Historia matematyki WM-MA-HMA
Wykład (WYK)
Semestr letni 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Roman Duda, Lwowska szkoła matematyczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007, ISBN 978-83-229-2868-4. Marek Kowalski, Elena Pawłowa, Rozwój matematyki na przestrzeni wieków, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2007, ISBN 978-83-7072-464-1, Kazimierz Kuratowski, Pół wieku matematyki polskiej 1920-1970, Wiedza Powszechna, Warszawa 1973. |
||
Efekty uczenia się: |
Student - zna i rozumie paradygmaty poznawcze matematyki, dostrzega związki z filozofią, - zna i rozumie historyczne i społeczne uwarunkowania rozwoju matematyki od starożytności po współczesność, - zna i rozumie główne nurtu rozwoju matematyki - potrafi zidentyfikować osiągnięcia matematyki, które są szczególnie cenne dla rozwoju cywilizacji, - potrafi przygotować udokumentowany tekst dotyczący historii odkryć matematycznych, - jest gotów do samodzielnego i krytycznego zgłębiania literatury dotyczącej matematyków i ich odkryć. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Dla wszystkich efektów uczenia się obowiązują następujące kryteria oceny we wszystkich formach weryfikacji: - osiągnięty w pełni (bez uchwytnych niedociągnięć): ocena 5, - osiągnięty niemal w pełni i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny: ocena 4+, - osiągnięty w znacznym stopniu i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny: ocena 4, - osiągnięty w znacznym stopniu – z wyraźną przewagą pozytywów – i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny: ocena 3+, - osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny: ocena 3, - nie został osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją: ocena 2. |
||
Zakres tematów: |
Paradygmaty poznawcze matematyki. Filozofia i rzeczywistość a matematyka. Matematyka starożytnych cywilizacji. Matematyka średniowiecza i odrodzenia. Przełom w nauce XVII wieku. Odkrycia XIX wieku. Problemy matematyczne Dawida Hilberta. Matematyka polska na przełomie XIX i XX wieku. Matematyka XX wieku. Problemy matematyczne Edmunda Landaua. Lwowska szkoła matematyczna. Warszawska szkoła matematyczna. Krakowska szkoła matematyczna. Matematyka w Rosji. Problemy milenijne. Problemy matematyczne Stephena Smale'a. |
||
Metody dydaktyczne: |
konwersatorium |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy piątek, 9:45 - 11:15,
sala e-learning |
Marek Kowalski | 20/15 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: e-learning |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.