Literatura: |
Literatura podstawowa:
J. Adamski, Gotycka architektura sakralna na Śląsku w latach 1200-1420, Kraków 2017.
P. Crossley, Gothic architecture in the Reign of Casimir the Great. Church Architecture in Lesser Poland 1320-1380, Kraków 1985
Architektura gotycka w Polsce, red. T. Mroczko, M. Arszyński, Warszawa 1995.
Z. Świechowski, Sztuka romańska w Polsce, Warszawa 1974.
Z. Świechowski, Sztuka polska. Romanizm, t. 1, Warszawa 2004, 2006.
Sz. Skibiński, K. Zalewska-Lorkiewicz, Sztuka polska. Gotyk, t. 2, Warszawa 2010.
|
Efekty uczenia się: |
Studenci i studentki mają przede wszystkim uzyskać orientację w przemianach formalnych polskiej architektury średniowiecznej i zdobyć umiejętność oceny jej wartości wobec osiągnięć najważniejszych centrów architektonicznych Europy. Po za przyswojeniem sobie podstawowej faktografii dziejów nowożytnej architektury polskiej, istotne jest także poznanie tendencji w metodologii badań nad architekturą, które zyskały znaczenie w ciągu ostatnich kilku dekad.
Ponadto,zyskują umiejętność krytycznej analizy problemów badawczych, doboru odpowiedniej metody badań, opracowania i prezentacji wyników badań, a także umiejętność udziału w dyskusji naukowej za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
Opis:
-obecność i udział w zajęciach oraz przygotowanie się do kolokwium końcowego= 1 ECTS
- przygotowanie pracy zaliczeniowej i jej prezentacja uczestnikom zajęć=1 ECTS
Liczba ECTS w sumie: 2
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ostateczna ocena zależna jest od:
a) obowiązkowej obecności na ćwiczeniach [możliwe nieusprawiedliwione dwie nieobecności w jednym terminie],
b) aktywności w trakcie zajęć [udział w dyskusji opartej o wyznaczone wcześniej lektury],
c) przygotowania pracy pisemnej na temat zabytku wybranego z listy (1 sem. - stan badań, historia; 2 sem. - opis architektury) i zaprezentowania jej na zajęciach (tekst+prezentacja)
d) zaliczonego końcowego kolokwium (slajdówka, patrz poniżej) lub odpowiedzi ustnej w czasie rzeczywistym online w przypadku braku możliwości odbycia testu pisemnego (rozpoznanie zabytków+ wypowiedź ustna).
Nieprzygotowanie w terminie pracy pisemnej skutkuje niezaliczeniem przedmiotu i nie dopuszczeniem do egzaminu ustnego.
Kolokwium przeprowadzane ze znajomości omawianych zabytków przeprowadzane jest na koniec zajęć i może mieć formę pisemną bądź ustną (online w czasie rzeczywistym). W obu przypadkach zadania do rozwiązania mają taką samą formę. Student identyfikuje dzieła architektury spośród slajdów (zaliczenie: rozpoznanie przynajmniej połowy zabytków) i spośród nich wybiera pięć, aby je pokrótce scharakteryzować i syntetycznie opisać ich znaczenie dla rozwoju architektury.
Ewentualne odbywanie zajęć online w czasie rzeczywistym jest uzależnione od decyzji władz uczelni. Zajęcia takie będą się odbywały na platformie MS Teams. Link do grupy: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4db8d5f0534c4196bf892a8e6ea0df1d%40thread.tacv2/conversations?groupId=96b33249-6fc1-4ca6-80f1-fbf52158d9fc&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
|
Zakres tematów: |
Najważniejsze zagadnienia poruszane w trakcie zajęć:
1. Sztuka piastowska
2. Pierwsze budowle romańskie: katedry, kościoły parafialne, kościoły klasztorne (XI-XII wiek)
3. Architektura cystersów na Śląsku, w Wielkopolsce i Małopolsce (XIII w.)
4. Architektura franciszkanów i dominikanów (XIII-XIV w.)
5. Architektura za panowania Kazimierza Wielkiego
6. Architektura sakralna na Śląsku, Wielkopolsce i Mazowszu (XIV w.)
7. Architektura w Państwie Zakonu Krzyżackiego
8. Architektura późnogotycka w Królestwie Polskim i Wielkim Księstwie Litewskim (XV-XVI w.)
|
Metody dydaktyczne: |
Ostateczna ocena zależna jest od:
a) obowiązkowej obecności na ćwiczeniach [możliwe nieusprawiedliwione dwie nieobecności w jednym terminie na semestr],
b) aktywności w trakcie zajęć [udział w dyskusji opartej o wyznaczone wcześniej lektury],
c) przygotowania pracy pisemnej na temat zabytku wybranego z listy (1 sem. - stan badań, historia; 2 sem. - opis architektury) i zaprezentowania jej na zajęciach (tekst+prezentacja)
d) zaliczonego końcowego kolokwium (slajdówka, patrz poniżej) lub odpowiedzi ustnej w czasie rzeczywistym online w przypadku braku możliwości odbycia testu pisemnego (rozpoznanie zabytków+ wypowiedź ustna).
Nieprzygotowanie w terminie pracy pisemnej skutkuje niezaliczeniem przedmiotu i nie dopuszczeniem do egzaminu ustnego.
Kolokwium przeprowadzane ze znajomości omawianych zabytków przeprowadzane jest na koniec zajęć i może mieć formę pisemną bądź ustną (online w czasie rzeczywistym). W obu przypadkach zadania do rozwiązania mają taką samą formę. Student identyfikuje dzieła architektury spośród slajdów (zaliczenie: rozpoznanie przynajmniej połowy zabytków) i spośród nich wybiera pięć, aby je pokrótce scharakteryzować i syntetycznie opisać ich znaczenie dla rozwoju architektury.
Ewentualne odbywanie zajęć online w czasie rzeczywistym jest uzależnione od decyzji władz uczelni. Zajęcia takie będą się odbywały na platformie MS Teams. Link do grupy: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4db8d5f0534c4196bf892a8e6ea0df1d%40thread.tacv2/conversations?groupId=96b33249-6fc1-4ca6-80f1-fbf52158d9fc&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
|