Współczesne problemy myśli konserwatorskiej WNHS-HS-WPMK
Wykład (WYK)
Semestr letni 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | 50 | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
1. Podstawowa: - Zakładka ze strony NID - podpunkty dotyczące ochrony i konserwacji zabytków. - Vademecum konserwatora zabytków ze strony ICOMOS-u. - Zarys problematyki ochrony zabytków. Skrypt dla uczestników kursów Towarzystwa Opieki nad Zabytkami, Warszawa 1996. Andrzej Kadłuczko, Ochrona zabytków architektury, T. I, Zarys doktryn i teorii (Vademecum), Warszawa 2000. Mieczysław Kurzątkowski, Mały słownik ochrony zabytków, Warszawa 1989. 2. Pomocnicza: - Edmund Małachowicz, Konserwacja i rewaloryzacja architektury w srodowisku kulturowym, Wrocław, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2007 - także inne prace tego autora. - Edmund Małachowicz, Ochrona srodowiska kulturowego, T. 1-2, Wrocław 1982; wyd. 2, Warszawa 1988. - Władysław Borusiewicz, Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Warszawa 1985. Ochrona i konserwacja zabytków w Polsce w latach 1944-89. Uwarunkowania polityczne i społeczne, T. 1, red. Andrzej Tomaszewski, Warszawa 1996. Janusz St., Pasierb Ochrona zabytków sztuki kościelnej, Warszawa 1968 (wyd. 1); Warszawa 1971 (wyd. 2); Warszawa 1995 (wyd. popr. i uzup.). Pruszynski Jan, Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, T. 1-2, Zakamycze 2001. |
||
Efekty uczenia się: |
1 stopień: HS1_W02 Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. HS1_W03 Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologiioraz zna jej najnowsze osiągnięcia. HS1_W06 Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. HS1_U05 Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. HS1_U08 Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko. 2 stopień: HS2_W04 Ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych pojęciach i zasadach z zakresu prawa autorskiego HS2_U01 Potrafi formułować i rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki HS2_U04 Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów i specjalistów. Umie stawiać hipotezy i je weryfikować, a także formułować wnioski i tworzyć syntetyczne podsumowania. HS2_K01 Jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego, w których jest gotów odgrywać rolę lidera. HS2_K02 Jest gotowy ponosić odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego Polski i Europy, inicjując konieczne działania. HS2_K03 Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności w kontekście zmieniających się potrzeb społecznych. Ma kompetencje pozwalające na podtrzymywanie i rozwijanie etosu zawodu historyka sztuki. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - referat i zaliczenie w formie pracy testowej studenta. Na pozytywna ocenę całościowa składa sie wartość merytoryczna wypowiedzi (30%), poprawnosc wypowiedzi (30%), podawane przykłady (30%), forma pracy (10%). Brak uczestnictwa w 3 zajeciach skutkuje nie zaliczeniem przedmiotu. Kryteria oceny: - na ocenę 2 (nast..): nie umie zaprezentowac przyswojonego materiału lub jest on nie na temat; uzyskano mniej niz 50 % wymaganych punktów. - na ocenę 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje czesc przyswojonego materiału; uzyskano co najmniej 50 % wymaganych punktów. - na ocenę 4 (db.): poprawnie wykorzystuje przyswojony materiał oraz potrafi go porównac; uzyskano co najmniej 65 wymaganych punktów. - na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystac zaproponowany w trakcie zajec materiał, potrafi go porównac i przeanalizowac; uzyskano co najmniej 80 % wymaganych punktów. |
||
Zakres tematów: |
Celem zajęć jest poznanie współczesnych tendencji w ochronie i konserwacji zabytków. Zakres zajęć: 1-2. Omówienie zakresu wykładu „Współczesne problemy myśli konserwatorskiej”. 3-6. Konserwacji zabytków i architektury w XXI wieku. 7-10. Ochrona zabytków XX wieku w Polsce i na świecie w XXI wieku. 11-14. Waloryzacja zabytków w Polsce. 15-20. Współczesne problemy ochrony zabytków w Polsce. 20-24. Współczesne problemy ochrony zabytków na świecie. 25-30. Wybrane polskie realizacje konserwatorskie w XX i XXI wieku. |
||
Metody dydaktyczne: |
Omówienie przedstawianych zagadnień z użyciem sprzętu multimedialnego i platformy Teams. Weryfikacja z użyciem platformy Teams. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 18:30 - 20:00,
sala e-learning |
Jakub Lewicki | 0/50 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: e-learning |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.