Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja w zawodzie nauczyciela WNP-PPW-KZNC
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: 52
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

Stewart J. Mosty zamiast murów.O komunikowaniu się między ludźmi. PWN 2002

McKay M., Davis M., Fanning P. Sztuka skutecznego porozumiewania się. GWP 2001

Literatura uzupełniająca:

Fijewska-Król M. Stanowczo, łagodnie bez lęku. Wydawnictwo INTRA, Warszawa 2001.

Fisher R., Ury W., Patton B. Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa 2000.

Chełpa S., Witkowski T. Psychologia konfliktów. Oficyna Wydawnicza UNUS. Warszawa 1999.

Efekty uczenia się:

PPW_W6

uwarunkowania psychologiczno -społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci i dorosłych) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej w świetle wiedzy psychologicznej, jak również od strony psychologicznych i społecznych uwarunkowań ich funkcjonowania;

PPW_W15

proccesy komunikacji społecznej i interpersonalnej oraz ich prawidłowości i zakłócenia w działalności edukacyjnej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej)

PPW_U8

projektować, organizować i monitorować zespołowe działania edukacyjne dzieci, z wykorzystaniem różnych rodzajów zabaw a także tworzyć sytuacje wychowawczo- dydaktyczne motywujące dzieci (uczniów) do nauki i pracy nad sobą oraz modyfikować je w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia

PPW_U14

poprawnie komunikować się w języku ojczystym ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców, prowadzić debatę, wypowiadać się na tematy specjalistyczne w sposób precyzyjny i spójny, spełniający wymagania norm językowych, z użyciem różnych metod i technik komunikacyjnych a także wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej i uczniów, zgodnie z zasadami emisji głosu

PPW_K2

jest gotów do kształtowania właściwych zachowań i postaw dzieci (uczniów) wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki

PPW_K5

jest przygotowany do porozumiewania się z osobami z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie przedszkolnej i w klasie szkolnej oraz poza nimi

PPW_K9

jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, posiada świadomość konieczności stałego samodoskonalenia się

Metody i kryteria oceniania:

Na ocene końcową składają się:

Zaliczenie zajęć na podstawie aktywności na zajęciach (max 50% oceny) maks. jedna nieobecność w cyklu, przygotowanie prac domowych (max 50% oceny) zgodnie z wytycznymi w sesji notatki na MS TEAMS

90-100% - ocena bdb

80-89 - ocena db

65-79 - cena dst+

50- 65 - ocena dst

40-49 - ocena db.

0-40 - ocena ndst.

3.0 Posiada podstawową wiedzę na temat znaczenia komunikacji interpersonalnej w pracy nauczyciela, potrafi formułować proste komunikaty wpierające skuteczną komunikację, posiada umiejętność aktywnego słuchania oraz posiada wiedzę teoretyczną na temat wystąpień publicznych oraz potrafi przygotować proste wystąpienia publiczne.

3.5 Posiada wiedzę na temat znaczenia komunikacji interpersonalnej w pracy nauczyciela, potrafi formułować różne komunikaty wpierające skuteczną komunikację, posiada umiejętność aktywnego słuchania oraz wiedzę teoretyczną na temat wystąpień publicznych oraz potrafi przygotować złożone wystąpienia publiczne.

4.0 Posiada ugruntowaną wiedzę na temat znaczenia komunikacji interpersonalnej w pracy nauczyciela, potrafi płynnie formułować komunikaty wpierające skuteczną komunikację oraz wykorzystywać je w sytuacjach utrudnionej komunikacji, posiada umiejętność aktywnego słuchania oraz wiedzę teoretyczną na temat wystąpień publicznych oraz potrafi sprawnie przygotować wystąpienia publiczne.

4.5 Posiada ugruntowaną wiedzę na temat znaczenia komunikacji interpersonalnej w pracy nauczyciela i stosuje ją w różnych obszarach wychowawczych, potrafi sprawnie formułować komunikaty wpierające skuteczną komunikację oraz wykorzystywać je w sytuacjach utrudnionej komunikacji, posiada umiejętność aktywnego słuchania oraz wiedzę teoretyczną na temat wystąpień publicznych oraz potrafi sprawnie przeprowadzić wystąpienie publiczne.

5.0 Posiada ugruntowaną wiedzę na temat znaczenia komunikacji interpersonalnej w pracy nauczyciela i biegle stosuje ją w różnych obszarach wychowawczych, potrafi biegle formułować komunikaty wpierające skuteczną komunikację oraz wykorzystywać je w sytuacjach utrudnionej komunikacji, posiada wyróżniającą się umiejętność aktywnego słuchania oraz wiedzę teoretyczną na temat wystąpień publicznych oraz potrafi sprawnie przeprowadzić wystąpienie publiczne.

Zakres tematów:

1. Znaczenie komunikacji i praktyczne zastosowania w różnych obszarach edukacji. Kanały komunikacji, komunikacja werbalna, niewerbalna, proksemika.

2. Mówienie od siebie, znaczenie emocji w komunikacji, formułowanie oczekiwań

3. Moc parafrazy, zadawanie pytań, przeformułowania.

4. Empatyczne słuchanie – w jaki sposób empatia zbliża ludzi.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne prowadzone w formie zdalnej poprzez platformę MS Teams:

1. Metody podające: mini wykład informacyjny, konwersatoryjne, opis

2. Metody problemowe (burza mózgów)

3. Metody ćwiczeniowo-praktyczne (ćwiczebna, analiza filmów i audycji dźwiękowych, drama, gry symulacyjne, studium przypadku).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 9:45 - 11:15, sala e-learning
Maciej Ciechomski 26/26 szczegóły
2 każda środa, 11:30 - 13:00, sala e-learning
Maciej Ciechomski 15/26 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)