Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ustrój i organizacja Państwa i Kościoła na ziemiach polskich do XVIII wieku WNHS-AZD-U-ORG
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Egzaminacyjny
MS Teams: W roku akademickim 2020/2021 zajęcia są prowadzone zdalnie przez platformę Ms Teams. Kod do zespołu na platformie Ms Teams: gbmxvy1
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Marian Kallas, Historia ustroju Polski, PWN Warszawa 2018.

2. Bolesław Kumor, Dzieje ustroju kościelnego w Polsce, w: Historia Kościoła w Polsce, t. I, cz. II, red. B. Kumor, Z. Obertyński, Poznań-Warszawa 1974, s. 100-115.

Literatura uzupełniająca:

1. Hieronim Eugeniusz Wyczawski, Przygotowanie do studiów w archiwach kościelnych, Kalwaria Zebrzydowska 2013.

2. Jan Dzięgielewski, Izba poselska w systemie władzy Rzeczypospolitej w czasach Władysława IV, Warszawa 1992.

3. Edward Opaliński, Kultura polityczna szlachty polskiej w latach 1587-1652, Warszawa 1995.

4. Władysław Konopczyński, Reforma elekcji - czy naprawa Rzeczypospolitej. Wybór Źródeł 1630-1632, Kraków 1949.

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność na zajęciach jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu ustnego, którego termin zostanie podany po zakończonym semestrze nauki.

2. Na dwa tygodnie przed egzaminem podany zostanie jego termin z możliwością dokonywania zapisów.

Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:

na ocenę 2 (ndst.):

EK 1: student nie zna zmian terytorialno-administracyjnych zachodzących w Państwie Polskim do końca XVIII w.

EK 2: student nie zna terytorialnej organizacji metropolitarnej i diecezjalnej Kościoła Polskiego do końca XVIII w.

EK 3: student nie zna instytucji oraz urzędów administracji Państwa i Kościoła działających na ziemiach polskich do końca XVIII w.

EK 4: student nie umie wyjaśnić i ocenić najważniejszych zmian w strukturze administracyjnej Państwa i Kościoła zachodzące do końca XVIII w

EK 5: student nie zna najważniejszych dokumentów dotyczących struktury administracyjnej na ziemiach polskich do końca XVIII w.

EK 6: student nie ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego.

na ocenę 3 (dst.):

EK 1: student zna w stopniu podstawowym zmiany terytorialno-administracyjne zachodzące w Państwie Polskim do końca XVIII w.

EK 2: student zna w stopniu podstawowym terytorialną organizację metropolitarną i diecezjalną Kościoła Polskiego do końca XVIII w.

EK 3: student zna w stopniu podstawowym instytucje oraz urzędy administracji Państwowej i Kościelnej działające na ziemiach polskich do końca XVIII w.

EK 4: student umie w stopniu podstawowym wyjaśnić i ocenić najważniejsze zmiany w strukturze administracyjnej Państwa i Kościoła zachodzące do końca XVIII w.

EK 5: student zna w stopniu podstawowym najważniejsze dokumenty dotyczące struktury administracyjnej na ziemiach polskich do końca XVIII w.

EK 6: student ma w stopniu podstawowym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego.

na ocenę 4 (db.):

EK 1: student zna w stopniu dobrym zmiany terytorialno-administracyjne zachodzące w Państwie Polskim do końca XVIII w.

EK 2: student zna w stopniu dobrym terytorialną organizację metropolitarną i diecezjalną Kościoła Polskiego do końca XVIII w.

EK 3: student zna w stopniu dobrym instytucje oraz urzędy administracji Państwowej i Kościelnej działające na ziemiach polskich do końca XVIII w.

EK 4: student umie w stopniu dobrym wyjaśnić i ocenić najważniejsze zmiany w strukturze administracyjnej Państwa i Kościoła zachodzące do końca XVIII w.

EK 5: student zna w stopniu dobrym najważniejsze dokumenty dotyczące struktury administracyjnej na ziemiach polskich do końca XVIII w.

EK 6: student ma w stopniu dobrym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego.

na ocenę 5 (bdb.):

EK 1: student zna w stopniu bardzo dobrym zmiany terytorialno-administracyjne zachodzące w Państwie Polskim do końca XVIII w.

EK 2: student zna w stopniu bardzo dobrym terytorialną organizację metropolitarną i diecezjalną Kościoła Polskiego do końca XVIII w.

EK 3: student zna w stopniu bardzo dobrym instytucje oraz urzędy administracji Państwowej i Kościelnej działające na ziemiach polskich do końca XVIII w.

EK 4: student umie w stopniu bardzo dobrym wyjaśnić i ocenić najważniejsze zmiany w strukturze administracyjnej Państwa i Kościoła zachodzące do końca XVIII w.

EK 5: student zna w stopniu bardzo dobrym najważniejsze dokumenty dotyczące struktury administracyjnej na ziemiach polskich do końca XVIII w.

EK 6: student ma w stopniu bardzo dobrym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego.

Zakres tematów:

Podczas wykładu zostaną omówione następujące zagadnienia:

1. Przeobrażenia terytorialno-administracyjne Państwa Polskiego do 1795 roku (terytorium, ośrodki władzy centralnej, organizacja wewnętrzna, podział Państwa na prowincje, województwa, powiaty lub ziemie)

2. Pozycja ustrojowa monarchy do końca XVIII wieku

3. Urzędy centralne i lokalne

4. Reformy ustrojowe XVI-XVIII w.

5. Powstanie i rozwój sejmu (stany sejmujące)

6. Sądownictwo (monarsze, stanowe, Trybunał Koronny i Litewski)

7. Terytorialna organizacja metropolitarna i diecezjalna Kościoła Polskiego od X do końca XVIII wieku

8. Instytucje administracji Kościelnej (archidiakonaty, dekanaty, oficjalaty, kapituły, zakony)

9. Kancelarie kościelnej i produkcja aktowa

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, (sala nieznana)
Waldemar Graczyk 16/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)