Prawo karne wykonawcze WP-PR-MON-PKW
Wykład monograficzny (WYK_MON)
Semestr letni 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny |
MS Teams: | Z początkiem semestru letniego studenci zostali automatycznie przypisani do zespołu na platformie MS Teams |
Literatura: |
Zbigniew Hołda, Joanna Hołda, Jerzy Migdał, Beata Żórawska, Prawo karne wykonawcze, Wolters Kluwer 2017. Stefan Lelental, Kodeks karny wykonawczy. Komentarz., C.H.Beck (najnowsze wydanie). Teodor Szymanowski, Prawo karne wykonawcze z elementami polityki karnej i penitencjarnej, Wolters Kluwer 2017. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PR_W02: Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historycznych i współczesnych uregulowań prawnych dotyczących prawa karnego wykonawczego. PR_W03: Student zna i rozumie proces kształtowania się poszczególnych norm i instytucji prawa karnego wykonawczego. PR_W04: Student zna i rozumie strukturę poszczególnych rozdziałów Kodeksu karnego wykonawczego oraz potrzebę i zakres ochrony dóbr prawnie chronionych osób skazanych, dostrzega istotne powiązania odnoszące się do przepisów szeroko rozumianego prawa karnego wykonawczego oraz innych powiązanych dziedzin prawa, w tym przede wszystkim standardów wynikających z konwencji międzynarodowych. PR_W06: Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie sposobów interpretacji i metod wykładniczych stosowanych w zakresie prawa karnego wykonawczego, potrafi określić powiązania i wpływ decyzji interpretacyjnych na zakres praw i obowiązków osoby skazanej lub detencjonowanej, posiada również pogłębioną wiedzę w zakresie poglądów doktryny oraz orzecznictwa sądowego, w tym przede wszystkim Sądu Najwyższego wiedzę oraz wie jednocześnie jak poszukiwać właściwych źródeł informacji. PR_W07: Student posiada pogłębioną wiedzę na temat metod i narzędzi, w tym technologii informacyjnych, służących tworzeniu norm w zakresie prawa karnego wykonawczego. Umiejętności PR_U02: Student posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej z zakresu prawa karnego wykonawczego w sytuacjach konieczności oceny prawidłowości podjętych decyzji interpretacyjnych oraz analizy i rozwiązywania konkretnych stanów prawnych, w tym w celu pomocy osobom skazanym. PR_U07: Student potrafi projektować i tworzyć prace pisemne obejmujące analizę różnych zagadnień związanych z kwalifikowaniem przesłanek instytucji prawa karnego wykonawczego. PR_U08: Student potrafi sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa karnego wykonawczego. Zna i potrafi dokonać analizy przepisów obowiązujących w przedmiotowym zakresie. PR_U09: Student posiada umiejętności projektowania i tworzenia wystąpień ustnych dotyczących różnych problemów prawa karnego wykonawczego w aspekcie dogmatycznym, porównawczym i historycznym. Kompetencje społeczne PR_K01: Student rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i konstrukcji normatywnych, w tym dogmatycznych i teoretycznoprawnych, dotyczących wykonywania szeroko pojętych reakcji karnym na czyn zabroniony, ma świadomość zmienności uwarunkowań będących podstawą ich kształtowania oraz funkcjonowania w praktyce. PR_K02: Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z oceną zastosowania konkretnych narzędzi interpretacyjnych i poglądów doktryny oraz potrafi stwierdzić zajście przesłanek koniecznych do zastosowania określonej instytucji prawa karnego wykonawczego, w tym w odniesieniu do konkretnych stanów faktycznych. PR_K03; Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych, uwzględniając aspekty prawne i polityczne. Po zakończeniu wykładu student będzie: Wiedza 1) Posiadał wiedzę potrzebną do zaliczenia przedmiotu 2) Posiadał wiedzę na temat form i rodzajów kar nieizolacyjnych 3) Posiadał wiedze na temat form sprawiedliwości naprawczej 4) Znał przepisy wykonawcze z k.k.w jak i przepisów regulujących organizacje służby penitencjarnej, kuratorskiej, zalecenia Rady Europy dotyczące wykonania kary i dyrektywy dotyczące statusu osoby pokrzywdzonej 5) Znał orzecznictwo ETPCz dotyczącego kwestii wykonania kary Umiejętności 1) Będzie w stanie wskazać na sposoby realizacji kar w warunkach wolnościowych, 2) Będzie w stanie samodzielnie analizować przepisy k.k.w i ich zgodność z Europejskimi zaleceniami dotyczącymi wykonania kar nieizolacyjnych i kary pozbawienia wolności. Postawy 1) Rozumiał znaczenie potrzeby implementacji międzynarodowych zaleceń dotyczących wykonania kar nieizolacyjnych i warunków wykonania kary pozbawienia wolności. 2) Rozumiał, jaki związek ma poziom przestępczości i poziom uwięzienia. 3) Rozumiał potrzebę polityki karnej i penitencjarnej wolnej od ideologii surowości kary jako czynnika przeciwdziałającego przestępczości. Dodatkowo student: Wiedza: Ma rozszerzoną wiedzę na temat charakteru i znaczenia nauki prawa karnego wykonawczego oraz jej relacji do innych nauk, w ty kryminologii, oraz definiowania pojęć i instytucji właściwych dla prawa karnego wykonawczego, w ujęciu historycznym i współczesnym. Ma rozszerzoną wiedzę na temat pochodzenia i charakteru norm prawa karnego wykonawczego, w aspekcie historycznym i współczesnym. Zna i rozumie strukturę, sposób powstawania oraz działania instytucji prawnych związanych z prawem karnym wykonawczym, jak również relacje między tymi instytucjami. Ma pogłębioną wiedzę na temat klasyfikowania określonych zdarzeń oraz praw skazanego w obrębie prawa karnego publicznego zarówno w odniesieniu do regulacji krajowych jak i międzynarodowych. Zna terminologię z zakresu prawa karnego wykonawczego, jego specyfikę oraz współcześnie obowiązujące normy prawne. Zna źródła prawa karnego wykonawczego. Zna najważniejsze instytucje prawa karnego wykonawczego, zna i rozumie sposoby funkcjonowania wybranych instytucji prawa karnego wykonawczego. Ma wiedzę o uczestnikach i ich roli w postępowaniu wykonawczym oraz zna specyfikę wykonywania poszczególnych kar i innych środków penalnych, a także problemy związane z ich praktycznym stosowaniem. Umiejętności: Posiada umiejętność samodzielnego posługiwania się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych lub historycznych unormowań prawnych, w tym źródeł prawa karnego wykonawczego, w tym międzynarodowego i orzecznictwa trybunałów międzynarodowych, także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych. Posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu prawa karnego wykonawczego do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych. Posiada umiejętności właściwego analizowania roli norm prawnych prawa karnego wykonawczego kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk społecznych związanych z wykonywaniem kar oraz resocjalizacją skazanych. Posiada umiejętność powiązania zdobytej wiedzy teoretycznej z zakresu prawa karnego wykonawczego z opisywaniem, wyjaśnianiem lub oceną współczesnych oraz historycznych społecznych zachodzących w Polsce i na świecie w odniesieniu do problematyki kształtowania pozytywnych postaw prawnych u skazanych oraz podmiotowego ich traktowania. Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa karnego wykonawczego, w szczególności wiedzę dotyczącą organów postępowania wykonawczego, statusu prawnego skazanego, nadzoru penitencjarnego, dozoru elektronicznego, wykonywania kar i innych środków penalnych oraz postępowania wykonawczego w sprawach nieletnich w celu analizowania i interpretowania zmian zachodzących w prawie karnym wykonawczym. Potrafi używać pojęć stosowanych w prawie karnym wykonawczym w celu zrozumienia rozwoju prawa karnego wykonawczego i zmian w nim zachodzących. Potrafi zdobywać informacje dotyczących różnych wydarzeń i weryfikowania ich, korzystając z różnych źródeł przekazu. Potrafi analizować przyczyny rozwoju prawa karnego wykonawczego i zmian w nim zachodzących, relacje łączące uczestników prawa karnego wykonawczego. Kompetencje społeczne: Rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa karnego wykonawczego, zarówno krajowego jak i międzynarodowego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sadowym, w tym w orzecznictwie trybunałów międzynarodowych i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich). Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodów prawniczych, w tym związanych z organami wykonującymi kary. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych, uwzględniając aspekty prawne. Potrafi właściwie określić priorytety w konkretnym działaniu prawnym, podjętym samodzielnie lub w grupie. Potrafi odpowiednio i rzeczowo ocenić priorytety służące realizacji określonego lub narzuconego zadania i wykorzystywać rzeczową ocenę działalności uczestników postępowania wykonawczego. Ma świadomość rzetelnego i profesjonalnego wypowiadania się na tematy z zakresu prawa karnego wykonawczego. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: W semestrze letnim roku akademickiego 2020/2021 zajęcia prowadzone są w formie kontaktu synchronicznego (z wykorzystaniem narzędzia MS Teams) ze wsparciem kontaktu asynchronicznego (z wykorzystaniem Platformy Moodle). EK z zakresu wiedzy są weryfikowane w sposób: ocenianie ciągłe, egzamin ustny. ------------------- EK z zakresu umiejętności są weryfikowane w sposób: ocenianie ciągłe. ------------------- EK z zakresu kompetencji społecznych są weryfikowane w sposób: ocenianie ciągłe. Kryteria oceniania Wiedza PR_W02: Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historycznych i współczesnych uregulowań prawnych dotyczących prawa karnego wykonawczego. (2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie. (3) Student posiada zadowalającą wiedzę w przedmiotowym zakresie. (4) Student posiada dobrą wiedzę w przedmiotowym zakresie. (5) Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie. PR_W03: Student zna i rozumie proces kształtowania się poszczególnych norm i instytucji prawa karnego wykonawczego. (2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie. (3) Student posiada zadowalającą wiedzę w przedmiotowym zakresie. (4) Student posiada dobrą wiedzę w przedmiotowym zakresie. (5) Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie. PR_W04: Student zna i rozumie strukturę poszczególnych rozdziałów Kodeksu karnego wykonawczego oraz potrzebę i zakres ochrony dóbr prawnie chronionych osób skazanych, dostrzega istotne powiązania odnoszące się do przepisów szeroko rozumianego prawa karnego wykonawczego oraz innych powiązanych dziedzin prawa, w tym przede wszystkim standardów wynikających z konwencji międzynarodowych. (2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie. (3) Student posiada zadowalającą wiedzę w przedmiotowym zakresie. (4) Student posiada dobrą wiedzę w przedmiotowym zakresie. (5) Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie. PR_W06: Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie sposobów interpretacji i metod wykładniczych stosowanych w zakresie prawa karnego wykonawczego, potrafi określić powiązania i wpływ decyzji interpretacyjnych na zakres praw i obowiązków osoby skazanej lub detencjonowanej, posiada również pogłębioną wiedzę w zakresie poglądów doktryny oraz orzecznictwa sądowego, w tym przede wszystkim Sądu Najwyższego wiedzę oraz wie jednocześnie jak poszukiwać właściwych źródeł informacji. (2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie. (3) Student posiada zadowalającą wiedzę w przedmiotowym zakresie. (4) Student posiada dobrą wiedzę w przedmiotowym zakresie. (5) Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie. PR_W07: Student posiada pogłębioną wiedzę na temat metod i narzędzi, w tym technologii informacyjnych, służących tworzeniu norm w zakresie prawa karnego wykonawczego. (3) Student posiada zadowalającą wiedzę w przedmiotowym zakresie. (4) Student posiada dobrą wiedzę w przedmiotowym zakresie. (5) Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie. Umiejętności PR_U02: Student posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej z zakresu prawa karnego wykonawczego w sytuacjach konieczności oceny prawidłowości podjętych decyzji interpretacyjnych oraz analizy i rozwiązywania konkretnych stanów prawnych, w tym w celu pomocy osobom skazanym. (2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie. (3) Umiejętności studenta pozwalają mu w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy i rozwiązania stanów prawnych. (4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie można ocenić jako obejmujące zasadnicze spectrum powiązań zagadnień teoretycznych i praktycznych. (5) Student swobodnie wykorzystuje wiedzę teoretycznoprawną i dogmatyczną w przedmiotowym zakresie. PR_U07: Student potrafi projektować i tworzyć prace pisemne obejmujące analizę różnych zagadnień związanych z kwalifikowaniem przesłanek instytucji prawa karnego wykonawczego. (2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie. (3) Umiejętności studenta pozwalają mu w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy i rozwiązania stanów prawnych. (4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie można ocenić jako obejmujące zasadnicze spectrum powiązań zagadnień teoretycznych i praktycznych. (5) Student swobodnie wykorzystuje wiedzę teoretycznoprawną i dogmatyczną w przedmiotowym zakresie. PR_U08: Student potrafi sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa karnego wykonawczego. Zna i potrafi dokonać analizy przepisów obowiązujących w przedmiotowym zakresie. (2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie. (3) Umiejętności studenta pozwalają mu w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy przepisów obowiązujących w przedmiotowym zakresie. (4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie można ocenić jako obejmujące zasadnicze spectrum powiązań zagadnień teoretycznych i dogmatycznych. (5) Student swobodnie wykorzystuje wiedzę teoretycznoprawną i dogmatyczną w przedmiotowym zakresie. PR_U09: Student posiada umiejętności projektowania i tworzenia wystąpień ustnych dotyczących różnych problemów prawa karnego wykonawczego w aspekcie dogmatycznym, porównawczym i historycznym. 2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie. (3) Umiejętności studenta obejmują podstawowe zagadnienia składające się na problematykę wykładu. (4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie odnoszą się do pełnego spectrum zagadnień składających się na problematykę wykładu. (5) Student swobodnie, z pełną poprawnością merytoryczną projektuje i tworzy wystąpienia ustne dotyczące różnych problemów prawa karnego wykonawczego, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym. Kompetencje społeczne PR_K01: Student rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i konstrukcji normatywnych, w tym dogmatycznych i teoretycznoprawnych, dotyczących wykonywania szeroko pojętych reakcji karnym na czyn zabroniony, ma świadomość zmienności uwarunkowań będących podstawą ich kształtowania oraz funkcjonowania w praktyce. (3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym. (4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu dobrym. (5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się, zauważa i rozumie wpływ uwarunkowań na zmieniające się przepisy, kształt instytucji i konstrukcji normatywnych, w tym dogmatycznych i teoretycznoprawnych, dotyczących wykonywania szeroko pojętych reakcji karnym na czyn zabroniony PR_K02: Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z oceną zastosowania konkretnych narzędzi interpretacyjnych i poglądów doktryny oraz potrafi stwierdzić zajście przesłanek koniecznych do zastosowania określonej instytucji prawa karnego wykonawczego, w tym w odniesieniu do konkretnych stanów faktycznych. (2) Student nie posiada kompetencji w przedmiotowym zakresie. (3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym. (4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu dobrym. (5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się, z zauważalną swobodą identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z oceną zastosowania konkretnych narzędzi interpretacyjnych i poglądów doktryny oraz stwierdzić zajście przesłanek koniecznych do zastosowania określonej instytucji prawa karnego wykonawczego, w tym w odniesieniu do konkretnych stanów faktycznych. PR_K03; Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych, uwzględniając aspekty prawne i polityczne. (2) Student nie posiada kompetencji w przedmiotowym zakresie. (3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym. (4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu dobrym. (5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się, wykazuje wszechstronność w zakresie realizowanych prac. Weryfikacja nabywanych umiejętności i postaw następuje w trakcie wykładu a nabywanej wiedzy w trakcie egzaminu mającego formę ustną, który zawiera pytania problemowe oraz pytania otwarte, których rozwiązanie polega na udzieleniu rozbudowanej wypowiedzi ustnej odnoszącej się do zarysowanego w pytaniu stanu faktycznego. |
Zakres tematów: |
Plan zajęć: Zajęcia 1: Prawo karne wykonawcze i jego miejsce w systemie prawa krajowego i prawa międzynarodowego. Zajęcia 2: Zasady prawa karnego wykonawczego, organy postępowania wykonawczego, właściwość miejscowa, właściwość funkcjonalna, wykonalność i prawomocność orzeczeń, początek postępowania wykonawczego, zawieszenie postępowania wykonawczego, umorzenie postępowania wykonawczego. Zajęcia 3: Udział skazanego i jego obrońcy w postępowaniu wykonawczym, tok instancji, orzeczenia, decyzje i środki zaskarżenia w postępowaniu wykonawczym (skarga i zażalenie), sądowa kontrola decyzji w postępowaniu wykonawczym, zmiana postanowienia na podstawie art. 24 k.k.w. Zajęcia 4: Instrumenty gwarantujące prawidłowy tok wykonywania środków o charakterze izolacyjnym. Nadzór penitencjarny i samodzielne uprawnienia sędziego penitencjarnego w postępowaniu wykonawczym. Mechanizmy międzynarodowej kontroli i ochrony praw człowieka. Kontrola realizowana przez Rzecznika Praw Obywatelskich. Skarga konstytucyjna. Kontrola parlamentarna. Monitoring sprawowany przez organizacje pozarządowe. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie sposobu, zakresu i trybu sprawowania nadzoru penitencjarnego z 2003 r., Rozporządzenia w sprawie regulaminów organizacyjno-porządkowych wykonywania kary pozbawienia wolności oraz tymczasowego aresztowania. Zajęcia 5: Ustawowe zasady wykonania kar w świetle k.k.w. i orzecznictwa ETPCz, Europejskie Reguły Więzienne z 2006 (ERW-2006), Wzorcowe reguły minimalne Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczące postępowania z więźniami (Reguły Mandeli). Zajęcia 6: Klasyfikacja skazanych, typy zakładów karnych. Prawa i obowiązki skazanego na karę pozbawienia wolności. Zajęcia 7: Środki oddziaływania penitencjarnego: praca, nauczanie, zajęcia kulturalno – oświatowe i sportowe, podtrzymywanie kontaktów z rodziną i światem zewnętrznym, środki terapeutyczne, nagrody i kary dyscyplinarne. Zajęcia 8: Środki probacyjne w kodeksie karnym, kodeksie karnym wykonawczym i w praktyce sądów. Wykonywanie warunkowego umorzenia postępowania i warunkowego zawieszenia wykonania kary pozbawienia wolności. Zajęcia 9: Wykonywanie dozoru. Kuratorzy i ich zadania. Zajęcia 10: Wykonywanie kary pozbawienia wolności i środków karnych w systemie dozoru elektronicznego. Zajęcia 11: Instytucje prawa karnego wykonawczego, odroczenie i przerwa w karze, przepustka. Zajęcia 12: Warunkowe przedterminowe zwolnienie, przygotowanie skazanego w świetle art. 164 k.k.w. Pomoc postpenitencjarna. Zajęcia 13: Wykonywani kary grzywny i kary ograniczenia wolności w świetle orzecznictwa sądowego, kary zastępcze. Zajęcia 14: Wykonywanie środków zabezpieczających. Zajęcia 15: Miejsce pokrzywdzonego w prawie karnym wykonawczym. Zatarcie skazania. Przedawnienie wykonania kary. Po zakończeniu wykładu studenci będą: Wiedza 1) Posiadali wiedzę potrzebną do zaliczenia przedmiotu 2) Posiadali wiedzę na temat form i rodzajów kar nieizolacyjnych 3) Posiadali wiedze na temat form sprawiedliwości naprawczej i różnorodnych form ADRów 4) Znali przepisy wykonawcze z k.k.w jak i przepisów regulujących organizacje służby penitencjarnej, kuratorskiej, zalecenia Rady Europy dotyczące wykonania kary i dyrektywy dotyczące statusu osoby pokrzywdzonej 5) Znali orzecznictwo ETPCz dotyczącego kwestii wykonania kary Umiejętności 1) Będą w stanie wskazać na sposoby realizacji kar w warunkach wolnościowych, 2) Będą w stanie samodzielnie analizować przepisy k.k.w i ich zgodność z Europejskimi zaleceniami dotyczącymi wykonania kar nieizolacyjnych i kary pozbawienia wolności. Postawy 1) Rozumieli znaczenie potrzeby implementacji międzynarodowych zaleceń dotyczących wykonania kar nieizolacyjnych i warunków wykonania kary pozbawienia wolności. 2) Rozumieli, jaki związek ma poziom przestępczości i poziom uwięzienia. 3) Rozumieli potrzebę polityki karnej i penitencjarnej wolnej od ideologii surowości kary jako czynnika przeciwdziałającego przestępczości. Wykład jest formą dyskursu studentami. Dzięki temu zajęcia są żywe i na bieżąco pozwalają sprawdzić, czy zamierzony cel dydaktyczny zajęć zostaje osiągnięty. |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: W semestrze letnim roku akademickiego 2020/2021 zajęcia prowadzone są w formie kontaktu synchronicznego (z wykorzystaniem narzędzia MS Teams) ze wsparciem kontaktu asynchronicznego (z wykorzystaniem Platformy Moodle). EK z zakresu wiedzy są osiągane metodami: wykład informacyjny, wykład interaktywny. EK z zakresu wiedzy są weryfikowane w sposób: ocenianie ciągłe, egzamin ustny. ------------------- EK z zakresu umiejętności są osiągane metodami: wykład interaktywny, dyskusja, prezentacja. EK z zakresu umiejętności są weryfikowane w sposób: ocenianie ciągłe. ------------------- EK z zakresu kompetencji społecznych są osiągane metodami: ćwiczenia praktyczne. EK z zakresu kompetencji społecznych są weryfikowane w sposób: ocenianie ciągłe. Stosowane metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji osiągniętych efektów kształcenia: Wykład informacyjny (konwencjonalny) Znaczna większość przekazywanych w trakcie wykładu treści kształcenia jest w postaci ciągłej i usystematyzowanej wypowiedzi. Studenci zobowiązani są do zadawania pytań i czynienia notatek. Wykład wspomagany jest prezentacją multimedialną. W trakcie wykładu zadawane są studentom pytania kontrolne, aby pomóc im utrzymać należytą uwagę oraz pomóc podążać za tokiem prezentowanej materii. Studentom prezentowana jest gotowa wiedza w naukowa w formie wypowiedzi ustnej, uwzględniająca terminologię właściwą dla prawa karnego wykonawczego. Wykład zawiera elementy konwersatoryjne, w trakcie których studenci wykazują się bezpośrednią aktywnością, skierowaną na rozwiązanie problemów teoretycznych lub praktycznych związanych o prawem karnym wykonawczym. Studenci uczą się poszukiwania odpowiedzi, dochodzenia do prawdy i bronienia własnego stanowiska związanego z prezentowana materią wykładową. W trakcie wykładu stosowane są także metody poszukujące (samodzielnego uczenia się), w tym klasyczna metoda problemowa, gdyż w trakcie wykładu studenci są zobowiązani do samodzielnego rozwiązania problemu związanego z zakwalifikowaniem zarysowanego stanu faktycznego pod rozwiązania procesowe i materialnoprawne z zakresu prawa karnego wykonawczego. Nierzadko w trakcie wykładu wprowadzana jest metoda giełdy pomysłów (burzy mózgów), w trakcie której studenci są stymulowani do zgłaszania pomysłów i skojarzeń mających na celu rozwiązanie jakiegoś problemu, w tym dotyczącego orzecznictwa sądów polskich oraz Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Wykład nie jest też pozbawiony ćwiczeń praktycznych polegających na studium przypadku, które ogniskuje się na szczegółowej analizie konkretnego kazusu o tematyce związanej z prawem karnym wykonawczym a następnie wyciąganiu wniosków, dokonywaniu porównań, uogólnień. W trakcie wykładu wprowadzana jest też forma dyskusji Oxfordzkiej, która ma sformalizowany charakter a narzucona przynależność studentów do jednej z dwóch spierających się w ramach dyskusji grup zmusza ich do szukania argumentów również za tezami, z którymi się osobiście nie zgadzają. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 16:45 - 18:15,
sala e-learning |
Piotr Zakrzewski | 0/0 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: e-learning |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.