Literatura: |
R. Bieleń, Duszpasterstwo rodzin we współczesnej Polsce, Lublin 2001;
B. Mierzwiński, Elementy teologii praktycznej małżeństwa i rodziny, w: K. Majdański (red.), Teologia małżeństwa i rodziny, Warszawa 1980, s. 157-253; A. Szafrański, Małżeństwo i rodzina w świetle nauki Kościoła i współczesnej teologii, Lublin 1985;
Dyrektorium Duszpasterstwa Rodzin, Warszawa 2003.
Mierzwiński B., Wilk J., Bieleń R., Duszpasterstwo Rodzin, w: Kamiński R. (red.), Teologia pastoralna, t. 2, Lublin 2002, s. 403-442.
Buxakowski J., Wprowadzenie do teologii duszpasterstwa rodzin, Pelplin 1999.
Paszkowski S. Zarys Teologii Praktycznej Małżeństwa i rodziny, Skrypt dla studentów, Wrocław 2018.
Skreczko A., Przygotowanie przyszłych kapłanów do duszpasterstwa rodzin w warunkach współczesnych, StTBł 17(1999), s. 121-134.
Skreczko A., Duszpasterska pomoc osobom żyjącym w związkach niesakramentalnych w Polsce, “Teologický Časopis” (Bratislava) 8(2010) nr 1, s. 73-82.
Skreczko A., „Familiaris consortio” inspiracją duszpasterskiej troski Kościoła katolickiego o rodzinę, w: Z. Struzik (red.), Zadania rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym. 30. Rocznica „Familiaris consortio”, Warszawa 2012, s. 129-146.
Skreczko A., Zadanie Duszpasterstwa Rodzin w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców, w: J. Młyński, A. Regulska (red.), Rodzina podstawowe dobro ludzkości, Tarnów 2015, s. 181-190. (ISBN 978-83-7631-639-0)
|
Efekty uczenia się: |
Student
Wiedza
NRL_W03, ma podstawową wiedzę z zakresu filozofii, teologii katolickiej, katolickiej nauki społecznej i prawa kanonicznego; na bazie w/w zakresów rozumie interakcje pomiędzy rozumem a wiarą
NRL_W09, ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego
Umiejętności
NRL_U05, potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych
Kompetencje
NRL_K02, posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych
ECTS:
udział w wykładzie: 30 godz.
lektura i analiza literatury przedmiotu: 10 godz.
przygotowanie pracy zaliczeniowej - 10 godz.
przygotowanie do zaliczenia pisemnego: 5 godz.
3 ECTS
|
Metody i kryteria oceniania: |
Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa:
91 – 100 % - (5)
81 -90 % - (4,5)
71 -80 % - (4)
66 – 70 % - (3,5)
60 – 65 % - (3)
< 60% - (2)
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, case study, praca z materiałem źródłowym
Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, prezentacja w formie ustnej
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, case study
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
|
Zakres tematów: |
Treści programowe:
1.Antropologia teologiczna małżeństwa- zarys
2.Koncepcja teologii praktycznej małżeństwa i rodziny.
3.Tożsamość i zadania rodziny.
4. Rodzina jako przedmiot i podmiot Teologii praktycznej małżeństwa i rodziny
5. Pastoralna analiza współczesnej sytuacji rodziny polskiej
6.Duszpasterstwo Rodzin - pojęcie i rozwój
7. Przygotowanie do małżeństwa i rodziny
8. Pastoralne aspekty sakramentu małżeństwa
9. Zadania Duszpasterstwa Rodzin
10. Struktury Duszpasterstwa Rodzin
11. Poradnictwo Rodzinne
12. Formacja pracowników Duszpasterstwa Rodzin
13. Apostolat rodziny.
14. Zrzeszenia rodzin katolickich
15. Postulaty rozwoju Duszpasterstwa Rodzin
|