Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Animacja środowisk lokalnych przez sztukę WNHS-HS-ASL
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 50
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

Krzysztof Czyżewski, Krasnogrudzki most. Niezbędnik budowniczego, Sejny 2016.

Paweł Próchniak (rozmowa z Tomaszem Pietrasiewiczem), Teatr nocy [w:] Teatr pamięci Teatru NN: flesze / pod redakcją Pawła Próchniaka, Lublin 2018, s. 15-39.

Karol Sienkiewicz, Patriota Wszechświata. O Pawle Althamerze, 2017.

Włodzimierz Staniewski, „Gardzienice" - Praktykowanie Humanistyki. Esej teatralny, „Dialog”, 2007, nr 5, s. 146

Monika Weychert, Niewidzialność czy eskapologia? W stronę użytkowania Lucimia, Konteksty - Polska Sztuka Ludowa, 2019/4 (327), s. 30-38.

Rozmowa z Tomaszem Pietrasiewiczem, Przypadek zamierzony, „Scriptores” nr 2/2003 (28), s. 177.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Piotr Jakub Fereński, Materie kultury. Heteronomie życia mieszkańców współczesnych miast, Wrocław 2019.

Józef Kargul, Upowszechnianie Animacja Komercjalizacja kultury, Warszawa 2020.

Józef Kargul, Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej, Toruń 1997.

„Obieg”, nr 19/2019, „Od-innienie”

Zbigniew Taranienko, Gardzienice. Praktyki teatralne Włodzimierza Staniewskiego, Lublin 1997

- oraz teksty wskazywane na bieżąco podczas zajęć.

Efekty uczenia się:

Student(ka):

1) Potrafi formułować i rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki

poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w

zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Potrafi

w stopniu zaawansowanym posługiwać się językiem specjalistycznym i

stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki.

2) Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi

w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst

naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi

fotografiami dzieł sztuki.

3) Jest gotowy/a do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji

specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie

jest gotów/owa poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest

przygotowany/a do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska

społecznego, w których jest gotów/owa odgrywać rolę lidera.

4) Jest gotowy/a do podjęcia misji wobec społeczeństwa w zasięgu

regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne w

instytucjach zajmujących się sztuką.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie ustalonego z prowadzącym zajęcia projektu zaliczeniowego, obecności i aktywności na zajęciach.

Obecność obowiązkowa (dopuszczalna liczba nieobecności - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego.

Zakres tematów:

1) Ramy teoretyczne animacji poprzez sztukę;

2) Historia animacji poprzez sztukę;

3) Ryzyko postawy wyższościowej w praktykach animacyjnych, studium przypadku: Lucim;

4) Animacja jako budowanie relacji transgranicznych – studium przypadku Fundacja Pogranicze;

5) Między animacją poprzez sztukę a terapią - studium przypadku: działania Pawła Althamera;

6) Animacja poprzez sztukę jako praca z pamięcią – przypadek Ośrodka „Brama Grodzka - Teatru NN”

7) Animacja na miejskich obszarach dotkniętych atrofią życia społecznego.

8) Animacja poprzez sztukę a popularyzacja sztuki

9) Działania animacyjne na wsi, przezwyciężanie stereotypów dot. osób nieheteronormatywnych – przypadek Daniela Rycharskiego;

10) Sztuka jako tworzenie warunków dla dialogu – przypadek Fundacji Borussia

11) Gardzienice w Gardzienicach.

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, studia przypadków, dyskusja wokół tekstów przewodnich, wirtualne spotkania z animatorami i animatorkami, wirtualne zwiedzanie instytucji.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 9:45 - 11:15, sala e-learning
Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk 17/50 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)