Zna i rozumie strukturę, sposób powstawania oraz działania instytucji prawnych związanych z prawem karnym wykonawczym, jak również relacje między tymi instytucjami.

Ma pogłębioną wiedzę na temat klasyfikowania określonych zdarzeń oraz praw skazanego w obrębie prawa karnego publicznego zarówno w odniesieniu do regulacji krajowych jak i międzynarodowych.

Zna terminologię z zakresu prawa karnego wykonawczego, jego specyfikę oraz współcześnie obowiązujące normy prawne. Zna źródła prawa karnego wykonawczego. Zna najważniejsze instytucje prawa karnego wykonawczego, zna i rozumie sposoby funkcjonowania wybranych instytucji prawa karnego wykonawczego. Ma wiedzę o uczestnikach i ich roli w postępowaniu wykonawczym oraz zna specyfikę wykonywania poszczególnych kar i innych środków penalnych, a także problemy związane z ich praktycznym stosowaniem.

Umiejętności:

Posiada umiejętność samodzielnego posługiwania się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych lub historycznych unormowań prawnych, w tym źródeł prawa karnego wykonawczego, w tym międzynarodowego i orzecznictwa trybunałów międzynarodowych, także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych.

Posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu prawa karnego wykonawczego do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych.

Posiada umiejętności właściwego analizowania roli norm prawnych prawa karnego wykonawczego kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk społecznych związanych z wykonywaniem kar oraz resocjalizacją skazanych.

Posiada umiejętność powiązania zdobytej wiedzy teoretycznej z zakresu prawa karnego wykonawczego z opisywaniem, wyjaśnianiem lub oceną współczesnych oraz historycznych społecznych zachodzących w Polsce i na świecie w odniesieniu do problematyki kształtowania pozytywnych postaw prawnych u skazanych oraz podmiotowego ich traktowania.

Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa karnego wykonawczego, w szczególności wiedzę dotyczącą organów postępowania wykonawczego, statusu prawnego skazanego, nadzoru penitencjarnego, dozoru elektronicznego, wykonywania kar i innych środków penalnych oraz postępowania wykonawczego w sprawach nieletnich w celu analizowania i interpretowania zmian zachodzących w prawie karnym wykonawczym. Potrafi używać pojęć stosowanych w prawie karnym wykonawczym w celu zrozumienia rozwoju prawa karnego wykonawczego i zmian w nim zachodzących. Potrafi zdobywać informacje dotyczących różnych wydarzeń i weryfikowania ich, korzystając z różnych źródeł przekazu. Potrafi analizować przyczyny rozwoju prawa karnego wykonawczego i zmian w nim zachodzących, relacje łączące uczestników prawa karnego wykonawczego.

Kompetencje społeczne:

Rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa karnego wykonawczego, zarówno krajowego jak i międzynarodowego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sadowym, w tym w orzecznictwie trybunałów międzynarodowych i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich).

Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodów prawniczych, w tym związanych z organami wykonującymi kary.

Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych, uwzględniając aspekty prawne.

Potrafi właściwie określić priorytety w konkretnym działaniu prawnym, podjętym samodzielnie lub w grupie.

Potrafi odpowiednio i rzeczowo ocenić priorytety służące realizacji określonego lub narzuconego zadania i wykorzystywać rzeczową ocenę działalności uczestników postępowania wykonawczego. Ma świadomość rzetelnego i profesjonalnego wypowiadania się na tematy z zakresu prawa karnego wykonawczego. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

W semestrze letnim roku akademickiego 2020/2021 zajęcia prowadzone są w formie kontaktu synchronicznego (z wykorzystaniem narzędzia MS Teams) ze wsparciem kontaktu asynchronicznego (z wykorzystaniem Platformy Moodle).

EK z zakresu wiedzy są weryfikowane w sposób: ocenianie ciągłe, egzamin ustny.

-------------------

EK z zakresu umiejętności są weryfikowane w sposób: ocenianie ciągłe.

-------------------

EK z zakresu kompetencji społecznych są weryfikowane w sposób: ocenianie ciągłe.

Kryteria oceniania

Wiedza

PR_W02: Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historycznych i współczesnych uregulowań prawnych dotyczących prawa karnego wykonawczego.

(2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie.

(3) Student posiada zadowalającą wiedzę w przedmiotowym zakresie.

(4) Student posiada dobrą wiedzę w przedmiotowym zakresie.

(5) Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie.

PR_W03: Student zna i rozumie proces kształtowania się poszczególnych norm i instytucji prawa karnego wykonawczego.

(2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie.

(3) Student posiada zadowalającą wiedzę w przedmiotowym zakresie.

(4) Student posiada dobrą wiedzę w przedmiotowym zakresie.

(5) Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie.

PR_W04: Student zna i rozumie strukturę poszczególnych rozdziałów Kodeksu karnego wykonawczego oraz potrzebę i zakres ochrony dóbr prawnie chronionych osób skazanych, dostrzega istotne powiązania odnoszące się do przepisów szeroko rozumianego prawa karnego wykonawczego oraz innych powiązanych dziedzin prawa, w tym przede wszystkim standardów wynikających z konwencji międzynarodowych.

(2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie.

(3) Student posiada zadowalającą wiedzę w przedmiotowym zakresie.

(4) Student posiada dobrą wiedzę w przedmiotowym zakresie.

(5) Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie.

PR_W06: Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie sposobów interpretacji i metod wykładniczych stosowanych w zakresie prawa karnego wykonawczego, potrafi określić powiązania i wpływ decyzji interpretacyjnych na zakres praw i obowiązków osoby skazanej lub detencjonowanej, posiada również pogłębioną wiedzę w zakresie poglądów doktryny oraz orzecznictwa sądowego, w tym przede wszystkim Sądu Najwyższego wiedzę oraz wie jednocześnie jak poszukiwać właściwych źródeł informacji.

(2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie.

(3) Student posiada zadowalającą wiedzę w przedmiotowym zakresie.

(4) Student posiada dobrą wiedzę w przedmiotowym zakresie.

(5) Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie.

PR_W07: Student posiada pogłębioną wiedzę na temat metod i narzędzi, w tym technologii informacyjnych, służących tworzeniu norm w zakresie prawa karnego wykonawczego.

(3) Student posiada zadowalającą wiedzę w przedmiotowym zakresie.

(4) Student posiada dobrą wiedzę w przedmiotowym zakresie.

(5) Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie.

Umiejętności

PR_U02: Student posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej z zakresu prawa karnego wykonawczego w sytuacjach konieczności oceny prawidłowości podjętych decyzji interpretacyjnych oraz analizy i rozwiązywania konkretnych stanów prawnych, w tym w celu pomocy osobom skazanym.

(2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.

(3) Umiejętności studenta pozwalają mu w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy i rozwiązania stanów prawnych.

(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie można ocenić jako obejmujące zasadnicze spectrum powiązań zagadnień teoretycznych i praktycznych.

(5) Student swobodnie wykorzystuje wiedzę teoretycznoprawną i dogmatyczną w przedmiotowym zakresie.

PR_U07: Student potrafi projektować i tworzyć prace pisemne obejmujące analizę różnych zagadnień związanych z kwalifikowaniem przesłanek instytucji prawa karnego wykonawczego.

(2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.

(3) Umiejętności studenta pozwalają mu w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy i rozwiązania stanów prawnych.

(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie można ocenić jako obejmujące zasadnicze spectrum powiązań zagadnień teoretycznych i praktycznych.

(5) Student swobodnie wykorzystuje wiedzę teoretycznoprawną i dogmatyczną w przedmiotowym zakresie.

PR_U08: Student potrafi sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa karnego wykonawczego. Zna i potrafi dokonać analizy przepisów obowiązujących w przedmiotowym zakresie.

(2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.

(3) Umiejętności studenta pozwalają mu w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy przepisów obowiązujących w przedmiotowym zakresie.

(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie można ocenić jako obejmujące zasadnicze spectrum powiązań zagadnień teoretycznych i dogmatycznych.

(5) Student swobodnie wykorzystuje wiedzę teoretycznoprawną i dogmatyczną w przedmiotowym zakresie.

PR_U09: Student posiada umiejętności projektowania i tworzenia wystąpień ustnych dotyczących różnych problemów prawa karnego wykonawczego w aspekcie dogmatycznym, porównawczym i historycznym.

2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.

(3) Umiejętności studenta obejmują podstawowe zagadnienia składające się na problematykę wykładu.

(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie odnoszą się do pełnego spectrum zagadnień składających się na problematykę wykładu.

(5) Student swobodnie, z pełną poprawnością merytoryczną projektuje i tworzy wystąpienia ustne dotyczące różnych problemów prawa karnego wykonawczego, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym.

Kompetencje społeczne

PR_K01: Student rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i konstrukcji normatywnych, w tym dogmatycznych i teoretycznoprawnych, dotyczących wykonywania szeroko pojętych reakcji karnym na czyn zabroniony, ma świadomość zmienności uwarunkowań będących podstawą ich kształtowania oraz funkcjonowania w praktyce.

(3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym.

(4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu dobrym.

(5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się, zauważa i rozumie wpływ uwarunkowań na zmieniające się przepisy, kształt instytucji i konstrukcji normatywnych, w tym dogmatycznych i teoretycznoprawnych, dotyczących wykonywania szeroko pojętych reakcji karnym na czyn zabroniony

PR_K02: Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z oceną zastosowania konkretnych narzędzi interpretacyjnych i poglądów doktryny oraz potrafi stwierdzić zajście przesłanek koniecznych do zastosowania określonej instytucji prawa karnego wykonawczego, w tym w odniesieniu do konkretnych stanów faktycznych.

(2) Student nie posiada kompetencji w przedmiotowym zakresie.

(3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym.

(4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu dobrym.

(5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się, z zauważalną swobodą identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z oceną zastosowania konkretnych narzędzi interpretacyjnych i poglądów doktryny oraz stwierdzić zajście przesłanek koniecznych do zastosowania określonej instytucji prawa karnego wykonawczego, w tym w odniesieniu do konkretnych stanów faktycznych.

PR_K03; Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych, uwzględniając aspekty prawne i polityczne.

(2) Student nie posiada kompetencji w przedmiotowym zakresie.

(3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym.

(4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu dobrym.

(5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się, wykazuje wszechstronność w zakresie realizowanych prac.

Weryfikacja nabywanych umiejętności i postaw następuje w trakcie wykładu a nabywanej wiedzy w trakcie egzaminu mającego formę ustną, który zawiera pytania problemowe oraz pytania otwarte, których rozwiązanie polega na udzieleniu rozbudowanej wypowiedzi ustnej odnoszącej się do zarysowanego w pytaniu stanu faktycznego.

Zakres tematów:

Plan zajęć:

Zajęcia 1: Prawo karne wykonawcze i jego miejsce w systemie prawa krajowego i prawa międzynarodowego.

Zajęcia 2: Zasady prawa karnego wykonawczego, organy postępowania wykonawczego, właściwość miejscowa, właściwość funkcjonalna, wykonalność i prawomocność orzeczeń, początek postępowania wykonawczego, zawieszenie postępowania wykonawczego, umorzenie postępowania wykonawczego.

Zajęcia 3: Udział skazanego i jego obrońcy w postępowaniu wykonawczym, tok instancji, orzeczenia, decyzje i środki zaskarżenia w postępowaniu wykonawczym (skarga i zażalenie), sądowa kontrola decyzji w postępowaniu wykonawczym, zmiana postanowienia na podstawie art. 24 k.k.w.

Zajęcia 4: Instrumenty gwarantujące prawidłowy tok wykonywania środków o charakterze izolacyjnym. Nadzór penitencjarny i samodzielne uprawnienia sędziego penitencjarnego w postępowaniu wykonawczym. Mechanizmy międzynarodowej kontroli i ochrony praw człowieka. Kontrola realizowana przez Rzecznika Praw Obywatelskich. Skarga konstytucyjna. Kontrola parlamentarna. Monitoring sprawowany przez organizacje pozarządowe. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie sposobu, zakresu i trybu sprawowania nadzoru penitencjarnego z 2003 r., Rozporządzenia w sprawie regulaminów organizacyjno-porządkowych wykonywania kary pozbawienia wolności oraz tymczasowego aresztowania.

Zajęcia 5: Ustawowe zasady wykonania kar w świetle k.k.w. i orzecznictwa ETPCz, Europejskie Reguły Więzienne z 2006 (ERW-2006), Wzorcowe reguły minimalne Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczące postępowania z więźniami (Reguły Mandeli).

Zajęcia 6: Klasyfikacja skazanych, typy zakładów karnych. Prawa i obowiązki skazanego na karę pozbawienia wolności.

Zajęcia 7: Środki oddziaływania penitencjarnego: praca, nauczanie, zajęcia kulturalno – oświatowe i sportowe, podtrzymywanie kontaktów z rodziną i światem zewnętrznym, środki terapeutyczne, nagrody i kary dyscyplinarne.

Zajęcia 8: Środki probacyjne w kodeksie karnym, kodeksie karnym wykonawczym i w praktyce sądów. Wykonywanie warunkowego umorzenia postępowania i warunkowego zawieszenia wykonania kary pozbawienia wolności.

Zajęcia 9: Wykonywanie dozoru. Kuratorzy i ich zadania.

Zajęcia 10: Wykonywanie kary pozbawienia wolności i środków karnych w systemie dozoru elektronicznego.

Zajęcia 11: Instytucje prawa karnego wykonawczego, odroczenie i przerwa w karze, przepustka.

Zajęcia 12: Warunkowe przedterminowe zwolnienie, przygotowanie skazanego w świetle art. 164 k.k.w. Pomoc postpenitencjarna.

Zajęcia 13: Wykonywani kary grzywny i kary ograniczenia wolności w świetle orzecznictwa sądowego, kary zastępcze.

Zajęcia 14: Wykonywanie środków zabezpieczających.

Zajęcia 15: Miejsce pokrzywdzonego w prawie karnym wykonawczym. Zatarcie skazania. Przedawnienie wykonania kary.

Po zakończeniu wykładu studenci będą:

Wiedza

1) Posiadali wiedzę potrzebną do zaliczenia przedmiotu

2) Posiadali wiedzę na temat form i rodzajów kar nieizolacyjnych

3) Posiadali wiedze na temat form sprawiedliwości naprawczej i różnorodnych form ADRów

4) Znali przepisy wykonawcze z k.k.w jak i przepisów regulujących organizacje służby penitencjarnej, kuratorskiej, zalecenia Rady Europy dotyczące wykonania kary i dyrektywy dotyczące statusu osoby pokrzywdzonej

5) Znali orzecznictwo ETPCz dotyczącego kwestii wykonania kary

Umiejętności

1) Będą w stanie wskazać na sposoby realizacji kar w warunkach wolnościowych,

2) Będą w stanie samodzielnie analizować przepisy k.k.w i ich zgodność z Europejskimi zaleceniami dotyczącymi wykonania kar nieizolacyjnych i kary pozbawienia wolności.

Postawy

1) Rozumieli znaczenie potrzeby implementacji międzynarodowych zaleceń dotyczących wykonania kar nieizolacyjnych i warunków wykonania kary pozbawienia wolności.

2) Rozumieli, jaki związek ma poziom przestępczości i poziom uwięzienia.

3) Rozumieli potrzebę polityki karnej i penitencjarnej wolnej od ideologii surowości kary jako czynnika przeciwdziałającego przestępczości.

Wykład jest formą dyskursu studentami. Dzięki temu zajęcia są żywe i na bieżąco pozwalają sprawdzić, czy zamierzony cel dydaktyczny zajęć zostaje osiągnięty.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

W semestrze letnim roku akademickiego 2020/2021 zajęcia prowadzone są w formie kontaktu synchronicznego (z wykorzystaniem narzędzia MS Teams) ze wsparciem kontaktu asynchronicznego (z wykorzystaniem Platformy Moodle).

EK z zakresu wiedzy są osiągane metodami: wykład informacyjny, wykład interaktywny.

EK z zakresu wiedzy są weryfikowane w sposób: ocenianie ciągłe, egzamin ustny.

-------------------

EK z zakresu umiejętności są osiągane metodami: wykład interaktywny, dyskusja, prezentacja.

EK z zakresu umiejętności są weryfikowane w sposób: ocenianie ciągłe.

-------------------

EK z zakresu kompetencji społecznych są osiągane metodami: ćwiczenia praktyczne.

EK z zakresu kompetencji społecznych są weryfikowane w sposób: ocenianie ciągłe.

Stosowane metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji osiągniętych efektów kształcenia:

Wykład informacyjny (konwencjonalny) Znaczna większość przekazywanych w trakcie wykładu treści kształcenia jest w postaci ciągłej i usystematyzowanej wypowiedzi. Studenci zobowiązani są do zadawania pytań i czynienia notatek. Wykład wspomagany jest prezentacją multimedialną.

W trakcie wykładu zadawane są studentom pytania kontrolne, aby pomóc im utrzymać należytą uwagę oraz pomóc podążać za tokiem prezentowanej materii. Studentom prezentowana jest gotowa wiedza w naukowa w formie wypowiedzi ustnej, uwzględniająca terminologię właściwą dla prawa karnego wykonawczego.

Wykład zawiera elementy konwersatoryjne, w trakcie których studenci wykazują się bezpośrednią aktywnością, skierowaną na rozwiązanie problemów teoretycznych lub praktycznych związanych o prawem karnym wykonawczym. Studenci uczą się poszukiwania odpowiedzi, dochodzenia do prawdy i bronienia własnego stanowiska związanego z prezentowana materią wykładową.

W trakcie wykładu stosowane są także metody poszukujące (samodzielnego uczenia się), w tym klasyczna metoda problemowa, gdyż w trakcie wykładu studenci są zobowiązani do samodzielnego rozwiązania problemu związanego z zakwalifikowaniem zarysowanego stanu faktycznego pod rozwiązania procesowe i materialnoprawne z zakresu prawa karnego wykonawczego.

Nierzadko w trakcie wykładu wprowadzana jest metoda giełdy pomysłów (burzy mózgów), w trakcie której studenci są stymulowani do zgłaszania pomysłów i skojarzeń mających na celu rozwiązanie jakiegoś problemu, w tym dotyczącego orzecznictwa sądów polskich oraz Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.

Wykład nie jest też pozbawiony ćwiczeń praktycznych polegających na studium przypadku, które ogniskuje się na szczegółowej analizie konkretnego kazusu o tematyce związanej z prawem karnym wykonawczym a następnie wyciąganiu wniosków, dokonywaniu porównań, uogólnień.

W trakcie wykładu wprowadzana jest też forma dyskusji Oxfordzkiej, która ma sformalizowany charakter a narzucona przynależność studentów do jednej z dwóch spierających się w ramach dyskusji grup zmusza ich do szukania argumentów również za tezami, z którymi się osobiście nie zgadzają.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 16:45 - 18:15, sala e-learning
Piotr Zakrzewski 0/0 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)