Aksjologia wychowania wg Jana Pawła II WSR-NR-1-AWJP
Konwersatorium (KON)
Semestr zimowy 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
MS Teams: | o6pezpm |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 1999, (Rozdział VI – Aksjologiczne podstawy wychowania, s. 361-335) 2. Rynio A., Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II, Lublin 2004. 3. Skreczko A., Rozum i wiara w przestrzeni wychowawczej. Implikacje pedagogiczne encykliki Jana Pawła II „Fides et ratio”, Studia Teologiczne Białystok.Drohiczyn.Łomża18(2000), s. 153-163. 4. Skreczko A., Świadectwo życia chrześcijańskiego w nauczaniu Jana Pawła II skierowanym do młodzieży, „Studia Theologica Varsaviensia” 14(2007), nr 1, s. 85-103. 5. Skreczko A., Wychowanie do miłości, w: B. Harassek (red.), Pukam do drzwi Waszych domów i pragnę się z Wami spotkać. Rozważania temat «Listu do Rodzin» Ojca Świętego Jana Pawła II, Warszawa 1994, s. 171-186. 5. Struzik Z., Program wychowawczy oparty na wartościach według nauczania Jana Pawła II, Warszawa 2009.65. Struzik Z. Narzeczeństwo, małżeństwo i rodzina w nauczaniu papieskim, wyd. IPJPII, Warszawa 2019. 6. Struzik Z. Wprowadzenie do programu wychowawczego opartego na wartościach według nauczania Jana Pawła II, wyd. IPJPII, Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca: 1. Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 2000. 2. Kunowski S., Wartości w procesie wychowania, Kraków 2003. 3. Mazur P., Podstawy pedagogiki otwartej, Kraków 2011, (Aksjologiczne podstawy pedagogiki pastoralnej, s. 213-240). 4. Słownik małżeństwa i rodziny, red. E. Ozorowski, Warszawa-Łomianki 1999. |
Efekty uczenia się: |
NRL_K08 Student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki Opis ECTS: Udział w konwersatorium - 30 godzin Opracowanie zagadnienia - 20 godzin Przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami i in. - 5 godzin Suma godzin: 55 = 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza Ocena 2 (ndst) - student nie zna elementarnej terminologii używanej w aksjologii i naukach o rodzinie i rozumie jej źródła Ocena 3 (dst) - student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z aksjologii; ma miernie uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących aksjologii w ujęciu Jana Pawła II Ocena 4 (db) - student dysponuje w stopniu zadowalającym repertuarem pojęć z aksjologii; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących aksjologii w ujęciu Jana Pawła II Ocena 5 (bdb) - student potrafi poprawnie stosować adekwatną terminologię z aksjologii; ma bardzo dobrze uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących aksjologii w ujęciu Jana Pawła II Umiejętności: Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi analizować, streszczać ani przedstawiać zagadnień z zakresu aksjologii Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i przedstawiać zagadnień z zakresu aksjologii. Ocena 4 (db) - student potrafi trafnie analizować, streszczać i przedstawiać zagadnień z zakresu aksjologii. Ocena 5 (bdb) - student trafnie streszczać, przedstawiać oraz krytycznie analizować zagadnień z zakresu aksjologii. Kompetencje: Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi zaplanować i podjąć działań samokształcących celem nabycia wiedzy z aksjologii i wychowania, nie wykazuje zainteresowania dyskusją podejmowaną w tych obszarach. Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie aksjologii i pedagogiki. Ocena 4 (db) - student potrafi właściwie zaplanować i podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie nad samokształceniem w dziedzinie aksjologii i pedagogiki, bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach. Ocena 5 (bdb) - student bardzo dobrze planuje i podejmuje pracę nad samokształceniem w dziedzinie aksjologii, często bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach. Do zaliczenia przedmiotu oprócz obecności wymagane są: 1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia w formie zadań i prezentacji. Ocenianie w skali 1-5. Zadania wykonane w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego i prezentacje w formacie PDF/PowerPoint są realizowane i archiwizowane w Teamsie 2. Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej. Ocenianie w skali: 1-3 gdzie: (1) brak aktywności lub aktywność na niskim poziomie; (2) aktywność na średnim poziomie; (3) aktywność na wyróżniającym się poziomie. Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa: 91 – 100 % - (5) 81 -90 % - (4,5) 71 -80 % - (4) 66 – 70 % - (3,5) 60 – 65 % - (3) < 60% - (2) Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach Do zaliczenia przedmiotu oprócz obecności wymagane są: 1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia w formie zadań i prezentacji. Ocenianie w skali 1-5. Zadania wykonane w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego i prezentacje w formacie PDF/PowerPoint są realizowane i archiwizowane w Teamsie 2. Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej. Ocenianie w skali: 1-3 gdzie: (1) brak aktywności lub aktywność na niskim poziomie; (2) aktywność na średnim poziomie; (3) aktywność na wyróżniającym się poziomie. Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa: 91 – 100 % - (5) 81 -90 % - (4,5) 71 -80 % - (4) 66 – 70 % - (3,5) 60 – 65 % - (3) < 60% - (2) Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach |
Zakres tematów: |
Przedmiot obejmuje treści istotne w wychowaniu do wartości, ale skupione głównie na nauczaniu Jana Pawła II. 1. Definicje wychowania 2. Definicje aksjologii 3. Podstawowe trudności z aksjologią w pedagogice 4. Kryzys aksjologii w pedagogice (przyczyny natury metodologicznej) 5. Interdyscyplinarna normatywność w badaniach pedagogicznych 6. Wartości w wychowaniu dzisiaj 7. Cele wychowania a wartości 8. Cele wychowania, ich geneza i rodzaje 9. Dojrzałość ludzka i chrześcijańska jako najwyższe cele wychowania 10. Podstawowa opozycja procesu wychowania: świat subiektywny i obiektywny 11. Normy moralne i zasady postępowania w aksjologii Jana Pawła II. 12. Kwalifikacja wartości według Jana Pawła II. 13. Strategie wychowania do wartości 14. Postawa religijna jako wartość i jej wychowanie 15. Normy moralne i zasady postępowania w aksjologii Jana Pawła II. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia w formie zadań i prezentacji. Zadania wykonane w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego i prezentacje w formacie PDF/PowerPoint są realizowane i archiwizowane w Teamsie Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej. Praca pisemna |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 15:00 - 16:30,
sala e-learning |
Adam Skreczko | 8/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: e-learning |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.